Baroque Music Interpretation 2
- Course unit code:
- 104IB2
- Course unit title:
- Baroque Music Interpretation 2
- Mode of delivery:
- zkouška
- Range:
- 1/T
- Type of course unit:
- Study plan Obor Varhany (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Cembalo (Bc) – compulsory subject - Level of course unit:
- Year of study
- Study plan Obor Varhany (Bc) – 2nd year
Study plan Obor Cembalo (Bc) – 1st year - Semester when the course unit is delivered
- letní
- Number of ECTS credits allocated:
- 1
- Garant předmětu:
- Ivana BAŽANTOVÁ
- Name of lecturer(s):
- Ivana BAŽANTOVÁ
- Study Objectives:
-
Cílem předmětu je získání konkrétních znalostí jednotlivých kapitol a parametrů, které se podílejí na řešení dobové interpretace, a to: základní přístup, orientace v epoše, stylu, přístup ke komponovanému dílu a jeho interpretaci, dílčí vhled do literatury dobové (pramenné) i soudobé, ovládnutí základních pojmů, jejich obsah, seznámení s regionálními, stylovými aj. odlišnostmi a s odlišnostmi týkajícími se klávesové literatury a hudby.
- Mode of delivery:
-
Lectures, discussion, listenings, working with scores, assignment of detailled tasks as a preparation for performance.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Test - subject answers, terminology, proposals (articulation, rhythmic changes).
- Recommended optional programme components
-
No elective requirements.
- Course contents:
-
Stručná osnova předmětu:
2)(pokračování)Tempo a jeho kategorie, taktová označení a jejich význam, zápis rytmu, měření času, tempo ordinário a tempo giusto, tempo rubato, tance a jejich charakteristiky, beztaktová preludia.
3)Franc. jeu inégal, tečkované rytmy, přízvuk rytmický a výrazový, obvyklé změny rytmu, neobvyklé jevy.
4)Artikulace a frázování (význam obloučků a dalších znaků, obvyklá řešení ap.)
5)Prstoklady
6)Dynamika zapsaná a nezapsaná, práce s ní.
7)Italské diminuce - komparace dobových pramenů, základ ornamentiky.
Sylabus předmětu:
Vývoj a samozřejmosti dobové praxe a hlavně podmínky jejich osvojování nevyžadovaly v baroku tak detailní zápis interpretačních pokynů, které postupně sílily až se změnou společenského a estetického řádu kolem poloviny 18. století a rostly subjektivní individualizací projevu v romantismu, ale částečně i v době tzv. stylu Empfindsamkeit. Proto je obtížnější řešení jak rytmické, někdy i metrické stránky barokní hudby, ale i artikulace, frázování, akcentace aj. prvků, protože je k nim třeba daleko širšího vhledu a pochopení výrazu barokní hudby než u mnohých stylů pozdějších epoch. Otázka artikulace je zejména v klávesové hudbě navázána na řešení prstokladu. I zde je možné se opřít o dobové požadavky. Opět však rozhoduje znalost dobové „řeči a výslovnosti“.
Požadavky proměn rytmického zápisu sledujeme od konce 16. století ve španělských, italských (Caccini) a zejména francouzských pramenech (jeu inégal). Možnost variabilního zacházení s tečkovaným rytmem nebo se zápisem i rovných drobnějších hodnot je závislé na taktu, slovních nebo artikulačních pokynech nebo nemusí být vůbec zapsány a jsou z jiného ohledu (žánru, stylu apod.) samozřejmostí.
Obávaná kapitola ornamentiky vyžaduje cit pro výraz a smysl dílčích skladebných komponentů, aby jejich realizace nebyla proti smyslu hudby. Zároveň volnost v oblasti willkürliche Manieren vyžaduje fantasii a specifickou technickou zdatnost. K pochopení zdroje této virtuózní ornamentiky je potřeba znát princip italských diminucí (nástrojových i vokálních), pro ornamentiku wesentliche Manieren pak určitou typologii značek, která je však dobově i regionálně proměnlivá. Množina znaků a možností má však své obecné zákonitosti a vyhraněné typy, jejichž znalost usnadní orientaci v této problematice.Vrcholné a pozdní baroko je pak zřetězením všech možných vlivů a typů ornamentiky. Tato kapitola pokračuje i v dalším semestru IB3.
- Study materials:
- Planned learning activities and teaching methods
-
Lecture including exercises
- Assessment methods and criteria
-
LS - short written test over some basic concepts from the material covered and an oral discussion over the presented notation sample.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
-
No internship established for this course.
- Course web page:
- Note:
-
none
- Schedule for winter semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Obor Varhany (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Cembalo (Bc) (next compulsory subject)