Kritická teorie médií
- Kód předmětu:
- 373KTM
- Název předmětu:
- Kritická teorie médií
- Způsob ukončení:
- zkouška
- Rozsah:
- 2/T
- Typ předmětu:
- Studijní plán Animovaná tvorba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Dokumentární tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Dokumentární tvorba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Animovaná tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Scenáristika a dramaturgie - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Scenáristika a dramaturgie - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Režie - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Režie - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Kamera - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Kamera - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Produkce - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Produkce - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Audiovizuální studia - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Střihová skladba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Střihová skladba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Zvuková tvorba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Zvuková tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Audiovizuální studia - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - magistr: restaurování – povinně volitelný předmět - Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- předmět nemá určen ročník studia
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- zimní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 2
- Garant předmětu:
- Irena REIFOVÁ
- Jméno přednášejícího:
- Irena REIFOVÁ
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je představit základní moderní kritické teorie médií od 20. let 20. století do současnosti. Sekundárním cílem je připravit studenty na vybrané okruhy SZK.
- Způsob uskutečnění:
-
Přednáška; předání zkušeností pedagoga, kreativní činnost
- Prerekvizity a korekvizity:
-
PRUBĚŽNÝ TEST Z LITERATURY
V průběhu semestru je zařazen písemný test z literatury. Test vychází z předem stanovených titulů četby a ověřuje porozumění klíčovým pojmům. V testu je zadán úkol zpracovat tři krátké anotace (15-20 ř.)
Termín testu v ZS 2010/11: 25.11, 15.30, místnost 215.
(Náhradní termín na základě lékařského potvrzení o pracovní neschopnosti v termínu mimo výuku podle dohody.)
Seznam literatury k průběžnému testu je následující:
1) Hall, S. (1979). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London: Sage. (Chapter I: The Work of Representation, tj. str. 13-74 )
2) Kellner, D. (1992). Critical theory, Marxism, and modernity. Baltimore : Johns Hopkins University Press. (Str. 1-21 a 121-145).
3) Schulz, W. (2000). Proměny a funkce politické komunikace. Masová média a realita: Ptolemaiovské a kopernikovské pojetí. Pp. 24-40 in Jirák. J.-Říchová, B. (eds.), Politická komunikace a média. Praha: Karolinum. (Str. 24-40).
4) Taylor, P.A. - Harris, J., Ll. 2008. Critical theories of mass media: then and now. Maidenhead: Open University Press, Mc-Graw Hill Education. (Intorduction a kapitoly 1, 2, 3 a 5; tj. str. 1-84 a 107-127)
DALŠÍ PODMÍNKY:
absolvování průběžného testu (max. 15 b.)
prokázání osvojených znalostí v závěrečném písemném testu (max. 40 b.)
anotace k jednomu vybranému titulu z další doporučené literatury - je součástí závěrečného testu jako samostatné zadání (max 5 b). (K tomuto bodu si studenti vybírají jeden titul z oddílu Další doporučená literatura.)
BODOVÝ ZISK: celkem max.60
60-50 // výborně
59-35 // velmi dobře
34-25 // dobře
24 a méně // neprospěl(a)
- Doporučené nepovinné složky programu:
- Obsah předmětu:
-
Program kursu:
1. Úvod
Představení jednotlivých tématických celků, seznámení s literaturou ke studiu, průběhem písemné a ústní zkoušky. Vymezení pojmu ´kritická teorie´ a ´kritická teorie médií´. Lze nalézt společného jmenovatele teorií, které si říkají kritické? Hlediska dělení kritických teorií médií:
reprezentace reality
produkce kultury
nástroj vládnoucí třídy
technologie, globalizace, kulturní imperialismu
****************************************************************************************************************************************************
2. Reprezentace reality I
Vymezení pojmu ´epistemologie médií´ a rozdělení teorií podle jejich epistemologické pozice na destruktivistické a konstruktivistické. Srovnání předpokladu destrukce reality v médiích s metaforou hledání ztraceného ráje a rekapitulace klasických koncepcí zastánců destruktivistického přístupu.
Literatura:
Adoni, H.- Mane, S. (1984). Media and the Social Construction of Reality. Toward an Integration of Theory and Research. Pp. 323-340 in Communication Research, vol. 11, no. 3. Dostupné z databáze SAGE Full-text.
Schulz, W. (2000). Proměny a funkce politické komunikace. Masová média a reality: Ptolemaiovské a kopernikovské pojetí. Pp. 24-40 in Jirák. J.-Říchová, B. (eds.), Politická komunikace a média. Praha: Karolinum
Street, J. (2001). Mass media, Politics and Democracy. London: Palgrave. (Part I, pp. 15-35)
****************************************************************************************************************************************************
3. Reprezentace reality II
Vymezení konstruktivistického přístupu ke vztahu médií a reality. Sociologické kořeny konstruktivistického paradigmatu (William Thomas, Alfred Schutz a Peter Berger + Thomas Luckmann) a jeho průnik do mediálních studií.
Literatura:
Berger P., Luckmann, T. (1999). Sociální konstruování reality. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
****************************************************************************************************************************************************
4. Reprezentace reality III
Rozlišení empirického a filozofického konstruktivismu. Proces mediální simulace reality u Jeana Baudrillarda. Spektákl u Guy Deborda.
Literatura:
Kellner, D. (1994)(ed.). Baudrillard: a critical reader. Oxford : Blackwell. (Introduction, Chapter 1, Chapter 2; 1-67 + Chapter 9; 189-208)
Debord, G. (2007). Společnost spektáklu. Praha: Intu.
Bělohradský, V. (2008). Proletáři všech spektáklů, spojte se. Pp. 11-40 in Foret, M., Lapčík, M., Orság, P. (eds.), Média dnes: reflexe mediality, médií a mediálních obsahů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
****************************************************************************************************************************************************
5. Produkce masové kultury
Dva pohledy na průběh kauzálního vztahu mezi masovými médii a masovou kulturou aneb Co bylo dříve masy nebo masová kultura? Maskult a midkult v pojetí Dwighta Macdonalda.
Literatura:
Strinati, D. (2000). An Introduction to Theories of Popular Culture. London: Routledge. (pp. 1-81)
****************************************************************************************************************************************************
6-7. Média jako nástroj vládnoucí třídy I
Klasický marxismus jako pravzor moderní kritické teorie společnosti. Neomarxismus frankfurtské školy a mediální tématika v myšlení frankfurtské školy: průsečík kritické teorie společnosti a kritické teorie médií. Jsou média konzervačním přípravkem kapitalismu?
Literatura:
Berger, A.A. (1995). Cultural Criticism: A Primer of Key Concepts. Thousand Oaks: Sage.
Kellner, D. (1992). Critical theory, Marxism, and modernity. Baltimore : Johns Hopkins University Press.
****************************************************************************************************************************************************
8-9. Média jako nástroj vládnoucí třídy III
Neomarxismus frankfurtské školy a mediální tématika v myšlení frankfurtské školy: průsečík kritické teorie společnosti a kritické teorie médií. Jsou média konzervačním přípravkem kapitalismu? Adorno a Benjamin.
Literatura:
Adorno, T. (2003). The Culture Industry. London: Routledge.
Kellner, D. (1992). Critical theory, Marxism, and modernity. Baltimore : Johns Hopkins University Press.
****************************************************************************************************************************************************
10-12. Média jako technologie globalizace a kulturního imperialismu
Neotechnologický determinismus - technologický determinismus ve světě nových médií. Kritika videotopie - kritika krásného nového světa krásných nových médií. Co je to ´digital-divide´? Koncepce prvního a druhého mediálního věku u Marka Postera a riziko databází. Kritika podílu médií na vzniku a expanzi globalizované společnosti u Zygmunta Baumana. Koncepty kulturního imperialismu a geografie kulturních toků.
Literatura:
Poster, M. (1995). Second Media Age. Cambridge: Polity Press.
Van Dijk, Jan. (2005). The deeping divide: inequality in the information society. Thousand Oaks;London;New Delhi: Sage Publications. (pp 27-145)
Štětka, Václav. (2007). Mediální integrace národa v době globalizace. Brno : Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav.
- Studijní materiály:
-
Literatura ke studiu (tyto tituly rekapitulují pojmy a perspektivy probírané v přednáškách, slouží jako studijní *literatura k písemné zkoušce). Přiřazení titulů k jednotlivým tématickým celkům viz sylabus.
***************************************************************************************************************************************************
Adoni, H.- Mane, S. (1984). Media and the Social Construction of Reality. Toward an Integration of Theory and Research. Pp. 323-340 in Communication Research, vol. 11, no. 3. Dostupné z databáze SAGE Full-text.
Adorno, T. (2003). The Culture Industry. London: Routledge.
Bělohradský, V. (2008). Proletáři všech spektáklů, spojte se. Pp. 11-40 in Foret, M., Lapčík, M., Orság, P. (eds.), Média dnes: reflexe mediality, médií a mediálních obsahů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Berger P., Luckmann, T. (1999). Sociální konstruování reality. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
Berger, A.A. (1995). Cultural Criticism: A Primer of Key Concepts. Thousand Oaks: Sage.
Benjamin, W. (1979). Umělecké dílo ve věku své mechanické reprodukovatelnosti. In: Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon.
Debord, G. (2007). Společnost spektáklu. Praha: Intu.
Durham, G.M., Kellner, D. (2000). Media and Cultural Studies. Keyworks. Oxford: Blackwell. (Part I, pp. 31 - 102).
Kellner, D. (1992). Critical theory, Marxism, and modernity. Baltimore : Johns Hopkins University Press.
Kellner, D. (1994)(ed.). Baudrillard: a critical reader. Oxford: Blackwell. (Introduction, Chapter 1, Chapter 2; 1-67 + Chapter 9; 189-208)
Poster, M. (1995). Second Media Age. Cambridge: Polity Press.
Schulz, W. (2000). Proměny a funkce politické komunikace. Masová média a realita: Ptolemaiovské a kopernikovské pojetí. Pp. 24-40 in Jirák. J.-Říchová, B. (eds.), Politická komunikace a média. Praha: Karolinum
Street, J. (2001). Mass media, Politics and Democracy. London: Palgrave. (Part I, pp. 15-35)
Strinati, D. (2000). An Introduction to Theories of Popular Culture. London: Routledge. (pp. 1-81)
Van Dijk, Jan. (2005). The deepening divide: inequality in the information society. Thousand Oaks;London;New Delhi: Sage Publications.
.
Další doporučená literatura (z těchto titulů si student/ka vybírá jeden titul k reprodukci v rámci závěrečného testu):
***************************************************************************************************************************************************
Allen, R.C, Hill, A. (2004). The Television Studies Reader. London: Routledge. (pp. 367 - 457)
Baudrillard, J. (1999). Consumer Society. London: Sage. (pp. 99 - 187)
Berger, A.A. (1995). Cultural Criticism: A Primer of Key Concepts. Thousand Oaks: Sage.
Durham, G.M., Kellner, D. (2000). Media and Communication Studies. Oxford: Blackwell. (Part I, pp. 31 - 102).
Friedman G. (1981). The Political Philosophy of the Frankfurt School. Cornell University Press.
Jay, M. (1996). Dialectical Imagination. Berkeley: University of California Press.
Lash, S.-Lury, C. (2007). Global culture industry: the mediation of things. Cambridge: Polity Press. (Str. 1-84).
Lister, M. (2003). New Media: Critical Introduction. London: Routledge. (Pp. 9-159)
Macdonald, D. (1962). Against American Grain. New York: Random House
Poster, M. (1995). Second Media Age. Cambridge: Polity Press.
Strinati, D. (2000). An Introduction to Theories of Popular Culture. London: Routledge. (pp. 1-81)
Van Dijk, Jan. (2005). The deepening divide: inequality in the information society. Thousand Oaks;London;New Delhi: Sage Publications.
Weinmann, G. (2000). Communicating Unreality. London: Sage. (pp. 3-189)
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Účast na přednášce, zadaná práce
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
- Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Čt 15:30–16:50 REIFOVÁ I. FSV UK - učebna 215 Smetanovo n.6-učebna 215 přednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr: restaurování (fakultní předmět, volitelný předmět)