AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Methodology of Classcial Dance 6

Register Display Schedule
Course unit code:
107MK6
Course unit title:
Methodology of Classcial Dance 6
Mode of delivery:
zkouška
Range:
1+1/T
Type of course unit:
compulsory optional subject
Level of course unit:
Year of study
předmět nemá určen ročník studia
Semester when the course unit is delivered
letní
Number of ECTS credits allocated:
4
Garant předmětu:
Mahulena KŘENKOVÁ
Name of lecturer(s):
Mahulena KŘENKOVÁ
Study Objectives:

Předmět navazuje na Metodiku klasického tance 5. Cílem výuky je: rozbor nových prvků allegra, techniky sur le pointes 6.ročníku, schopnost samostatného vedení hodiny klasického tance v rámci pokročilé etapy výuky, schopnost analýzy vlastní pedagogické práce i práce svých kolegů-spolužáků

Mode of delivery:

This course is linked to Classical Dance Method 5, continuing the detailed analysis of the elements of Classical dance technique in the 6th year according to a 8 year dance conservatory curriculum. Students obersve at dance conservatories.

Prerequisites and co-requisites:

Theory knowledge and practice in Classical dance methods for elementary (1st - 3rd years) and intermediate (4th - 5th years) and knowledge of new elements a la barre, au millieu of the 6th year.

Recommended optional programme components

No elective requirements.

Course contents:

Rozbor nových prvků (orientační seznam):

allegro:

brisé dessus-dessous, entrechat six, sissonne ouverte a fermé battu, grand assemblé battu i en tournant, gargouillade, sissonne simple, ouverte a tombé en tournant, tems lié sauté en tournant, grand pas jeté a grand pas de chat, jeté passé, gabriole, peti jeté en tournant včetně battu, soubresaut s ?proletem? vpřed, grand fouetté sauté z kroku, různé druhy tour en l air

sur les pointes:

grand fouetté en effacé a z kroku, double rond de jambe, sauté ve velkých pózách, různé druhy pirouettes a tours

Na základě osvojení si nových prvků studenti vytvářejí kombinace v rámci osnov 6. ročníku, které již musí být mnohem rozmanitější a technicky náročnější než v rámci střední etapy výuky. V tomto ročníku nastává určitý ?zlom? ve výuce, která začíná směřovat k mistrovskému zvládnutí klasické techniky. I když stále platí výuka nových prvků v jednoduché formě, kombinace pomalu začínají dostávat profesionální charakter.

Hudební doprovod v 6. ročníku je již velmi rozmanitý ve srovnání se základní či střední etapou výuky. Tempo je výrazně rychlejší.

Přestože v osobnosti A.Vaganové nacházíme určující představitelku výukové metody klasického tance, seznamujeme studenty alespoň fakultativně s jinými výukovými systémy, jejichž vznik je spojen s dalšími velkými osobnostmi tance (např. Cecchetti, Bournonville, Balanchine) a srovnáváme jejich odlišnosti.

Na základě hospitací na tanečních konzervatořích studenti zpracovávají seminární práce, ve kterých hodnotí zhlédnuté lekce klasického tance.

Study materials:

A.Vaganovová: Základy klasického tance, 1980 Praha;

N.I. Tarasov: Klasický tanec, 1983 Praha;

V. Mejová - N. Bazarovová: Abeceda klasického tance I.-III., 1980 Praha;

N. Bazarovová: Abeceda klasického tance IV.-V., 1985 Praha;

V. Kostrovická - A. Pisarev: Klasičeskij taněc, 1976 Leningrad;

V. Kostrovická: 100 urokov klasičeskogo taňca, 1972 Leningrad;

Akademija russkogo baleta A. Vaganovovoj (Klasické taneční osnovy), 2000 Petrohrad.;

V. Ždychincová - O. Pásková: Metodické poznámky ke klasickému tanci I. a II., 1973 Praha;

Group authors under the guidance of G.Lorinc: Methodik des klassischen Tanzes, 1975 Berlin;

V. Janeček: Metodika klasického tance v umělecké škole (Cecchettiho metoda), 1993 Praha;

C. Beaumont - Idzikovský: A Manual of the Theory and Practice of Classical Theatrical Dancing - Cecchetti method, 1932 London;

W.Warren: Classical Ballet Technique, 1989 Florida;

S. Lifar: Traité de Danse Academique;

S. Schorer: Balanchine Technique, 1999 New York;

T. Karsavina: Ballet Technique;

J. Gabriel: Ballet School;

Maria Fay: Mind over body, 1997 London;

L. Kirstein: Ballet Alphabet, 1939 New York;

G. Grant: Manual and Dictionary of Classical Ballet, 1967 New York;

CD-ROM: Ballet on CD-ROM by V.Morgan;

Video:

Slovník klasického baletu, Balanchine Esseys - SAB (1994 New York);

D. Howard - Beginners (1981 New York), Intermediates, M.Fay - Faults, Corrections, Perfections (1990 Londýn),

F. Jhung - Basic Ballet ( 2002 New York),

B. Fewster - Pointe by Point (1980 Londýn),

Bujones in Class (1986 Danzart);

A. Štúrová: Didaktika klasického tance pro 6. ročník, 1987 Praha.

Planned learning activities and teaching methods

Method practice and analyis of classical dance elements.

Assessment methods and criteria

Credit is awarded based on: participation in lectures, ability to methodically work with the given material, presentation

Exam oral-practical

Overall evaluation: 30% participation, 30% methodical work, 30% presentation, 10% exam.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):

none

Course web page:
nejsou
Note:

None

Schedule for winter semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2012-6-25
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet107MK6.html