Methodology of Classcial Dance 4
- Course unit code:
- 107MK4
- Course unit title:
- Methodology of Classcial Dance 4
- Mode of delivery:
- zkouška
- Range:
- 2+2/T
- Type of course unit:
- compulsory optional subject
- Level of course unit:
- Year of study
- předmět nemá určen ročník studia
- Semester when the course unit is delivered
- letní
- Number of ECTS credits allocated:
- 6
- Garant předmětu:
- Mahulena KŘENKOVÁ
- Name of lecturer(s):
- Mahulena KŘENKOVÁ
- Study Objectives:
-
Předmět navazuje na Metodiku klasického tance 3. Cílem výuky je: rozbor nových prvků allegra a techniky sur le pointes střední etapy výuky (4.-5.ročník), schopnost samostatného vedení hodiny klasického tance v rámci střední etapy výuky, schopnost analýzy vlastní pedagogické práce i práce svých kolegů.
- Mode of delivery:
-
This course continues Classical Dance Methodology 3. It continues instruction in method principles and a detailed analysis of classical dance technique elements of the intermediate phase of instructions, the 4th and 5th years according to an 8 year dance conservatory curriculum. The Bachelor's thesis is completed.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Theory knowledge and practice in classical dance methods for the elementary phase of instruction (1st - 3rd years) and knowledge of new elements a la barre, au millieu for the intermediate phase of instruction (4th - 5th years).
- Recommended optional programme components
-
No elective requirements.
- Course contents:
-
Rozbor nových prvků (orientační seznam):
allegro:
všechny základní skoky se obohacují o battu, probírají se skoky prováděné en tournant: échappé, changement - tour en l air, sissonne simple i ouverte, petit jeté, pas emboité, grand pas jeté do různých póz
sur les pointes:
základní prvky prováděné en tournant: échappé, sissonne simple i ouverte, soutenu, glissade, relevé na jedné noze, pas emboité piqué, petit pas jeté, všechny druhy pas de bourré en tournant, grand sissonne ouverte, pas jeté do velkých póz, pas ballonné, rond de jambe
en l air
Na základě osvojení si nových prvků studenti vytvářejí kombinace v rámci střední etapy výuky, které vzájemně rozebírají a hodnotí.
Hudební doprovod ve středních ročnících je mnohem rozmanitější než v základní etapě výuky, ve skokových vazbách je možné obměňovat rytmickou strukturu taktu. V základním nácviku, ale zachováváme jednoduchý rytmus. Stále zdůrazňujeme význam hudební preparace, která se v mnoha případech zkracuje a která určuje především tempo cvičení.
Přestože v osobnosti A.Vaganovové nacházíme určující představitelku výukové metody klasického tance, seznamujeme studenty alespoň fakultativně s jinými výukovými systémy, jejichž vznik je spojen s dalšími velkými osobnostmi tance (např. Cecchetti, Bournonville, Balanchine) a srovnáváme jejich odlišnosti.
Na základě hospitací 4. a 5. ročníků tanečních konzervatoří, vznikají v rámci předmětu zajímavé diskuse, ve kterých studenti rozebírají své poznatky,některé následně aplikují ve svém pedagogickém výstupu, či vlastní pedagogické praxi.
V tomto semestru studenti intenzivně pracují na bakalářské práci.
- Study materials:
-
A.Vaganovová: Základy klasického tance, 1980 Praha;
N.I. Tarasov: Klasický tanec, 1983 Praha;
V. Mejová - N. Bazarovová: Abeceda klasického tance I.-III., 1980 Praha;
N. Bazarovová: Abeceda klasického tance IV.-V., 1985 Praha; V. Kostrovická - A. Pisarev: Klasičeskij taněc, 1976 Leningrad;
V. Kostrovická: 100 urokov klasičeskogo taňca, 1972 Leningrad;
Akademija russkogo baleta A. Vaganovovoj (Klasické taneční osnovy), 2000 Petrohrad.;
V. Ždychincová - O. Pásková: Metodické poznámky ke klasickému tanci I. a II., 1973 Praha;
Group authors under the guidance of G.Lorince: Methodik des klassischen Tanzes, 1975 Berlin;
V. Janeček: Metodika klasického tance v umělecké škole (Cecchettiho metoda), 1993 Praha;
C. Beaumont - Idzikovský: A Manual of the Theory and Practice of Classical Theatrical Dancing - Cecchetti method, 1932 London;
W.Warren: Classical Ballet Technique, 1989 Florida;
S. Lifar: Traité de Danse Academique; S. Schorer: Balanchine Technique, 1999 New York;
T. Karsavina: Ballet Technique; J. Gabriel: Ballet School; Maria Fay: Mind over body, 1997 London;
L. Kirstein: Ballet Alphabet, 1939 New York;
G. Grant: Manual and Dictionary of Classical Ballet, 1967 New York;
CD-ROM: Ballet on CD-ROM by V.Morgan;
Video: Slovník klasického baletu, Balanchine Esseys - SAB (1994 New York);
D. Howard - Beginners (1981 New York), Intermediets, M.Fay - Faults, Corrections, Perfections (1990 Londýn), F. Jhung - Basic Ballet ( 2002 New York), B. Fewster - Pointe by Point (1980 Londýn), Bujones in Class (1986 Danzart)
- Planned learning activities and teaching methods
-
Method practice and analyis of classical dance elements.
- Assessment methods and criteria
-
Credit is awarded based on: participation in lectures, ability to methodically work with the given material, presentation
Exam oral-practical
Overall evaluation: 30% participation, 30% methodical work, 30% presentation, 10% exam.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
-
none
- Course web page:
- nejsou
- Note:
-
None
- Schedule for winter semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Obor Pedagogika tance (Bc) (compulsory subject of the main qualification)