AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Seminář audiovizuální analýzy

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód předmětu:
373SAA
Název předmětu:
Seminář audiovizuální analýzy
Způsob ukončení:
zkouška
Rozsah:
2/T
Typ předmětu:
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
předmět nemá určen ročník studia
Semestr, kdy je předmět vyučován:
zimní
Počet přidělených kreditů ECTS:
2
Garant předmětu:
Jméno přednášejícího:
Cíle studia:

cvičení v analytických dovednostech a reflexe kritické praxe

Způsob uskutečnění:

Seminář klade důraz na praxi, tedy vyzkoušení si jednotlivých typů a žánrů analytického psaní. První tři týdny semestru píší všichni studenti každý týden krátký jednostránkový text; poté si každý vybere dva či tři typy textů, které pak dodá na daný termín. O jednotlivých textech se vedou společné diskuze.

Prerekvizity a korekvizity:

schopnost číst anglicky psané texty

Doporučené nepovinné složky programu:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.

Obsah předmětu:

Seminář audiovizuální analýzy bude kombinovat společné uvažování o základních typech a problémech audiovizuální analýzy s praktickým cvičením v analytických dovednostech.

Osnova:

1. úvodní diskuse o metodách a historii analýzy a interpretace

2. rozbory cizích textů s vytyčením základních prvků a konvencí psaní (četba: Bordwell, David. Making Meaning. Inference and Rhetoric in the Interpretation of Cinema. Harvard University Press 1989, s. 1-18. (1. kapitola))

3. otázka kritérií a argumentace při hodnocení uměleckého díla (četba: Kulka, Tomáš. Umění a kýč. Torst: Praha 2000, s. 64-80)

4. problematika popisu (a povrchu) (četba: Sontagová, Susan: Proti interpretaci. Kritický sborník 1994, č. 3, s. 1-7)

5. tematická interpretace

6. intertextuální analýza - zařazení díla do dějin umění (inspirace např.: Ondřej Hauser: Hulk. Cinepur 2005, č. 41)

7. ideologická analýza (inspirace např.: Zdeněk Holý: Mladí a otevření. Nad antihomosexuální ideologií Šeptej. Cinepur 2003, č. 30 (listopad))

8. historická analýza (film jako obraz doby) (inspirace např.: Lucie Česálková: Normalizační film na čtyřech kolech. Cinepur 2004, č. 31 (leden).; Kamil Fila: Konec hypertrofické éry. Cinepur 2004, č. 34 (červenec))

9. filmová sebereflexivnost (film jako alegorie filmové praxe) (inspirace např.: Lucie Česálková: Úžasňákovi. Cinepur 2005, č. 41)

10. analýza divácké recepce (coby materiál mohou posloužit divácké reakce (a/nebo reakce kritiků) např. na serverech www.csfd.cz, www.rottentomatoes.com)

11. analýza televize

12. analýza experimentální kinematografie

Studijní materiály:

Doporučená literatura:

AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. L´analyse des films. Paris: Nathan 1998.

BRENEZOVÁ, Nicole. Dopis Tagu Gallagharovi. Pohled na film z figurálního hlediska. Iluminace 2005, č. 1, s. 25-41.

BÍLEK, Petr A. Hledání jazyka interpretace. Brno: Host 2003.

BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. Film Art: an Introduction. New York: McGraw Hill 2000.

BORDWELL, David. Making meaning. Inference and rhetoric in the Interpretation of Cinema. Cambridge: Harvard University Press 1989.

ECO, Umberto. Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava: Archa 1995.

ECO, Umberto. Meze interpretace. Praha: Univerzita Karlova 2004.

GRODIN, Jean. Úvod do hermeneutiky. Praha 1997

JOLY, Martine. L´image et son interpretation. Paris: Nathan 2002.

KULKA, Tomáš. Umění a kýč. Torst: Praha 2000.

RICOEUR, Paul. Teória interpretácie: diskurz a prebytok významu. Bratislava: Archa 1997.

SONTAGOVÁ, Susan. Proti interpretaci. Kritický sborník 1994, č. 3, s. 1-7.

TODOROV, Tzvetan. Symbolism and interpretation. London 1973.

THOMPSONOVÁ, Kristin. Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. Iluminace 1998, č. 1, s. 5-36.

VANOYE, Francis; GOLIOT-LÉTÉ Anne. Précis d'analyse filmique. Paris: Nathan Université 1992.

ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Praha: Sociologické nakladatelství 2005.

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

seminář

Metody a kritéria hodnocení:

Kredity za seminář jsou uděleny na základě odevzdání všech požadovaných textů a aktivní účasti na seminářích. Při známkování se zohledňuje i kvalita odevzdaných textů (více než „talent“ je nicméně oceňována snaha a pečlivost, s níž jsou texty napsány).

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 25. 6. 2012
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet373SAA.html