Rétorika modernosti 1
- Kód předmětu:
- 373RM1
- Název předmětu:
- Rétorika modernosti 1
- Způsob ukončení:
- zápočet
- Rozsah:
- 2/T
- Typ předmětu:
- Studijní plán Animovaná tvorba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Dokumentární tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Dokumentární tvorba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Animovaná tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Scenáristika a dramaturgie - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Scenáristika a dramaturgie - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Režie - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Režie - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Kamera - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Kamera - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Produkce - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Produkce - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Audiovizuální studia - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Střihová skladba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Střihová skladba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Zvuková tvorba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Zvuková tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Audiovizuální studia - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - magistr: restaurování – povinně volitelný předmět - Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- předmět nemá určen ročník studia
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- zimní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 2
- Garant předmětu:
- Václav BĚLOHRADSKÝ
- Jméno přednášejícího:
- Václav BĚLOHRADSKÝ
- Cíle studia:
-
Pod titulem ?rétorika modernosti? chci postupně analyzovat žánry a figury hegemonických diskurzů, které se vynořily v dějinách modernosti jako řešení rozkolů, které přinesla. Z hegemonických žánrů a rétorických figur odvozují svou autoritu bratrstva a strany autorizovaných (modelových) interpretů historických světů. Jejich mocenské koalice kanonizují určité diskurzivní formace a režimy řeči, zajišťují pro ně ochranu diskurzivní policie a usilují o jejich expanzi. Z jejich různých historických konfigurací pak můžeme odvodit typologie národních kultur, například německá ?rétorika modernosti? je nesena nostalgií po pospolitosti, radikální kritikou ?technické civilizace a ekonomické racionality? ve jménu ?osudového, jedinečného, historického společenství?, francouzská je naopak nesena rétorikou úzkosti z provincie a důvěrou v racionalizující moc centra, zdroje smyslu dějin, britskou pak vyznačuje schopnost legitimizovat změnu podstaty poměrů při zachování formy atd. Jaké ?bratrstvo modelových interpretů? určuje českou národní kulturu? Současnou fázi globalizace vyznačuje masová identitární panika, ta vyvolává v každé evropské zemi ?diskurzivní obrat k identitě? - figury a žánry této rétoriky jsou například v českém veřejném prostoru velmi vlivné.
- Způsob uskutečnění:
-
Formou přednášek a závěrečného seminárního modulu.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Průběžná četba doporučených textů, dokumentů a papers během kurzu.
- Doporučené nepovinné složky programu:
- Obsah předmětu:
-
Analýza jednotlivých příkladů hegemonických diskurzů a jejich manifestací.
Pokusíme se analyzovat klíčové figury moderního diskurzu, například stát je stroj, který řeší náboženské války, rétoriku subjektivity, která je hysterickou reakcí na konec geocentrismu (věda člověka vyhnala ze středu kosmu na periferii Mléčné dráhy, ale všechno poznání musí znovu začínat od ?cogito ergo sum?, od lidského sebevědomí, sebeprožitku); rétoriku neviditelné ruky, která legitimizuje jednání motivované užitkem, ziskem (self-interest); alegorii společenské smlouvy, která odvozuje moc státu od rozhodnutí lidí vyjít z přirozeného stavu a předat část svých práv vládě, metaforu přírody jako knihy psané matematickým jazykem, kterou vytvořil Galileo.
Tyto metafory generovaly nové diskurzivní hegemonie, nové režimy řeči, nové slovníky, nové kánony a nové definice rozdílu realita-zdání, společnost-jedinec, centrum - periferie, které se staly zdrojem legitimnosti různých fází průmyslové modernosti. Chci analyzovat systematicky kanonické texty rétorických žánrů, v nichž se ustavuje moderní nostalgie po pospolitosti, boj s ?anomií? jako hlavní hrozbou moderní společnosti, úzkost z racionalizace (byrokratizace) jako železné klece, z níž není úniku, nevyhnutelné oligarchizace každé kolektivní akce (Michels), úzkost z důsledků vzpoury davů, sekularizace a masifikace; a také klíčové rétorické figury šedesátých let a pozdní modernosti jako jsou tetrady M. McLuhana a jiné figury jeho převratného pojetí médií, formy pastýřské moci v moderním státě (Foucault), jednorozměrný člověk (Marcuse), tekutá modernost (Bauman), společnost prázdna, v níž proces individualizace nemá žádné meze, kultura narcisismu, metafora současného růstu páry a ledu, který vyúsťuje do neřešitelných rozporů globalizace (Offe) nebo pokus Habermase odvodit racionální etiku z implicitních politických a sociálních podmínek efektivní komunikace.
- Studijní materiály:
-
Textovou část kurzu definujeme během společné práce, důležité budou pro nás kapitoly z knih Baumana, Lipovetského, Becka, z mé Společnost nevolnosti (druhé vydání) a z knihy M. Petruska Společnosti pozdní doby. Důležitou součástí kurzu bude interpretace vybraných filmových dokumentů či filmů v kontextu hegemonických diskurzivních formací.
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
Kurz formou přednášky začne 6. října 2011 a bude pokračovat, s občasnými kratšími přerušeními, po celý semestr, se závěrečným modulovým shrnutím dle dohody.
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Seminární práce a kolokvium podle zkušeností z kurzu
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
- Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Čt 14:00–15:35 BĚLOHRADSKÝ V. Učebna 2
Lažanský palácpřednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr: restaurování (fakultní předmět, volitelný předmět)