Ballet in Russia 1
- Course unit code:
- 107BVR1
- Course unit title:
- Ballet in Russia 1
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 2/T
- Type of course unit:
- Study plan Obor Pedagogika tance (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Choreografie (Mg) – compulsory optional subject - Level of course unit:
- Year of study
- předmět nemá určen ročník studia
- Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 2
- Garant předmětu:
- Božena BRODSKÁ
- Name of lecturer(s):
- Božena BRODSKÁ
- Study Objectives:
-
Předmět se řadí mezi historicky koncipované přednášky, cílem je detailní poznání určité vývojové fáze evrospkého tanečního umění. Předmět doplňuje poznatky získané v přehledových historických přednáškách.
- Mode of delivery:
-
Lecture
- Prerequisites and co-requisites:
-
Completion of an overview of history lectures in Survey of the History of Dance and Ballet and Survey of the History of Ballet in the Czech Republic.
- Recommended optional programme components
-
No elective requirements.
- Course contents:
-
V prvním semestru se výklad zabývá formováním divadelního tance v ruském prostředí, jeho specifickými rysy, hlavními představiteli v období od počátku do poloviny 19. století. V první fázi se jedná o ohlasy západoevropských forem aristokratického tance a speciálně ballet de cour kolem roku 1600 (balet Orfeus, 1673) v řadách ruské aristokracie, zejména v prostředí carského dvora. Následující období sleduje pronikání vlivu italské opery a commedie dell arte a snimi spojené taneční divadelní kultrury prostřednictvím kočovných italských společností v průběhu 18. století. Významný mezník tvoří založení carské baletní školy a její vývoj v průběhu 18. a 19. století jako nejpropracovanější školské taneční isntituce v Evropě. Pozornost je věnována jednotlivým osobnostem interpretů i choreografů, domácích i zahraničních. Speciálně je pojednáno působení významných evropských tvůrců v Rusku jako byl Franz Hilferding, Gasparo Angiolini, Charles Le Picq. Na počátku 19. století reprezentovaly ruské baletní dění osobnosti Ivana Valberga, Avdoťji Istominové, Adama Gluškovského a Charles Louise Didelota. Zvláště významnou éru tvoří ruský baletní romantismus, ovlivněný hostováním a dlouhodobým působením nejvýznamnějších evrospkých představitelů tohoto směru jako byl Filippo Taglioni a jeho dcera Marie, Jules Perrot, Fanny Elssler, Carlotta Grisi a Arthur saint-Leon. V tomto období se také významně rozvíjela místní taneční obec.
- Study materials:
-
Eljaš, Nikolaj: Puškin i baletnyj těatr, Moskva 1970.
Gluškovskij, Adam: Vospominanija baletmejstěra, Leningrad 1940.
Krasovskaja, Věra: Russkij baletnyj těatr: ot vozniknověnija do serediny XIX. věka, Leningrad 1958.
Roslavleva, Natalija: Era of the Russian Ballet, 1770-1965, New York 1979.
Slonimskij, Jurij: Mastěra russkogo baleta, Leningrad 1937.
Valberg, Ivan: Iz archiva baletmejstěra, Moskva 1948.
Brodská, Božena: Balet v Rusku, Praha 1984.
- Planned learning activities and teaching methods
-
Lectures
- Assessment methods and criteria
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
-
none
- Course web page:
- Note:
-
None
- Schedule for winter semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Obor Pedagogika tance (Bc) (optional subject)
- Obor Choreografie (Mg) (optional subject)