History and Theory of Music 4
- Course unit code:
- 107DTH4
- Course unit title:
- History and Theory of Music 4
- Mode of delivery:
- zkouška
- Range:
- 1+1/T
- Type of course unit:
- Study plan Obor Pedagogika tance (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Choreografie (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Taneční věda (Bc) – compulsory subject - Level of course unit:
- bakalářský
- Year of study
- Study plan Obor Pedagogika tance (Bc) – 2nd year
Study plan Obor Choreografie (Bc) – 2nd year
Study plan Obor Taneční věda (Bc) – 2nd year - Semester when the course unit is delivered
- letní
- Number of ECTS credits allocated:
- 3
- Garant předmětu:
- David BIDLO
- Name of lecturer(s):
- David BIDLO
- Study Objectives:
-
Cílem studia je získat celistvější a kontinuální přehled z jednotlivých epoch vývoje dějin hudby, znalost biografie a díla konkrétních skladatelů a také představa, jaké formální útvary se pod mnohými názvy hudebních skladeb skrývají.
- Mode of delivery:
-
Readings, lecture
- Prerequisites and co-requisites:
-
Completion of DTH1, DTH2, DTH3. Overview of the historical development of style periods and their markers.
- Recommended optional programme components
-
Monitoring music events at AMU and public concert (opera, dance) offerings available.
- Course contents:
-
Taneční umění je bezprostředně svázáno s hudbou. Zejména tempo, rytmus, ale i vazba na melodické případně další hudební předivo (frázování, výraz harmonie apod.). Předmět má osvětlit dějinné cesty hudby a jejích vybraných osobností ve spojení s poučením o technických a teoretických jevech, které jsou k vyjádření hudby a jejích dějinných etap nezbytné, s důrazem na aktuální stav užívaných prostředků.
1. Novoromantismus (pokračování):
a) Cesty opery ve Francii, Německu a Itálii
b) Národní školy: Itálie, Francie, Rusko, Rakousko, Skandinávie, Španělsko, Polsko, Británie
c)Romantismus v Českých zemích (národní obrození a rozvinutý romantismus)
2. Pozdní romantismus a hudba přelomu 19. a 20. století
a) Mahler, R. Strauss, M. Reger
b) Impresionismus (Debussy, Ravel, Roussel, Skrjabin) a verismus (Puccini)
3.Pařížská šestka a Stravinskij
4. Hudba 1. poloviny 20. století,
a)2. vídeňská škola
b) Bartók, Hindemith, Prokofjev Šostakovič.
5. Hudba 2. poloviny 20. století - vznik nových skladebných stylů (Stockhausen, Boulez, Cage, Lutoslawski, Penderecki aj.)
6. Česká hudba 20. století (Janáček, Suk, OstrčilJ. Křička, B. Martinů, J. Ježek, A. Hába, M. Kabeláč, K. Slavický, J. Kapr, J. Hanuš, J. Rychlík, K. Husa, P.Eben ad.)
- Study materials:
- Planned learning activities and teaching methods
-
Lecture
- Assessment methods and criteria
-
Credit is awarded based on:
a) a test (Romantism and music at the turn of the 19th to 20th century)
b) oral exam in 20th century music, including an overall survey and knowledge of the biography and works of at least two selected composers.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- Note:
- Schedule for winter semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2011/2012:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon Tue Fri Thu Fri Datum Den Čas Tutor Místo Notes Č. paralelky Thu 09:00–10:30 BIDLO D. Učebna KT 2024
Hartigovský palácpřednášková par. 1 - The subject is a part of the following study plans:
-
- Obor Pedagogika tance (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Choreografie (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Taneční věda (Bc) (next compulsory subject)