Reed Design/Adjustment 1
- Course unit code:
- 106UP1
- Course unit title:
- Reed Design/Adjustment 1
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 1/T
- Type of course unit:
- compulsory optional subject
- Level of course unit:
- bakalářský
- Year of study
- předmět nemá určen ročník studia
- Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 1
- Garant předmětu:
- Jiří HLAVÁČ, Vlastimil MAREŠ
- Name of lecturer(s):
- Jiří HLAVÁČ, Vlastimil MAREŠ
- Study Objectives:
-
Tento předmět vybaví studenta všemi praktickými , ale i metodicko pedagogickými schopnostmi, které se při úpravě či výrobě plátků na klarinet vyžadují. Student se seznámí s nástroji, které plátek upravují a s jejich používáním. Je možné sice používat pouze jeden druh nože, ale je výhodnější a snadnější pro úpravu používat různé tvary a typy nožů či dokonce nejjemnější smirkové papíry i přesličku.V předmětu je vysvětlena stavba dřeva, v souvislosti s kvalitou tónu. Dřevo a jeho stavba je pro zvuk a kvalitu tónu nejdůležitějším faktorem. Každé dřevo má svou specifickou strukturu, která vzniká již při růstu kulatiny. Některé dřevo je s hustějšími letorosty jiné je řidší. Některé je vyzrálejší či lépe vysušené než jiné. To vše hraje významnou roli pro trvanlivost plátku, pro jeho rozehrávání a s tím spojené upravování. Snadnost hry na klarinet závisí ve velké míře na parametrech dřeva , které plátek má. Pro všechny tyto atributy je individuální přístup ke každému plátku a jeho úpravě nutností. Toto je obsahem předmětu.
- Mode of delivery:
-
Playback of students from the clarinet classes with reeds they adjusted themselves.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Reed adjustments according to style specifics, high tone sound flexibilty, extreme dynamic and double-staccato.
- Recommended optional programme components
-
None
- Course contents:
-
This course provides the student with all the practical and methodological skills required for making or adjusting clarinet reeds. The student is introduced to the equipment for adjusting reeds and their use. Thought it is possible to use one type of knife, it is better and easier for adjustments to use various shapes and types of knives or even the softest of sandpapers and horsetail. In this course the structure of wood is explained in relation to tone quality. Wood and its structure is the most important factor in sound and tone quality. Each wood has its own specific structure which arises in the growth of the stems. Some woods are denser annual shoots and others thinner. Some are more mature or drier than others. This all plays an important role in the durability of the reed and its playing that for which it was modified. Ease of play on the clarinet is dependent, to a great extent, on the wood parameters which the reed has. For all these attributes, individual approaches to each reed and its modifications is necessary.
- Study materials:
-
Antonín Doležal: Klarinetový tón a prostředky k jeho vytváření
- Planned learning activities and teaching methods
-
Recordings of clarinet class students with reeds they made.
- Assessment methods and criteria
-
Moderation of reeds for particulars of styles, flexibility in higher tones, extreme dynamics and double staccato.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
-
No internship established for this course.
- Course web page:
- http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
- Note:
-
None
- Schedule for winter semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Obor Klarinet (Bc) (optional subject)