Reed Design/Adjustmen 7
- Course unit code:
- 106UP7
- Course unit title:
- Reed Design/Adjustmen 7
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 1/T
- Type of course unit:
- compulsory optional subject
- Level of course unit:
- magisterský
- Year of study
- předmět nemá určen ročník studia
- Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 1
- Garant předmětu:
- Vlastimil MAREŠ, Jiří HLAVÁČ
- Name of lecturer(s):
- Vlastimil MAREŠ, Jiří HLAVÁČ
- Study Objectives:
-
Tento předmět vybaví studenta všemi praktickými , ale i metodicko pedagogickými schopnostmi, které se při úpravě či výrobě plátků na klarinet vyžadují. Předmět se zabývá stavbou plátků a kvalitou dřeva u různých značek plátků. Také ukazuje možné rozdíly v úpravě plátků jiných výrobců. Každý výrobce používá poněkud rozdílné dřevo a tím se projevují i rozdíly ve znění plátku. V předmětu je vysvětlena stavba dřeva v souvislosti s kvalitou tónu. Dřevo a jeho stavba je pro zvuk a kvalitu tónu nejdůležitějším faktorem. Každé dřevo má svou specifickou strukturu, která vzniká již při růstu kulatiny. Některé dřevo je s hustějšími letorosty jiné je řidší. Některé je vyzrálejší či lépe vysušené než jiné. To vše hraje významnou roli pro trvanlivost plátku, pro jeho rozehrávání a s tím spojené upravování. Snadnost hry na klarinet závisí ve velké míře na parametrech dřeva, které plátek má. Každý výrobce má dřevo charakteristické pro značku a je nutno při úpravě s tímto fenoménem počítat. Tím se přístup k úpravě plátku komplikuje o individuální přístup ke každé značce a typu. Špatně zvolené úpravy jsou prakticky demonstrovány. Problematika je ukazována v celém spektru možností úprav plátků. Toto je náplní předmětu.
- Mode of delivery:
-
Playback of students from the clarinet classes with reeds they adjusted themselves.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Reed adjustments according to style specifics, high tone sound flexibilty, extreme dynamic and double-staccato.
- Recommended optional programme components
-
None
- Course contents:
-
All producers use various woods and therefore differences in reed sounds appear. The course explains the structure of wood in relation to tone quality. Wood and its structure is the most important factor for sound and tone quality. Each wood has its own specific structure which arises in the growth of timber. Some wood is a denser annual and others thinner. Some are more mature or better dried than others. This all plays a significant role for the durability of the reed, its playing and related modifications. Ease of play on the clarinet depends, in great measure, on wood parameters which the reed has. Each producer has a wood characteristic for its brand and it is necessary in modifications to account for these. The approach to reed modification is complicated by each different brand and type. Poorly selected modifications are demonstrated. The entire spectrum of reed modification issues is demonstrated. This is the course content.
- Study materials:
-
Antonín Doležal: Klarinetový tón a prostředky k jeho vytváření
- Planned learning activities and teaching methods
-
Recordings of clarinet class students with reeds they made.
- Assessment methods and criteria
-
Moderation of reeds for particulars of styles, flexibility in higher tones, extreme dynamics and double staccato.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
-
No internship established for this course.
- Course web page:
- http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
- Note:
-
None
- Schedule for winter semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Obor Klarinet (Mg) (optional subject)