AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Clarinet Playing 4

Register Display Schedule
Course unit code:
106KR4
Course unit title:
Clarinet Playing 4
Mode of delivery:
zkouška
Range:
2/T
Type of course unit:
compulsory subject
Level of course unit:
bakalářský
Year of study
2nd year
Semester when the course unit is delivered
letní
Number of ECTS credits allocated:
7
Garant předmětu:
Jiří HLAVÁČ, Vlastimil MAREŠ
Name of lecturer(s):
Jiří HLAVÁČ, Vlastimil MAREŠ
Study Objectives:

Veškerá problematika týkající se hry na klarinet-prstová technika, intonace, správné dýchání a interpretace, je zdokonalována na náročnějších etudách s důrazem na ty nedostatečnosti, které ještě nejsou úplně zvládnuty Při velmi dobrém jednoduchém staccatu se začne vyučovat dvojité staccato.

1. Náročnější etudy pro prstovou a rytmickou přesnost- Hlaváč, Zítek, Lancelot, Bozza.

2. Dvojité staccato se vyučuje metodikou prof. V. Mareše, která je založena na spolupráci jazyka a ozevu druhého tónu pomocí dechu. Pokud není jednoduché v pořádku, je dvojité staccato vyučováno až v dalším předmětu.

3. Fantazijnější přednesové skladby - student zapojí vlastní hudební představy- Saint Saëns, Stravinský, Schumann, Suttermeister.

Mode of delivery:

Systematic stage practice in solo creations, chamber ensembles and smaller or symphonic orchestras. Regular performance in the performance course and playback of individual instrument classes.

Prerequisites and co-requisites:

Instrument skills at the level corresponding to the study year and student profile.

Recommended optional programme components

Solo clarinet with other instruments chamber literature (ex; Karel Stamic - Quartet for Clarinet, Violin, Viola and Cello. W.A.Mozart Quintet, C.M.Weber, J.Brahms, Y.Yung and others.).

Course contents:

Předmět vybaví studenty technikou, tónovou kulturou, intonací a interpretačními schopnostmi tak, aby velmi dobře obstáli v konkurenci jak na poli sólistickém, komorním, tak i orchestrálním. Vede budoucího umělce k samostatnosti, k realizacím vlastních představ a k obhájení svých myšlenek. To je v tomto předmětu základem výuky. Rozvíjení vlastní osobnosti je zde prioritou. Veškerá problematika týkající se hry na klarinet je zdokonalována na etudách Hlaváč, Zítek, Lancelot , Bozza s důrazem na ty nedostatečnosti, které ještě nejsou úplně zvládnuty. Pokud stav klarinetové techniky studenta dovolí, je v tomto předmětu zahájena výuka dvojitého staccata. Jedná se o princip, kdy jazyk ze dvou po sobě následujících tónů nasazuje pouze jeden. Druhý se rozezvučí pomocí proudu vzduchu. Starší školy používaly pomocnou hlásku K. Na HAMU je použita škola hry dvojitého staccata prof. V. Mareše, kde je principem správně používaný dech v kombinaci s pohybem jazyka. Tato metoda je ověřena v praxi v Symfonickém orchestru města Prahy FOK. Pokud není jednoduché staccato v pořádku, je dvojité staccato vyučováno až v dalším časovém sledu. Přednesové skladby se obracejí i k dílům s větším obsahem fantazie, kde musí student zapojit vlastní myšlenky a představy- Saint Saëns, Stravinský, Schumann, Suttermeister.

Study materials:

Zítek, František : 60 etud Moderní etudy pro klarinet

Hlaváč, Jiří : 10 virtuózních etud pro klarinet

Lancelot, Jacques : 33 Etudes faciles

Saint-Saëns, Camille : Sonáta pro klarinet a klavír op 167.

Stravinskij, Igor : Three pieces : for clarinet solo

Francis Poulenc : Sonáta pro klarinet a klavír

Bozza, Eugen : Koncert, Fantasie italienne

Schumann Robert: 3 Fantasijní kusy op.73

Suttermeister, Henry : Capriccio

Planned learning activities and teaching methods

Student participation in Chamber Music competitions and auditions for symphonic and opera orchestras.

Assessment methods and criteria

Student performance is assessed in all facets of performance. First of all the composition the student played is examined and individual pitfalls of performance are pointed out. Also assessed is how the student dealt with these problems. Noted, as well, is the playing level of the student in terms of technique, intonation, sound, dynamics and performance.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):

Not established. Instructors use opportunities to observe students in their orchestras and chamber ensembles.

Course web page:
http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
Note:

Instructors manage the alternation of individual chamber parts according composer notes and preference to solist and accompaniment elements.

Schedule for winter semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2012-6-25
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet106KR4.html