AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Ateliér - fotografická tvorba 3

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
307ATFT3
Název předmětu:
Ateliér - fotografická tvorba 3
Způsob ukončení:
zápočet
Rozsah:
26/S
Typ předmětu:
povinný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
3. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
zimní
Počet přidělených kreditů ECTS:
2
Garant předmětu:
Štěpán GRYGAR, Viktor KOLÁŘ, Robert PORTEL, Rudolf PREKOP, Štěpánka ŠIMLOVÁ
Jméno přednášejícího:
Štěpán GRYGAR, Viktor KOLÁŘ, Robert PORTEL, Rudolf PREKOP, Štěpánka ŠIMLOVÁ
Cíle studia:

Cílem atelieru výtvarné fotografie je v maximální míře podpořit individuální tvůrčí schopnosti studentů se zaměřením na koncepční práci. Předpokládá se práce v kontextu současného umění bez limitujících faktorů

Ateliér dokumentární fotografie 3

/307ATFT3/

Pedagog: prof.Viktor Kolář

Kontakt: viktor@viktorkolar.com 596126536

Konzultace: Hartvigovský Palác , úterý - lichý týden od 9:00 - 11:30

Místo a čas výuky: Hartvigovský Palác, úterý /lichý týden/ 13:10 - 16:25 TR 328

Sylabus:

Kdo je „dokumentárním fotografem“ dnes, vytvářejícím přesvědčivé fotografické obrazy? Za takového pokud se metody týče lze považovat toho, který je „empatický“k lidem a „prožívá“ s nimi jejich životní situace...anebo i toho, který je pouhým pozorovatelem a nikoliv přímým účastníkem. Oba používané přístupy jsou v dokumentaristické praxi rovnocenné.Je tu rovněž typ fotografa, který vědomě pracuje s dimenzí spirituality, ta je setrvale zastoupena v jeho díle...

Proč je veřejný prostor majetkem nás všech a tak všichni kdož dělají dokument mohou v něm svobodně bez omezení pracovat. Pracovat tím způsobem, že svobodně komunikují své myšlenky, vize, osobní představy s ostatními články společnosti.

Kde se nachází „konečná“ pro naši tvořivost a kdy začíná psychické onemocnění? Proč právě Zykmunt Bauman a jeho kniha „Tekutá modernita“ nás nenechává pasivními a lhostejnými? Proč filozofie Zenu často oslovuje fotografy různého zaměření ale i dokumentaristy? C je „AIGU“? Zen a umění lukostřelby pojednaný Eugenem Herrigelem... Myslíte si, že „manická plachost“ a touha zůstat v anonymitě jsou typické rysy pro t. zv. „street photography“? Odkud k nám přichází inspirace a jak může „změněný stav vědomí“být přínosným pro naše fotografování a v čem? Existuje nějaká vazba mezi vědou a uměním, jinými slovy mezi uměleckým a vědeckým? Proč a v čem existují problémy identity v našem současném světě? Proč naše otevřenost-vstřícnost se může stát otevřenou branou k ostatním lidem či ke světu?

Život /Viktora Koláře/ v propojení s dokumentem. Jak se takové spojení-propojení dá realizovat?Můj „osobní rytmus“ a hledání svého hlasu. Fotografování jako setrvalá výzva k zaujímání stanovisek či volbě motivů.

Pro obdržení zápočtu za proběhlý zimní semestr student musí předložit rozpracovaný soubor!

Seznam zadání: /zvolte si jedno ze tří témat /

Téma 1/ „Jeho-její-jejich příběh“.

Jedná se o zachycení procesu hledání t.zv. „cesty života“ v životě jednotlivce.Hledání a posléze nalezení takové cesty je nejdůležitější dosažení... Než-li se nám takovou cestu podaří nalézt, procházíme řadou rozmanitých nástrah a zkoušek /univerzity života/ na př: drogová scéna,kriminalita, extrémní politické či náboženské organizace. Vedle těchto teritorií to mohou být jiné spíše související s genovým dědictvím, rodinné dispozice zodpovědná za osobní selhání, mentální nemoce, zneužití v dětském věku, později nezaměstnanost či bezdomovectví. Téměř každý člověk v našem okolí může vyprávět svůj „životní příběh“. Dnešek je také velké množství "odložených a zanedbaných dětí jejich rodiči a posléze co se s nimi uděje v jejich dalším životě...

15-20 fotografií v barvě, čb.provedení Uzávěrka červen 2012

Téma 2/ „Staří lidé“.

Současné téma kdy počet starých lidí narůstá. Ti z velké většiny nabývají pocit, že jsou „odříznuti“ od světa a jeho aktivit. Vedle toho jsou zde staří lidé, kteří se jeví být aktivními, kteří navštěvují na př. Universitu třetího věku. Kolem sebe často vidíme staré a nemocné lidi, trpícími demencí, alzheimerovou nemocí, kteří s pomocí bližních jsou stále schopni vést důstojný život. Kdo jsou ti lidé, kteří takto pomáhají , jak vypadají, co říkají o životě a světě ve kterém my všichni žijeme.Hledej jak staří lidé kolem nás žijí a vytvoř soubor silných a přesvědčivých fotografií.

15-20 fotografií v barvě, čb. provedení. Uzávěrka červen 2012

Téma 3/ „Konzumerismus jako životní styl“.

Dá se říct, že západní model konzumního života se podílel na erozi komunistické ideologie a posléze pádu komunizmu v České republice. Nákup produktů a vyhledávání služeb ve velkých nákupních střediscích typu Tesco, Kaufland, Ikea, navigují současného člověka aby stále více ze svého osobního času,trávil právě tam. Pro některé z nás se konzum stává obsesivní aktivou, lze říci ,že drogou, která se musí léčit jako závislost. Lidé kupují věci, které nepotřebují a utrácejí peníze, které nevydělali. Mnoho z nás touží koupit za své peníze novou identitu. Vytvořte sérii fotografií o této problematice.

15-20 fotografií v barvě , čb.provedení. Uzávěrka červen 2012

Způsob uskutečnění:

Analýza konkrétních cvičení, promítání prací, jež mají souvislost s tématem,

samostatná tvůrčí práce

Prerekvizity a korekvizity:

Obecná znalost historie výtvarného umění a fotografie

Obecná znalost teorie současného vizuálního umění

Schopnost analytické reflexe

Kreativní předpoklady

Doporučené nepovinné složky programu:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu

Obsah předmětu:

1. STUDIO OF STUDIO PHOTOGRAPHY

Supervised by: Mgr. Rudo Prekop

Contact: 737 609 562, rudoprekop@hotmail.com

The Studio includes lectures, seminars, consultations of final exhibition, bachelor, and master series.

Assignments: (assignments 4P1, 5P1)

Part of the Studio is one mandatory assignment for:

3rd year students: FIGURE - ENVIRONMENT - PROPS, collection of 8 and more photos

4th year students: MAN - publication or its mutation, minimum 15 photos.

5th year students: PROBLEM - arbitrary form of execution.

Time schedule: Prior to the beginning of the photographic work, student explains his or her intention to the pedagogue and once agreed on within a mutual dialogue, implements the assignment.

Deadline for submission: by the end of the summer semester - second half of May.

Every year, three personalities from the area of photography, but also graphic design, are invited as lecturers within the Studio, based on the selection of the supervising pedagogue. These workshops are either one or two semesters long and take place in frequency according to the time schedule specified by the given lecturer. The purpose of this arrangement is the time-limited confrontation of students with a wide spectrum of individual personalities, who provide all the participating students with their creative and real-life experience, their opinions, attitudes, and spirit.

2. STUDIO OF DOCUMENTARY PHOTOGRAPHY

Name of the lecturer: prof. Viktor Kolář

Contact: viktor.kolar@cbox.cz , phone: 596 126 536

List of assignments ? 4th year (choice between the two)

Theme 1: ?His/her/their? story /documentary project/

Visual narrative about looking for one?s path, a road we usually call a ?road of life?. Discovering such a road and then keep walking on it seems to be more important than anything else. Before we step on such a road we face various problems as for instance: drug culture, participation in extreme political movements, religious sects, etc. next to personal failures, suffering from mental disorders, unemployment, abuse in childhood, homelessness, will make such a search more problematic. Almost each person in my neighbourhood can tell a different story?

The creative outcome: 15-20 bw or color images of cca 24x30cm

Deadline: June 2008

Theme 2: ?Consumerism as a lifestyle? /documentary project/

Western model of consumerism can be blamed as responsible for defeat of communist ideology and further fall of communism in Czech Republic. The mode of consuming that comes after as a leading factor in shaping people?s lifes today. Purchasing products, using many level services in huge shopping centres as Tesco, Kaufland, Ikea, etc.are leading them to spend more time there. For some people consumption is becoming an obsession with all side effects. It becomes a drug after all and must be medically cured. People buy things they do not need, spend money they did not earn. They also try to buy new identities on the market. Record on your film all possible manifestations of such lifestyle from your point of view.

The creative outcome: 15-20 bw or color images cca 24x30cm

Deadline: June 2008

3. STUDIO OF CREATIVE PHOTOGRAPHY

Name of the Lecturer: Štěpán Grygar

Contact: 732 661 938, grygar@famu.cz

Course Description:

I give the importance to critical distance from one?s own work that results in its classification within a wider context. The Studio consists of theoretical seminars, consultations of final exhibition, bachelor, and master series.

Assignment: (4P1, 5P1)

Description: This mandatory assignment is practical and students have to submit at least eight photographs. Emphasis is put on the ability to come up with an innovative solution to the given assignment. Conceptual work is recommended. A written explanation must be handed in prior to starting with the assignment.

Assignment: To create a series of at least eight photographs asan individual interpretation of specific theme (not mere illustration). The theme will be announced in the beginning of semester.

Time schedule: WS: Brief, written explanation by the end of November. The series must be in a shape of work in progress by the end of the winter semester.

SS: The final output (eight photographs) has to be submitted by the end of the summer semester.

5. ATELIÉR ŠTĚPÁNKY ŠIMLOVÉ

Výuka v ateliéru je určena zejména pro posluchače, kteří se chtějí zabývat experimentálním pojetím fotografie nebo její medium rozšířit formou instalace, přesahem do pohyblivého obrazu, videa nebo animace. Posluchači pracují na vlastním projektu, který je předem prodiskutován a specifikován. Důraz je kladen především na dlouhodobý vývoj projektu, který je podmíněn pregnantním vyjádřením záměru s reflexí kontextu, hledáním nejvhodnějších forem vyjádření, produkčními schopnostmi a realizací ve výstavním prostoru. Čas na zpracování projektu je jeden školní rok, tzn. 2 semestry. Mimo hlavní projekt posluchači pracují na krátkodobých zadáních, které vyplývají z aktuálních témat v současném kulturním a společenském dění.

Studijní materiály:

will be available during our meetings

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

seminář, praktické cvičení, přednáška

Metody a kritéria hodnocení:

Hodnocení:

Klasifikovaný zápočet: udělený na základě odevzdaných cvičení, hodnotí se v jakém rozsahu bylo splněno zadání, nápaditost řešení a kvalita zpracování.

Účast: předpokladem pro hodnocení studenta je min. 60% účast na seminářích a účast na povinných společných konzultacích stanovených při zahájení výuky předmětu.

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost TR 328
Učebna KF

(Tržiště 20, Praha 1)
KOLÁŘ V.
13:10–16:25
LICHÝ TÝDEN

(paralelka 1)
místnost TR 304
Učebna KF

(Tržiště 20, Praha 1)
GRYGAR Š.
14:00–17:15
LICHÝ TÝDEN

(paralelka 2)
místnost TR 312
Ateliér KF

(Tržiště 20, Praha 1)
PREKOP R.
14:00–17:15
LICHÝ TÝDEN

(paralelka 3)
místnost TR 306
Počítačová pracovna KF

(Tržiště 20, Praha 1)
PORTEL R.
14:00–17:15
LICHÝ TÝDEN

(paralelka 4)
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Út 13:10–16:25 KOLÁŘ V. Učebna KF
Tržiště 20, Praha 1
paralelka 1
Út 14:00–17:15 GRYGAR Š. Učebna KF
Tržiště 20, Praha 1
paralelka 2
Út 14:00–17:15 PREKOP R. Ateliér KF
Tržiště 20, Praha 1
paralelka 3
Út 14:00–17:15 PORTEL R. Počítačová pracovna KF
Tržiště 20, Praha 1
paralelka 4
Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 25. 6. 2012
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet307ATFT3.html