AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Výrazové prostředky v dokumentárním filmu 1

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
303VPD1
Název předmětu:
Výrazové prostředky v dokumentárním filmu 1
Způsob ukončení:
zápočet
Rozsah:
2/T
Typ předmětu:
Studijní plán Animovaná tvorba - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Dokumentární tvorba - magistr – volitelný předmět
Studijní plán Dokumentární tvorba - bakalář – povinný předmět
Studijní plán Animovaná tvorba - magistr – volitelný předmět
Studijní plán Scenáristika a dramaturgie - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Scenáristika a dramaturgie - magistr – volitelný předmět
Studijní plán Režie - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Režie - magistr – volitelný předmět
Studijní plán Kamera - bakalář – povinný předmět
Studijní plán Kamera - magistr – volitelný předmět
Studijní plán Produkce - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Produkce - magistr – volitelný předmět
Studijní plán Audiovizuální studia - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Střihová skladba - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Střihová skladba - magistr – volitelný předmět
Studijní plán Zvuková tvorba - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Zvuková tvorba - magistr – volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - magistr – volitelný předmět
Studijní plán Audiovizuální studia - magistr – volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - magistr: restaurování – volitelný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
Studijní plán Dokumentární tvorba - bakalář – 3. ročník
Studijní plán Kamera - bakalář – 3. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
zimní
Počet přidělených kreditů ECTS:
1
Garant předmětu:
Rudolf ADLER
Jméno přednášejícího:
Rudolf ADLER
Cíle studia:

Předmět je konstruován ze dvou paralelních linií: Metodologické a analytické.

Ve dvou semestrech se posluchač seznámí se všemi etapami vzniku autorského díla budovaného zcela nebo převážně z audiovizuálního obrazu reality. Obecně: Díla dokumentární tvorby. S jednotlivými složkami výrazového aparátu jež má tvůrčí dokumentaristika k dispozici a možnostmi jejich efektivního užití.

V prvé řadě s metodikou a etapami procesu koncepčního dramaturgického myšlení při formování a formulování námětu a tématu díla.

Dále předmět seznamuje s realizačními metodami dokumentaristiky reportážní a rekonstrukční, s jejich možnostmi a aplikacemi v procesu realizace.

Analyzuje realizační postupy, výstavbu a komponenty dokumentárního záběru. Výstavbu motivu a situace při realizaci dokumentárního díla a jeho kompozice ve vztahu k jednotlivým žánrům, skladebné postupy a vztahy vizuálních a zvukových výrazových prostředků.

Téměř každá přednáška vychází z podrobné strukturální analýzy některého z významných děl historie dokumentaristiky nebo současného dokumentu, případně jejich relevantních částí. Z konkrétních realizací jsou pak odvozovány a potvrzovány teoretické informace.

Předmět je profesní a klade důraz na společný „řečový“ základ audiovizuálního vyjadřování, na kontinuitu a kauzalitu vývoje vyjadřovacích prostředků jejich užití a působení.

Důraz je kladen i na aktivitu studentů. V diskusi o jednotlivých ukázkách a tvůrčích postupech jsou vedeni k tomu, aby o nich dovedli samostatně uvažovat, definovat je, přesně formulovat a zejména aplikovat poučeně a současně kreativně a osobitě ve vlastní tvůrčí praxi.

Způsob uskutečnění:

Semináře, projekce, strukturální analýzy promítnutých filmů, řízená diskuse.

Prerekvizity a korekvizity:

Obecný přehled o dějinách dokumentárního filmu, nejdůležitějších etapách jeho vývoje a klíčových osobnostech ve světovém i domácím kontextu.

Doporučené nepovinné složky programu:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu

Obsah předmětu:

1. Společný řečový základ audiovizuálního výrazu. Znak. Vizuální sdružování. Vizuální kultura, řeč a komunikace. Historické souvislosti. Kinematografický obraz reality - jeho originalita a specifika. Záběr a jeho hlavní formotvorné prvky.

Film: Lumiére / A.S.Labarthe - Jean-Marc Chapoulie / Francouzský dokument k 100 výročí kinematografie.

2. Rekonstrukční metoda realizace dokumentárního díla. Podmínky, možnosti, limity. Dokumentární film - narativita, příběh, drama. Dramaturgické aspekty a předpoklady užití rekonstrukční metody.

Film: Nanuk ze severu. /R.Flaherty/ Obě verze. Ozvučená i rekonstruovaná němá.

3. Realizační aspekty a podmínky rekonstrukční metody. Motiv. Situace. Jejich režijní ztvárnění. Deskripce a emotivita. Problematika režijní práce s lidmi před kamerou.

Film: Viz téma 2.

4. Reportážní metoda. Dramaturgická a realizační problematika. Možnosti a limity. Základní dramaturgické pojmy. Námět a téma. Jejich formulace a naplňování v realizační praxi. Historické souvislosti. Vzájemné vlivy, prostupnost a možnosti kombinace reportážní a rekonstrukční metody.

Film: Berlin / W. Ruttmann /

5. Formy reportážní metody a jejich uplatnění. Direktní reportáž. Dramaturgická a realizační problematika.

Film: L Altro aspetto / Masimo Zerbinatti /

6. Koncipované reportážní formy. Scenáristická a dramaturgická příprava.

Kontrasty a jejich harmonizace uvnitř motivu a situace. Emoce a „ pravdivost.“

Komentář jeho typy funkce a možnosti v dokumentární tvorbě.

Film: Setkání Sainy s Paříží / J.Ivens /

7. Reportážní a rekonstrukční metoda jako živé a efektivní realizační postupy. Současné uplatnění a efektivita.

Film. Ztišení. Za vojáčka mňa vzali. / R.Adler /

8. Realita, exprese, symbolika, metafora a stylizace v dramaturgii a realizaci dokumentárního díla. Individuální rukopis a jeho zdroje v práci dokumentaristy.

Film: Země bez chleba / L. Bunuel /

9. Spontaneita, kreativita. Možnosti experimentu v dokumentární tvorbě ve vztahu k realizačním a skladebným postupům.

Film: Na slovíčko Nizzo / J. Vigo /

10. Téma, jeho formulace a zobrazení konkrétními realizačními postupy a prostředky v dokumentárním eseji. Metodika postupu detailní analýzy dokumentárního díla. Formování dokumentárního záběru a jeho pointa. Hudební a zvuková dramaturgie ve struktuře dokumentárního díla. Její podíl na účinku a výsledku.

Film: Koyanisqatsi. Anima Mundi. / G. Reggio /

11. Důsledky nepřesné formulace tématu a jeho zobrazení na strukturu dokumentárního díla. Příčiny její nesoudržnosti a rozpadu. Detailní analýza struktury dokumentárního díla - pokračování.

Film: Praha / J. Šajmovič /

12. Speciální kimematografické postupy, druhy a žánry ve vztahu k dokumentárnímu filmu. Možnosti a způsoby jejich užití v dokumentární tvorbě.

Průnik a vzájemné ovlivňování metod dokumentárního filmu a výzkumných metod přírodních a humanitních věd. Aplikace v tvůrčí praxi.

Doplňkové téma: Český vědecko-populární film jako významný fenomen naší kinematografie. Jeho přínos rozvoji audiovizuálnímu vyjadřování.

Filmy: Výběr ukázek z díla J.Lehovce, F.A.Šulce, K.Goldbergera, M.Kabelíka, M.Bernata.

Film: Mikrokosmos. / Claude Nuridsany, Marie Pérednnou /

13. Rekapitulace. Zadání temat písemných prací. Příprava na Kolokvium.

FILMY K ANALÝZÁM MOHOU BÝT PRŮBĚŽNĚ DOPLŇOVANY DLE AKTUÁLNÍCH POŽADAVKŮ

Studijní materiály:

BILL NICHOLS

Úvod do dokumentárního filmu

Akademie múzických umění v Praze a Jihlavský spolek amatérských filmařů, 2010

ISBN 978-80-7331-181-0

Guido Aristarco

Dějiny filmových teorií

ORBIS Praha 1968

Guy Gauthier

Dokumentární film, jiná kinematografie

AMU Praha, MFDF Jihlava

2004ISBN 80-7331-023-6

Gilles Deleuze

Film 1 Obraz-Pohyb

Národní filmový archiv Praha 2000

ISBN 80-7004-098-X

Gilles Deleuze

Film 2 Obraz-Čas

Národní filmový archiv Praha 2006

ISBN 80-7004-127-7

Rudolf Adler

Cesta k filmovému dokumentu

FAMU, AMU Praha 2001

/ třetí rozšířenné vydání /

ISBN 80-8588š-72-4

Jerzy Płažewski

Dějiny filmu 1895 ? 2005

ACADEMIA Praha 2009

ISBN 978-80-200-1689-8

Béla Balázs

FILM Vývoj a podstata nového umenia

SVKL Bratislava 1958

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

Přednášky, projekce, odborné strukturální analýzy promítnutých filmů, řízená diskuse

Metody a kritéria hodnocení:

Podmínky ukončení první části tohoto dvousemestrového předmětu:

Minimálně čtyřicetiprocentní prezence

aktivní účast v diskusi

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Další informace:
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 211
Sborovna KDT

(Lažanský palác)
ADLER R.
15:40–17:15
(paralelka 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 15:40–17:15 ADLER R. Sborovna KDT
Lažanský palác
paralelka 1
Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 25. 6. 2012
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet303VPD1.html