Tuning
- Course unit code:
- 104LA
- Course unit title:
- Tuning
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 1/T
- Type of course unit:
- compulsory subject
- Level of course unit:
- Year of study
- 1st year
- Semester when the course unit is delivered
- letní
- Number of ECTS credits allocated:
- 1
- Garant předmětu:
- Ivana BAŽANTOVÁ
- Name of lecturer(s):
- Ivana BAŽANTOVÁ
- Study Objectives:
-
Cílem předmětu je praktické zvládnutí základů pro naladění některých historických systémů, a to pravidelných i nepravidelných. Samozřejmostí je průhled do těchto systémů, pochopení jejich vlastností. Znalost je nutná i při používání ladičky s historickými temperaturami.
- Mode of delivery:
-
Practice activity - tuning, moderated discussion
- Prerequisites and co-requisites:
-
Basic tone frequency perception skills, their relationships (distinction of pure intervals and character).
- Recommended optional programme components
-
Continuous practice in tuning, ex; individual intervals, later possible correction of unsuitable tones of the practice instruments.
- Course contents:
-
Sylabus předmětu:
A) Teoretická příprava:
Znalosti z akustiky jsou doplněny v míře nutné pro praxi (základní funkce nástroje, vztah k realizaci temperovaného systému, historické a estetické aspekty) na základě dosavadních vědomostí studenta. Dělení oktávy na 12 dílů - historicky systémy neuzavřené pravidelné a nepravidelné, uzavřené nepravidelně i pravidelně temperované. Seznámení s vícedílnými systémy, vztah k cembalu (16. a zač. 17 stol.). Konstrukce pythagorejského, syntonického (didymického), chromatického komatu. Jednotky měření velikosti intervalů a konkrétních výšek. Základní historické směry ladění v teorii i v praxi barokní epochy. Možnosti zaznamenávání výšek, vztahů a kvality intervalů, kvintakordů, diatoniky i chromatiky v daném ladícím systému, orientace v tabulkách. Kvintový kruh jako nejběžnější praktická pomůcka pro odečítání velikosti souzvuků.
B) Praktické provádění:
Práce s ladícím klíčem, kolíkem, vnímání rázů a jejich počet v sekundě. Ladění čistých intervalů je základ pro jakékoliv temperování. Vytvoření pythagorejského trojzvuku, čistého trojzvuku 4:5:6. Temperování - rozdělování syntonického komatu mezi dvě kvinty (Kirnbergr II), tři kvinty, čtyři kvinty (Kirnbergr III, základ pro francouzské typy ladění), rozdělení pythagorejského komatu (Werckmeister III) a naladění celého nástroje v tomto systému. Dělení komatu na 5 dílů (Bach-Kellner), 6 dílů (Tartini-Valotti). Vrchol dovednosti představuje středotónové ladění, alespoň klasické, případně Zarlino 2/7.
- Study materials:
-
Literatura předmětu:
Asselin, Pierre-Yves, Musique et tempérament, Ed.Costalat Paris 1985
Špelda, Antonín,Hudební akustika, Praha 1978
Tvrzský, Filip, Ladící systémy, Diplomová práce, HAMU 2001
Zenkl, Luděk, Temperované a čisté ladění v evropské hudbě 19. a 20. století, Praha 1971
Hesla ve slovnících GROVE (Temperaments, Lindley) a MGG (Stimmung, Temperierung)
- Planned learning activities and teaching methods
-
exercises
- Assessment methods and criteria
-
During the whole semester the student independently tunes according to instructions. At the close instruments are to be prepared at the appropriate temperature. Theory knowledge is supplemented by literature and additional materials.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- Note:
- Schedule for winter semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Obor Cembalo (Bc) (next compulsory subject)