Reed Design/Adjustmen 5
- Course unit code:
- 106UP5
- Course unit title:
- Reed Design/Adjustmen 5
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 1/T
- Type of course unit:
- compulsory optional subject
- Level of course unit:
- bakalářský
- Year of study
- předmět nemá určen ročník studia
- Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 1
- Garant předmětu:
- Jiří HLAVÁČ, Vlastimil MAREŠ
- Name of lecturer(s):
- Jiří HLAVÁČ, Vlastimil MAREŠ
- Study Objectives:
-
Tento předmět vybaví studenta všemi praktickými , ale i metodicko pedagogickými schopnostmi, které se při úpravě či výrobě plátků na klarinet vyžadují. Předmět se zabývá možnostmi úprav patky plátku a vlivu na intonaci, staccato, kvalitu tónu, nasazení dynamiku a pod. Patka plátku hraje rozhodující vliv na snadný ozev vzdálených spojů ?vzdálených tónů. Patka se nezdá až tak důležitým místem pro úpravu plátku. Avšak její vliv je nesporný. Je třeba většího záběru při úpravě, ale výsledek je hmatatelný hlavně v oblasti snadnosti ozvů tónů , které jsou od sebe velmi vzdáleny. Je poukazováno na rozdíly v profilech u různých výrobců . Jsou také názorně ukázány špatné úpravy a následky těchto úprav. Je nutno individuálně porovnat kvalitu dřeva a pak vybrat tu nejvhodnější možnost úpravy. Problematika úpravy patky je osvětlována i v kontextu s jinými částmi plátku jako je špička, střed, okraje a pod. Tento předmět seznamuje studenty s těmito problémy.
- Mode of delivery:
-
Playback of students from the clarinet classes with reeds they adjusted themselves.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Reed adjustments according to style specifics, high tone sound flexibilty, extreme dynamic and double-staccato.
- Recommended optional programme components
-
None
- Course contents:
-
This course provides the student with all practices and education skills required for production or modification of clarinet reeds. The course covers the possible modifications to the reed heel and their influence on intonation, staccato and tone quality, setting dynamics and the like. The heel of the reed has a decisive influence on the ease in the sounding of distant links - distant tones. The heel does not seem to be an important part in reed modification. However, this influence is indisputable. A larger removal in modification results in tangible differences, mainly in ease of tone production, which are quite far and apart. It has been shown in the differences in profiles from various producers. It is also graphically shown in poor modifications and the results of those. Wood quality must must be compared and the most appropriate modifcation selected. Issues in reed modification is explained the context of other parts of the reed such at the tip, body, sides and the like. This course introduces students to these issues.
- Study materials:
-
Antonín Doležal: Klarinetový tón a prostředky k jeho vytváření
- Planned learning activities and teaching methods
-
Recordings of clarinet class students with reeds they made.
- Assessment methods and criteria
-
Moderation of reeds for particulars of styles, flexibility in higher tones, extreme dynamics and double staccato.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
-
No internship established for this course.
- Course web page:
- http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
- Note:
-
None
- Schedule for winter semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Obor Klarinet (Bc) (optional subject)