Seminář audiovizuální analýzy
- Kód předmětu:
- 373SAA
- Název předmětu:
- Seminář audiovizuální analýzy
- Způsob ukončení:
- zkouška
- Rozsah:
- 2/T
- Typ předmětu:
- Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- předmět nemá určen ročník studia
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- zimní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 2
- Garant předmětu:
- Jméno přednášejícího:
- Cíle studia:
-
cvičení v analytických dovednostech a reflexe kritické praxe
- Způsob uskutečnění:
-
Seminář klade důraz na praxi, tedy vyzkoušení si jednotlivých typů a žánrů analytického psaní. První tři týdny semestru píší všichni studenti každý týden krátký jednostránkový text; poté si každý vybere dva či tři typy textů, které pak dodá na daný termín. O jednotlivých textech se vedou společné diskuze.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
schopnost číst anglicky psané texty
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.
- Obsah předmětu:
-
Seminář audiovizuální analýzy bude kombinovat společné uvažování o základních typech a problémech audiovizuální analýzy s praktickým cvičením v analytických dovednostech.
Osnova:
1. úvodní diskuse o metodách a historii analýzy a interpretace
2. rozbory cizích textů s vytyčením základních prvků a konvencí psaní (četba: Bordwell, David. Making Meaning. Inference and Rhetoric in the Interpretation of Cinema. Harvard University Press 1989, s. 1-18. (1. kapitola))
3. otázka kritérií a argumentace při hodnocení uměleckého díla (četba: Kulka, Tomáš. Umění a kýč. Torst: Praha 2000, s. 64-80)
4. problematika popisu (a povrchu) (četba: Sontagová, Susan: Proti interpretaci. Kritický sborník 1994, č. 3, s. 1-7)
5. tematická interpretace
6. intertextuální analýza - zařazení díla do dějin umění (inspirace např.: Ondřej Hauser: Hulk. Cinepur 2005, č. 41)
7. ideologická analýza (inspirace např.: Zdeněk Holý: Mladí a otevření. Nad antihomosexuální ideologií Šeptej. Cinepur 2003, č. 30 (listopad))
8. historická analýza (film jako obraz doby) (inspirace např.: Lucie Česálková: Normalizační film na čtyřech kolech. Cinepur 2004, č. 31 (leden).; Kamil Fila: Konec hypertrofické éry. Cinepur 2004, č. 34 (červenec))
9. filmová sebereflexivnost (film jako alegorie filmové praxe) (inspirace např.: Lucie Česálková: Úžasňákovi. Cinepur 2005, č. 41)
10. analýza divácké recepce (coby materiál mohou posloužit divácké reakce (a/nebo reakce kritiků) např. na serverech www.csfd.cz, www.rottentomatoes.com)
11. analýza televize
12. analýza experimentální kinematografie
- Studijní materiály:
-
Doporučená literatura:
AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. L´analyse des films. Paris: Nathan 1998.
BRENEZOVÁ, Nicole. Dopis Tagu Gallagharovi. Pohled na film z figurálního hlediska. Iluminace 2005, č. 1, s. 25-41.
BÍLEK, Petr A. Hledání jazyka interpretace. Brno: Host 2003.
BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. Film Art: an Introduction. New York: McGraw Hill 2000.
BORDWELL, David. Making meaning. Inference and rhetoric in the Interpretation of Cinema. Cambridge: Harvard University Press 1989.
ECO, Umberto. Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava: Archa 1995.
ECO, Umberto. Meze interpretace. Praha: Univerzita Karlova 2004.
GRODIN, Jean. Úvod do hermeneutiky. Praha 1997
JOLY, Martine. L´image et son interpretation. Paris: Nathan 2002.
KULKA, Tomáš. Umění a kýč. Torst: Praha 2000.
RICOEUR, Paul. Teória interpretácie: diskurz a prebytok významu. Bratislava: Archa 1997.
SONTAGOVÁ, Susan. Proti interpretaci. Kritický sborník 1994, č. 3, s. 1-7.
TODOROV, Tzvetan. Symbolism and interpretation. London 1973.
THOMPSONOVÁ, Kristin. Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. Iluminace 1998, č. 1, s. 5-36.
VANOYE, Francis; GOLIOT-LÉTÉ Anne. Précis d'analyse filmique. Paris: Nathan Université 1992.
ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Praha: Sociologické nakladatelství 2005.
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
seminář
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Kredity za seminář jsou uděleny na základě odevzdání všech požadovaných textů a aktivní účasti na seminářích. Při známkování se zohledňuje i kvalita odevzdaných textů (více než „talent“ je nicméně oceňována snaha a pečlivost, s níž jsou texty napsány).
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: