AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Ballet in Russia 1

Register Display Schedule
Course unit code:
107BVR1
Course unit title:
Ballet in Russia 1
Mode of delivery:
zápočet
Range:
2/T
Type of course unit:
Study plan Obor Pedagogika tance (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Choreografie (Mg) – compulsory optional subject
Level of course unit:
Year of study
předmět nemá určen ročník studia
Semester when the course unit is delivered
zimní
Number of ECTS credits allocated:
2
Garant předmětu:
Božena BRODSKÁ
Name of lecturer(s):
Božena BRODSKÁ
Study Objectives:

Předmět se řadí mezi historicky koncipované přednášky, cílem je detailní poznání určité vývojové fáze evrospkého tanečního umění. Předmět doplňuje poznatky získané v přehledových historických přednáškách.

Mode of delivery:

Lecture

Prerequisites and co-requisites:

Completion of an overview of history lectures in Survey of the History of Dance and Ballet and Survey of the History of Ballet in the Czech Republic.

Recommended optional programme components

No elective requirements.

Course contents:

V prvním semestru se výklad zabývá formováním divadelního tance v ruském prostředí, jeho specifickými rysy, hlavními představiteli v období od počátku do poloviny 19. století. V první fázi se jedná o ohlasy západoevropských forem aristokratického tance a speciálně ballet de cour kolem roku 1600 (balet Orfeus, 1673) v řadách ruské aristokracie, zejména v prostředí carského dvora. Následující období sleduje pronikání vlivu italské opery a commedie dell arte a snimi spojené taneční divadelní kultrury prostřednictvím kočovných italských společností v průběhu 18. století. Významný mezník tvoří založení carské baletní školy a její vývoj v průběhu 18. a 19. století jako nejpropracovanější školské taneční isntituce v Evropě. Pozornost je věnována jednotlivým osobnostem interpretů i choreografů, domácích i zahraničních. Speciálně je pojednáno působení významných evropských tvůrců v Rusku jako byl Franz Hilferding, Gasparo Angiolini, Charles Le Picq. Na počátku 19. století reprezentovaly ruské baletní dění osobnosti Ivana Valberga, Avdoťji Istominové, Adama Gluškovského a Charles Louise Didelota. Zvláště významnou éru tvoří ruský baletní romantismus, ovlivněný hostováním a dlouhodobým působením nejvýznamnějších evrospkých představitelů tohoto směru jako byl Filippo Taglioni a jeho dcera Marie, Jules Perrot, Fanny Elssler, Carlotta Grisi a Arthur saint-Leon. V tomto období se také významně rozvíjela místní taneční obec.

Study materials:

Eljaš, Nikolaj: Puškin i baletnyj těatr, Moskva 1970.

Gluškovskij, Adam: Vospominanija baletmejstěra, Leningrad 1940.

Krasovskaja, Věra: Russkij baletnyj těatr: ot vozniknověnija do serediny XIX. věka, Leningrad 1958.

Roslavleva, Natalija: Era of the Russian Ballet, 1770-1965, New York 1979.

Slonimskij, Jurij: Mastěra russkogo baleta, Leningrad 1937.

Valberg, Ivan: Iz archiva baletmejstěra, Moskva 1948.

Brodská, Božena: Balet v Rusku, Praha 1984.

Planned learning activities and teaching methods

Lectures

Assessment methods and criteria
Language of instruction:
Czech
Work placement(s):

none

Course web page:
Note:

None

Schedule for winter semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2012-6-25
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet107BVR1.html