AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Methodology of Classcial Dance 3

Register Display Schedule
Course unit code:
107MK3
Course unit title:
Methodology of Classcial Dance 3
Mode of delivery:
zápočet
Range:
2+2/T
Type of course unit:
compulsory optional subject
Level of course unit:
Year of study
předmět nemá určen ročník studia
Semester when the course unit is delivered
zimní
Number of ECTS credits allocated:
4
Garant předmětu:
Mahulena KŘENKOVÁ
Name of lecturer(s):
Mahulena KŘENKOVÁ
Study Objectives:

Cílem předmětu je rozvíjení didaktických poznatků v oblasti klasického tance, jedná se především o rozbor nových prvků a la barre a au milieu střední etapy výuky (4.-5.ročník). Utváří se schopnost samostatného vedení hodiny klasického tance.

Mode of delivery:

This course is linked to Classical Dance Methods 2. It contains a detailed analysis of Classical dance techniques at the intermediate level of instruction, i.e. the 4th and 5th study years of an 8 year curriculum of a Dance conservatory. Instruction uses the Agrippina Vaganova method. In this course students observe at dance conservatories and prepare the bachelor thesis paper.

Prerequisites and co-requisites:

Theory knowledge and practice of classical dance methods from the fundamental phase of instruction (1st - 3rd year).

Recommended optional programme components

No elective requirements.

Course contents:

Rozbor nových prvků (orientační seznam):

a la barre:

- obraty fouetté, flic-flac bez točení i en tournant, double frappé en tournant, battement battu, grand rond de jambe jeté, grand fondu, double rond de jambe en l air, développé ballotté, grand temps relevé bez točení i en tournant, pirouettes z V.pozice, z otevřených poloh, pirouettes temps relevé, tours tire bouchon, tour fouetté, développé tombé, grand battement jeté développé, grand battement jeté passé

au millieu:

- všechny základní prvky en tournant: b.tendu, b.jeté, rond de jambe, rond de jambe en l air, b.fondu, b.frappé, petit battement, obraty fouetté, flic-flac bez točení i en tournant, petit pas jeté en tournant, pas tombé, všechny způsoby tour lent (promenade), všechny druhy grand pirouettes, včetně přípravy a preparačního port de bras, pirouettes z grand plié, včetně přípravy, všechny druhy pas de bourré en tournant, soutenu a glissade en tournant, grand temps lié, tours chainés, pirouettes z V.pozice en suit

Na základě osvojení si nových prvků studenti vytvářejí kombinace v rámci střední etapy výuky, které vzájemně rozebírají a hodnotí.

Hudební doprovod ve středních ročnících je rozmanitější než v základní etapě výuky, charakter hudebního rytmu se mění i během cvičení. V základním nácviku, ale zachováváme jednoduchý rytmus. Stále zdůrazňujeme význam hudební preparace, která se v mnoha případech zkracuje a která určuje především tempo cvičení.

Přestože v osobnosti A.Vaganovové nacházíme určující představitelku výukové metody klasického tance, seznamujeme studenty alespoň fakultativně s jinými výukovými systémy, jejichž vznik je spojen s dalšími velkými osobnostmi tance (např. Cecchetti, Bournonville, Balanchine) a srovnáváme jejich odlišnosti.

Na základě hospitací 4. a 5. ročníků tanečních konzervatoří, vznikají v rámci předmětu zajímavé diskuse, ve kterých studenti rozebírají své poznatky, některé následně aplikují ve svém pedagogickém výstupu, či vlastní pedagogické praxi.

Study materials:

A.Vaganovová: Základy klasického tance, 1980 Praha;

N.I. Tarasov: Klasický tanec, 1983 Praha;

V. Mejová - N. Bazarovová: Abeceda klasického tance I.-III., 1980 Praha;

N. Bazarovová: Abeceda klasického tance IV.-V., 1985 Praha; V. Kostrovická - A. Pisarev: Klasičeskij taněc, 1976 Leningrad;

V. Kostrovická: 100 urokov klasičeskogo taňca, 1972 Leningrad;

Akademija russkogo baleta A. Vaganovovoj (Klasické taneční osnovy), 2000 Petrohrad.;

V. Ždychincová - O. Pásková: Metodické poznámky ke klasickému tanci I. a II., 1973 Praha;

Group authors under the guidance of G.Lorince: Methodik des klassischen Tanzes, 1975 Berlin;

V. Janeček: Metodika klasického tance v umělecké škole (Cecchettiho metoda), 1993 Praha;

C. Beaumont - Idzikovský: A Manual of the Theory and Practice of Classical Theatrical Dancing - Cecchetti method, 1932 London;

W.Warren: Classical Ballet Technique, 1989 Florida;

S. Lifar: Traité de Danse Academique; S. Schorer: Balanchine Technique, 1999 New York;

T. Karsavina: Ballet Technique; J. Gabriel: Ballet School; Maria Fay: Mind over body, 1997 London;

L. Kirstein: Ballet Alphabet, 1939 New York;

G. Grant: Manual and Dictionary of Classical Ballet, 1967 New York;

CD-ROM: Ballet on CD-ROM by V.Morgan;

Video: Slovník klasického baletu, Balanchine Esseys - SAB (1994 New York);

D. Howard - Beginners (1981 New York), Intermediets, M.Fay - Faults, Corrections, Perfections (1990 Londýn), F. Jhung - Basic Ballet ( 2002 New York), B. Fewster - Pointe by Point (1980 Londýn), Bujones in Class (1986 Danzart)

Planned learning activities and teaching methods

Metod practice and analysis of classical dance elements.

Assessment methods and criteria

Credit is awarded based on: participation in lectures, ability to methodically work with the given material, presentation

Exam oral-practical

Overall evaluation: 30% participation, 30% methodical work, 30% presentation, 10% exam.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):

none

Course web page:
nejsou
Note:

None

Schedule for winter semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2012-6-25
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet107MK3.html