AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Střih z pohledu produkce

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
305SZPP
Název předmětu:
Střih z pohledu produkce
Způsob ukončení:
zápočet
Rozsah:
10/S
Typ předmětu:
Studijní plán Produkce - bakalář – povinný předmět
Studijní plán Střihová skladba - bakalář – povinný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
Studijní plán Produkce - bakalář – 3. ročník
Studijní plán Střihová skladba - bakalář – 1. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
letní
Počet přidělených kreditů ECTS:
2
Garant předmětu:
Michal LÁNSKÝ
Jméno přednášejícího:
Michal LÁNSKÝ
Cíle studia:

Cílem předmětu je zorientovat studenty v tom, co je ve střihu možné a jednoduché a co naopak obtížné až neřešitelné a přitom drahé. Oboje pak z pohledu vyprávění a čistě technologického. Metodou jsou názorné ukázky a jejich rozbor s upozorněním na limity digitální technologie nejen technické, ale i finanční.

Způsob uskutečnění:

Cyklus šesti dvouhodinových přednášek, vždy jedna v učebně a druhá ve střižně.

Protože se jedná o cyklus pro produkci, všechny kroky zdůrazňují i finanční důsledky zvolených řešení. Proto logicky začínáme střihem ve scénáři a analýzou, co lze už ze scénáře vyčíst a jak toto korigovat. Praxe deseti a více verzí scénáře. Script doctoring, které stojí za dva týdny práce tolik, co originální scénář,stejně jako další 2 měsíce střižny a střihače stojí méně, než natáčecí den.

Protože bezmezná důvera v možnosti digitální postprodukce snažím se racionalizovat tuto víru ve všemocnost triku. Časová, tedy opět finanční náročnost a koordinace složek, timing neúplných triků ve stádiu střihu, kdy často odhadujeme prostor pro trik ve finálním sestřihu. Úskalí vnímaní celku složeného z dialogových scén, které skoro 100% representují výsledek ve spojení s efektovými sekvencemi, které jsou jen těžko představitelné. Příklad Star Wars1 preview.

Prerekvizity a korekvizity:

Aktivní, neformální spolupráci v hodinách. Aplikaci probírané problematiky na osobní zkušenosti studentů, nadpoloviční docházku.

Doporučené nepovinné složky programu:
Obsah předmětu:

Cyklus šesti dvouhodinových přednášek, vždy jedna v učebně a druhá ve střižně.

Protože se jedná o cyklus pro produkci, všechny kroky zdůrazňují i finanční důsledky zvolených řešení. Proto logicky začínáme střihem ve scénáři a analýzou, co lze už ze scénáře vyčíst a jak toto korigovat. Praxe deseti a více verzí scénáře. Script doctoring, které stojí za dva týdny práce tolik, co originální scénář,stejně jako další 2 měsíce střižny a střihače stojí méně, než natáčecí den.

Protože bezmezná důvera v možnosti digitální postprodukce snažím se racionalizovat tuto víru ve všemocnost triku. Časová, tedy opět finanční náročnost a koordinace složek, timing neúplných triků ve stádiu střihu, kdy často odhadujeme prostor pro trik ve finálním sestřihu. Úskalí vnímaní celku složeného z dialogových scén, které skoro 100% representují výsledek ve spojení s efektovými sekvencemi, které jsou jen těžko představitelné. Příklad Star Wars1 preview.

1. přednáška - scénář jako nejlevnější fáze výroby- přímý vztah scénáře a střihu, kdy oboje řeší stejné. Ve střižně sice konkrétní a hmatatelné, zato méně variabilní.

2. přednáška - střižna - ukázka různých střihových verzí reklam pro jejich krátkost a pregnantnost. Rozbor mechanismu změn. Tempo a vyprávění. Ukázka funkce hudby na celkové vyznění.

3. přednáška - natáčení pro digitální postprodukci, green screen, plates, rotoscope, ruční maskování. všechno je možné? opravdu. Čeho se vyvarovat.

4. přednáška - střižna - opakování ukázek různách obrazových formátů, názorné ukázky před a po triku. Rozbor elementů pro trik.

5. přednáška - kontrolní projekce = sneak preview, formuláře k vyplnění, cílová skupina, úskalí projekcí, zvyk na hudební složku.

6. Amadeus directors cut versus Original Release version. Názorné ukázky, co se změnilo vynecháním 35 minut stopáže na vyznění jednolitlých postav. Zákonitosti vnímání a pozornosti diváka ve stavbě příběhu a jeho stopáži.

Studijní materiály:

Francois Truffaut: Rozhovory Hitchcock Truffaut, ČS filmový ústav, 1986

Karel Reisz: The technique of Film Editing, 2nd Edition Focal Press 1968, 2002

Dominic Case: Film Technology in postproduction, Focal Press 2001

Walter Murch: In the blick of an eye, 2nd edition Silman-James Press 1998

Barbara Clark-Susan J.Spohr: Guide to postproduction for TV and Film, 2nd edition Focal Press 2002

Ken Dancyger: The technique of film and video editing 3rd edition Focal Press 2000

Peter Biskind: Easy Riders Ragging Bulls, Simon & Schuster, 1998

Peter Biskind: Down and dirty pictures, Bloomsbury 2004

Robert McKee: Story, Methuen 1998

Syd Field: Screenplay, 3rd edition Dell Publishing 1994

Alistair Owen: Story and Character, Bloomsbury 2003

George Perry: Steven Spielberg, Orion 1998

George O. Custen: Twentieth Century Fox - Darryl F. Zanuck And The Culture Of The Hollywood, Basic Books 1997

American Cinematographer Manual, 8th edition ASC press 2001

www.arri.de

www.aaton.com

www.kodak.com

www.SMPT.com

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
Metody a kritéria hodnocení:

Aktivní, neformální spolupráci v hodinách. Aplikaci probírané problematiky na osobní zkušenosti studentů, nadpoloviční docházku.

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost 307
Učebna 6

(Lažanský palác)
LÁNSKÝ M.
14:00–15:35
(přednášková par. 1)
5x
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Út 14:00–15:35 LÁNSKÝ M. Učebna 6
Lažanský palác
5x přednášková par. 1
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 25. 6. 2012
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet305SZPP.html