AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Kritická teorie médií

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
373KTM
Název předmětu:
Kritická teorie médií
Způsob ukončení:
zkouška
Rozsah:
2/T
Typ předmětu:
Studijní plán Animovaná tvorba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Dokumentární tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Dokumentární tvorba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Animovaná tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Scenáristika a dramaturgie - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Scenáristika a dramaturgie - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Režie - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Režie - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Kamera - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Kamera - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Produkce - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Produkce - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Audiovizuální studia - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Střihová skladba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Střihová skladba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Zvuková tvorba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Zvuková tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Audiovizuální studia - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - magistr: restaurování – povinně volitelný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
předmět nemá určen ročník studia
Semestr, kdy je předmět vyučován:
zimní
Počet přidělených kreditů ECTS:
2
Garant předmětu:
Irena REIFOVÁ
Jméno přednášejícího:
Irena REIFOVÁ
Cíle studia:

Cílem předmětu je představit základní moderní kritické teorie médií od 20. let 20. století do současnosti. Sekundárním cílem je připravit studenty na vybrané okruhy SZK.

Způsob uskutečnění:

Přednáška; předání zkušeností pedagoga, kreativní činnost

Prerekvizity a korekvizity:

PRUBĚŽNÝ TEST Z LITERATURY

V průběhu semestru je zařazen písemný test z literatury. Test vychází z předem stanovených titulů četby a ověřuje porozumění klíčovým pojmům. V testu je zadán úkol zpracovat tři krátké anotace (15-20 ř.)

Termín testu v ZS 2010/11: 25.11, 15.30, místnost 215.

(Náhradní termín na základě lékařského potvrzení o pracovní neschopnosti v termínu mimo výuku podle dohody.)

Seznam literatury k průběžnému testu je následující:

1) Hall, S. (1979). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London: Sage. (Chapter I: The Work of Representation, tj. str. 13-74 )

2) Kellner, D. (1992). Critical theory, Marxism, and modernity. Baltimore : Johns Hopkins University Press. (Str. 1-21 a 121-145).

3) Schulz, W. (2000). Proměny a funkce politické komunikace. Masová média a realita: Ptolemaiovské a kopernikovské pojetí. Pp. 24-40 in Jirák. J.-Říchová, B. (eds.), Politická komunikace a média. Praha: Karolinum. (Str. 24-40).

4) Taylor, P.A. - Harris, J., Ll. 2008. Critical theories of mass media: then and now. Maidenhead: Open University Press, Mc-Graw Hill Education. (Intorduction a kapitoly 1, 2, 3 a 5; tj. str. 1-84 a 107-127)

DALŠÍ PODMÍNKY:

absolvování průběžného testu (max. 15 b.)

prokázání osvojených znalostí v závěrečném písemném testu (max. 40 b.)

anotace k jednomu vybranému titulu z další doporučené literatury - je součástí závěrečného testu jako samostatné zadání (max 5 b). (K tomuto bodu si studenti vybírají jeden titul z oddílu Další doporučená literatura.)

BODOVÝ ZISK: celkem max.60

60-50 // výborně

59-35 // velmi dobře

34-25 // dobře

24 a méně // neprospěl(a)

Doporučené nepovinné složky programu:
Obsah předmětu:

Program kursu:

1. Úvod

Představení jednotlivých tématických celků, seznámení s literaturou ke studiu, průběhem písemné a ústní zkoušky. Vymezení pojmu ´kritická teorie´ a ´kritická teorie médií´. Lze nalézt společného jmenovatele teorií, které si říkají kritické? Hlediska dělení kritických teorií médií:

reprezentace reality

produkce kultury

nástroj vládnoucí třídy

technologie, globalizace, kulturní imperialismu

****************************************************************************************************************************************************

2. Reprezentace reality I

Vymezení pojmu ´epistemologie médií´ a rozdělení teorií podle jejich epistemologické pozice na destruktivistické a konstruktivistické. Srovnání předpokladu destrukce reality v médiích s metaforou hledání ztraceného ráje a rekapitulace klasických koncepcí zastánců destruktivistického přístupu.

Literatura:

Adoni, H.- Mane, S. (1984). Media and the Social Construction of Reality. Toward an Integration of Theory and Research. Pp. 323-340 in Communication Research, vol. 11, no. 3. Dostupné z databáze SAGE Full-text.

Schulz, W. (2000). Proměny a funkce politické komunikace. Masová média a reality: Ptolemaiovské a kopernikovské pojetí. Pp. 24-40 in Jirák. J.-Říchová, B. (eds.), Politická komunikace a média. Praha: Karolinum

Street, J. (2001). Mass media, Politics and Democracy. London: Palgrave. (Part I, pp. 15-35)

****************************************************************************************************************************************************

3. Reprezentace reality II

Vymezení konstruktivistického přístupu ke vztahu médií a reality. Sociologické kořeny konstruktivistického paradigmatu (William Thomas, Alfred Schutz a Peter Berger + Thomas Luckmann) a jeho průnik do mediálních studií.

Literatura:

Berger P., Luckmann, T. (1999). Sociální konstruování reality. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.

****************************************************************************************************************************************************

4. Reprezentace reality III

Rozlišení empirického a filozofického konstruktivismu. Proces mediální simulace reality u Jeana Baudrillarda. Spektákl u Guy Deborda.

Literatura:

Kellner, D. (1994)(ed.). Baudrillard: a critical reader. Oxford : Blackwell. (Introduction, Chapter 1, Chapter 2; 1-67 + Chapter 9; 189-208)

Debord, G. (2007). Společnost spektáklu. Praha: Intu.

Bělohradský, V. (2008). Proletáři všech spektáklů, spojte se. Pp. 11-40 in Foret, M., Lapčík, M., Orság, P. (eds.), Média dnes: reflexe mediality, médií a mediálních obsahů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

****************************************************************************************************************************************************

5. Produkce masové kultury

Dva pohledy na průběh kauzálního vztahu mezi masovými médii a masovou kulturou aneb Co bylo dříve masy nebo masová kultura? Maskult a midkult v pojetí Dwighta Macdonalda.

Literatura:

Strinati, D. (2000). An Introduction to Theories of Popular Culture. London: Routledge. (pp. 1-81)

****************************************************************************************************************************************************

6-7. Média jako nástroj vládnoucí třídy I

Klasický marxismus jako pravzor moderní kritické teorie společnosti. Neomarxismus frankfurtské školy a mediální tématika v myšlení frankfurtské školy: průsečík kritické teorie společnosti a kritické teorie médií. Jsou média konzervačním přípravkem kapitalismu?

Literatura:

Berger, A.A. (1995). Cultural Criticism: A Primer of Key Concepts. Thousand Oaks: Sage.

Kellner, D. (1992). Critical theory, Marxism, and modernity. Baltimore : Johns Hopkins University Press.

****************************************************************************************************************************************************

8-9. Média jako nástroj vládnoucí třídy III

Neomarxismus frankfurtské školy a mediální tématika v myšlení frankfurtské školy: průsečík kritické teorie společnosti a kritické teorie médií. Jsou média konzervačním přípravkem kapitalismu? Adorno a Benjamin.

Literatura:

Adorno, T. (2003). The Culture Industry. London: Routledge.

Kellner, D. (1992). Critical theory, Marxism, and modernity. Baltimore : Johns Hopkins University Press.

****************************************************************************************************************************************************

10-12. Média jako technologie globalizace a kulturního imperialismu

Neotechnologický determinismus - technologický determinismus ve světě nových médií. Kritika videotopie - kritika krásného nového světa krásných nových médií. Co je to ´digital-divide´? Koncepce prvního a druhého mediálního věku u Marka Postera a riziko databází. Kritika podílu médií na vzniku a expanzi globalizované společnosti u Zygmunta Baumana. Koncepty kulturního imperialismu a geografie kulturních toků.

Literatura:

Poster, M. (1995). Second Media Age. Cambridge: Polity Press.

Van Dijk, Jan. (2005). The deeping divide: inequality in the information society. Thousand Oaks;London;New Delhi: Sage Publications. (pp 27-145)

Štětka, Václav. (2007). Mediální integrace národa v době globalizace. Brno : Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav.

Studijní materiály:

Literatura ke studiu (tyto tituly rekapitulují pojmy a perspektivy probírané v přednáškách, slouží jako studijní *literatura k písemné zkoušce). Přiřazení titulů k jednotlivým tématickým celkům viz sylabus.

***************************************************************************************************************************************************

Adoni, H.- Mane, S. (1984). Media and the Social Construction of Reality. Toward an Integration of Theory and Research. Pp. 323-340 in Communication Research, vol. 11, no. 3. Dostupné z databáze SAGE Full-text.

Adorno, T. (2003). The Culture Industry. London: Routledge.

Bělohradský, V. (2008). Proletáři všech spektáklů, spojte se. Pp. 11-40 in Foret, M., Lapčík, M., Orság, P. (eds.), Média dnes: reflexe mediality, médií a mediálních obsahů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

Berger P., Luckmann, T. (1999). Sociální konstruování reality. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.

Berger, A.A. (1995). Cultural Criticism: A Primer of Key Concepts. Thousand Oaks: Sage.

Benjamin, W. (1979). Umělecké dílo ve věku své mechanické reprodukovatelnosti. In: Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon.

Debord, G. (2007). Společnost spektáklu. Praha: Intu.

Durham, G.M., Kellner, D. (2000). Media and Cultural Studies. Keyworks. Oxford: Blackwell. (Part I, pp. 31 - 102).

Kellner, D. (1992). Critical theory, Marxism, and modernity. Baltimore : Johns Hopkins University Press.

Kellner, D. (1994)(ed.). Baudrillard: a critical reader. Oxford: Blackwell. (Introduction, Chapter 1, Chapter 2; 1-67 + Chapter 9; 189-208)

Poster, M. (1995). Second Media Age. Cambridge: Polity Press.

Schulz, W. (2000). Proměny a funkce politické komunikace. Masová média a realita: Ptolemaiovské a kopernikovské pojetí. Pp. 24-40 in Jirák. J.-Říchová, B. (eds.), Politická komunikace a média. Praha: Karolinum

Street, J. (2001). Mass media, Politics and Democracy. London: Palgrave. (Part I, pp. 15-35)

Strinati, D. (2000). An Introduction to Theories of Popular Culture. London: Routledge. (pp. 1-81)

Van Dijk, Jan. (2005). The deepening divide: inequality in the information society. Thousand Oaks;London;New Delhi: Sage Publications.

.

Další doporučená literatura (z těchto titulů si student/ka vybírá jeden titul k reprodukci v rámci závěrečného testu):

***************************************************************************************************************************************************

Allen, R.C, Hill, A. (2004). The Television Studies Reader. London: Routledge. (pp. 367 - 457)

Baudrillard, J. (1999). Consumer Society. London: Sage. (pp. 99 - 187)

Berger, A.A. (1995). Cultural Criticism: A Primer of Key Concepts. Thousand Oaks: Sage.

Durham, G.M., Kellner, D. (2000). Media and Communication Studies. Oxford: Blackwell. (Part I, pp. 31 - 102).

Friedman G. (1981). The Political Philosophy of the Frankfurt School. Cornell University Press.

Jay, M. (1996). Dialectical Imagination. Berkeley: University of California Press.

Lash, S.-Lury, C. (2007). Global culture industry: the mediation of things. Cambridge: Polity Press. (Str. 1-84).

Lister, M. (2003). New Media: Critical Introduction. London: Routledge. (Pp. 9-159)

Macdonald, D. (1962). Against American Grain. New York: Random House

Poster, M. (1995). Second Media Age. Cambridge: Polity Press.

Strinati, D. (2000). An Introduction to Theories of Popular Culture. London: Routledge. (pp. 1-81)

Van Dijk, Jan. (2005). The deepening divide: inequality in the information society. Thousand Oaks;London;New Delhi: Sage Publications.

Weinmann, G. (2000). Communicating Unreality. London: Sage. (pp. 3-189)

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
Metody a kritéria hodnocení:

Účast na přednášce, zadaná práce

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Další informace:
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost FSV 215
FSV UK - učebna 215

()
REIFOVÁ I.
15:30–16:50
(přednášková par. 1)
Smetanovo n.6-učebna 215

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Čt 15:30–16:50 REIFOVÁ I. FSV UK - učebna 215
Smetanovo n.6-učebna 215 přednášková par. 1
Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 25. 6. 2012
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet373KTM.html