Restaurování filmu 2
- Kód předmětu:
- 373RE2
- Název předmětu:
- Restaurování filmu 2
- Způsob ukončení:
- zkouška
- Rozsah:
- 2/T
- Typ předmětu:
- povinně volitelný předmět
- Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- předmět nemá určen ročník studia
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- letní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 2
- Garant předmětu:
- Jméno přednášejícího:
- Cíle studia:
-
Studenti se naučí pracovat s historicky cennými klasickými materiály,
osvojí si metodologii a postupy restaurátorské práce, obsahující teoretické a filmově-historické studium, a získají praktické dovednosti při práci s přístroji, které se k restaurování používají.
Po skončení studia mohou najít své místo ve filmovém archivu v Praze i jinde mimo Českou republiku, nebo se mohou soustředit na badatelskou práci v tomto oboru v jiných příbuzných institucích (vysoké školy, ústavy pro humanitní směry apod.). Znalost činnosti filmových archivů a jejich restaurátorské práce je užitečná i pro studenty, kteří se v budoucnu budou věnovat aktivní filmové činnosti (režiséři, střihači,?).
- Způsob uskutečnění:
-
Výuka probíhá v pracovně, projekční síni a v restaurátorské dílně Národního filmového archivu Praha 3, Malešická 12. Uplaťňuje se předávání zkušeností pedagoga a technického pracovníka.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Nejsou žádné specifické požadavky.
- Doporučené nepovinné složky programu:
- Obsah předmětu:
-
Místo výuky: záleží na počtu studentů; teoretické přednášky mohou být v projekční síni NFA Praha 3, Žižkov, Malešická 12, praktická část výuky v restaurátorské dílně NFA Praha 3, Žižkov, Malešická 12.
Historie restaurátorské činnosti a její problémy v obecných kategoriích a specificky filmových
Základní otázky a problémy filmového restaurování.
Praktická činnost: restaurování vybraného filmu ve všech fázích od návrhu na restaurování až po výsledek v podobě filmu (nebo jeho částí) a závěrečného protokolu
Seznámení s Národním filmovým archivem a jeho činností.
1)Restaurátorské postupy a metody
- definice terminologie, užívané v restaurátorských procesech ? filmové dílo, restaurování (restaurátorský zásah, rekonstrukce, technické restaurování, faximile a další technické termíny)
-výběr filmu, k praktické část restaurování
-identifikace
-shromáždění všech dostupných filmových a nefilmových materiálů týkajících se restaurovaného díla a okolností jeho vzniku
-různé varianty restaurátorských případů ?němá kinematografie, zvuková
- závislost výběru restaurátorského postupu na množství a kvalitě filmových materiálů, které do restaurátorského procesu jsou zařazeny, možnosti
-analýza filmových a nefilmových materiálů, výběr postupu rekonstrukce a technického restaurování
Počet hodin: 4
2)Restaurování vybraného filmu
Rekonstrukce ? 1. fáze
-popis obsahu z filmového pásu
-popis záznamů na filmovém pásu
-rekonstrukce narativní linie
-rekonstrukce filmové skladby
-rekonstrukce mezititulků (v případě němého filmu)
-rekonstrukce zvukové stopy (jde-li o film zvukový)
-příprava rekonstruovaných částí ke kopírování
-vedení podrobného deníku o všech krocích rekonstrukce
Počet hodin: 10
Rekonstrukce ? 2. fáze
- sestavení vykopírovaných částí do konečné podoby filmu
-příprava rekonstruovaného filmu k obarvení (kolorované, virážované a tónované materiály)
-vedení podrobného deníku o všech krocích rekonstrukce
Počet hodin: 5
3)Dokumentace restaurátorského procesu >protokol o restaurování konkrétního filmu
Počet hodin: 3
4)Prezentace historických materiálů na nových médiích
Počet hodin: 1 - 2
5)Etické problémy restaurátorské činnosti a úvod do deontologie (nauka o povinnostech)
Počet hodin: 2
Výsledek magisterského studia:
-rekonstrukce vybraného filmového materiálu
-protokol zahrnující podrobně postup restaurátorského procesu
-případně teoretická studie z oblasti filmového restaurátorství
- Studijní materiály:
-
Alois Riegl, Moderní památková péče, Národní památkový ústav, Praha 2003
Vlastimil Vinter, Úvod do dějin a teorie památkové péče, Státní pedagogické nakladatelství Praha 1971
Recommendation for the Safeguarding and Preservation of Moving Images, UNESCO, Generální konference (21. zasedání, Bělehrad, 27. října 1980
Il cinema ritrovato Teoria e metodologia del restauro cinematografico, Grafis Edizioni Bologna 1994
Mark-Paul Meyer,L´emploi des nouvelles technologie dans la restauration du film: probl?mes techniques et éthiques, Bologna 1996
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Zápočet je udělen na základě vypracování stručné eseje z vybrané literatury a docházky.
Zkouška je ústní a zahrnuje otázky jak z přednášek tak i z praktické činnosti.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Audiovizuální studia - magistr (oborový předmět)