AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

 Baroque Music Interpretation 2

Register Display Schedule
Course unit code:
104IB2
Course unit title:
 Baroque Music Interpretation 2
Mode of delivery:
zkouška
Range:
1/T
Type of course unit:
Study plan Obor Varhany (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Cembalo (Bc) – compulsory subject
Level of course unit:
Year of study
Study plan Obor Varhany (Bc) – 2nd year
Study plan Obor Cembalo (Bc) – 1st year
Semester when the course unit is delivered
letní
Number of ECTS credits allocated:
1
Garant předmětu:
Ivana BAŽANTOVÁ
Name of lecturer(s):
Ivana BAŽANTOVÁ
Study Objectives:

Cílem předmětu je získání konkrétních znalostí jednotlivých kapitol a parametrů, které se podílejí na řešení dobové interpretace, a to: základní přístup, orientace v epoše, stylu, přístup ke komponovanému dílu a jeho interpretaci, dílčí vhled do literatury dobové (pramenné) i soudobé, ovládnutí základních pojmů, jejich obsah, seznámení s regionálními, stylovými aj. odlišnostmi a s odlišnostmi týkajícími se klávesové literatury a hudby.

Mode of delivery:

Lectures, discussion, listenings, working with scores, assignment of detailled tasks as a preparation for performance.

Prerequisites and co-requisites:

Test - subject answers, terminology, proposals (articulation, rhythmic changes).

Recommended optional programme components

No elective requirements.

Course contents:

Stručná osnova předmětu:

2)(pokračování)Tempo a jeho kategorie, taktová označení a jejich význam, zápis rytmu, měření času, tempo ordinário a tempo giusto, tempo rubato, tance a jejich charakteristiky, beztaktová preludia.

3)Franc. jeu inégal, tečkované rytmy, přízvuk rytmický a výrazový, obvyklé změny rytmu, neobvyklé jevy.

4)Artikulace a frázování (význam obloučků a dalších znaků, obvyklá řešení ap.)

5)Prstoklady

6)Dynamika zapsaná a nezapsaná, práce s ní.

7)Italské diminuce - komparace dobových pramenů, základ ornamentiky.

Sylabus předmětu:

Vývoj a samozřejmosti dobové praxe a hlavně podmínky jejich osvojování nevyžadovaly v baroku tak detailní zápis interpretačních pokynů, které postupně sílily až se změnou společenského a estetického řádu kolem poloviny 18. století a rostly subjektivní individualizací projevu v romantismu, ale částečně i v době tzv. stylu Empfindsamkeit. Proto je obtížnější řešení jak rytmické, někdy i metrické stránky barokní hudby, ale i artikulace, frázování, akcentace aj. prvků, protože je k nim třeba daleko širšího vhledu a pochopení výrazu barokní hudby než u mnohých stylů pozdějších epoch. Otázka artikulace je zejména v klávesové hudbě navázána na řešení prstokladu. I zde je možné se opřít o dobové požadavky. Opět však rozhoduje znalost dobové „řeči a výslovnosti“.

Požadavky proměn rytmického zápisu sledujeme od konce 16. století ve španělských, italských (Caccini) a zejména francouzských pramenech (jeu inégal). Možnost variabilního zacházení s tečkovaným rytmem nebo se zápisem i rovných drobnějších hodnot je závislé na taktu, slovních nebo artikulačních pokynech nebo nemusí být vůbec zapsány a jsou z jiného ohledu (žánru, stylu apod.) samozřejmostí.

Obávaná kapitola ornamentiky vyžaduje cit pro výraz a smysl dílčích skladebných komponentů, aby jejich realizace nebyla proti smyslu hudby. Zároveň volnost v oblasti willkürliche Manieren vyžaduje fantasii a specifickou technickou zdatnost. K pochopení zdroje této virtuózní ornamentiky je potřeba znát princip italských diminucí (nástrojových i vokálních), pro ornamentiku wesentliche Manieren pak určitou typologii značek, která je však dobově i regionálně proměnlivá. Množina znaků a možností má však své obecné zákonitosti a vyhraněné typy, jejichž znalost usnadní orientaci v této problematice.Vrcholné a pozdní baroko je pak zřetězením všech možných vlivů a typů ornamentiky. Tato kapitola pokračuje i v dalším semestru IB3.

Study materials:
Planned learning activities and teaching methods

Lecture including exercises

Assessment methods and criteria

LS - short written test over some basic concepts from the material covered and an oral discussion over the presented notation sample.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):

No internship established for this course.

Course web page:
Note:

none

Schedule for winter semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2012-6-25
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet104IB2.html