Methodology of Classcial Dance 6
- Course unit code:
- 107MK6
- Course unit title:
- Methodology of Classcial Dance 6
- Mode of delivery:
- zkouška
- Range:
- 1+1/T
- Type of course unit:
- compulsory optional subject
- Level of course unit:
- Year of study
- předmět nemá určen ročník studia
- Semester when the course unit is delivered
- letní
- Number of ECTS credits allocated:
- 4
- Garant předmětu:
- Mahulena KŘENKOVÁ
- Name of lecturer(s):
- Mahulena KŘENKOVÁ
- Study Objectives:
-
Předmět navazuje na Metodiku klasického tance 5. Cílem výuky je: rozbor nových prvků allegra, techniky sur le pointes 6.ročníku, schopnost samostatného vedení hodiny klasického tance v rámci pokročilé etapy výuky, schopnost analýzy vlastní pedagogické práce i práce svých kolegů-spolužáků
- Mode of delivery:
-
This course is linked to Classical Dance Method 5, continuing the detailed analysis of the elements of Classical dance technique in the 6th year according to a 8 year dance conservatory curriculum. Students obersve at dance conservatories.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Theory knowledge and practice in Classical dance methods for elementary (1st - 3rd years) and intermediate (4th - 5th years) and knowledge of new elements a la barre, au millieu of the 6th year.
- Recommended optional programme components
-
No elective requirements.
- Course contents:
-
Rozbor nových prvků (orientační seznam):
allegro:
brisé dessus-dessous, entrechat six, sissonne ouverte a fermé battu, grand assemblé battu i en tournant, gargouillade, sissonne simple, ouverte a tombé en tournant, tems lié sauté en tournant, grand pas jeté a grand pas de chat, jeté passé, gabriole, peti jeté en tournant včetně battu, soubresaut s ?proletem? vpřed, grand fouetté sauté z kroku, různé druhy tour en l air
sur les pointes:
grand fouetté en effacé a z kroku, double rond de jambe, sauté ve velkých pózách, různé druhy pirouettes a tours
Na základě osvojení si nových prvků studenti vytvářejí kombinace v rámci osnov 6. ročníku, které již musí být mnohem rozmanitější a technicky náročnější než v rámci střední etapy výuky. V tomto ročníku nastává určitý ?zlom? ve výuce, která začíná směřovat k mistrovskému zvládnutí klasické techniky. I když stále platí výuka nových prvků v jednoduché formě, kombinace pomalu začínají dostávat profesionální charakter.
Hudební doprovod v 6. ročníku je již velmi rozmanitý ve srovnání se základní či střední etapou výuky. Tempo je výrazně rychlejší.
Přestože v osobnosti A.Vaganové nacházíme určující představitelku výukové metody klasického tance, seznamujeme studenty alespoň fakultativně s jinými výukovými systémy, jejichž vznik je spojen s dalšími velkými osobnostmi tance (např. Cecchetti, Bournonville, Balanchine) a srovnáváme jejich odlišnosti.
Na základě hospitací na tanečních konzervatořích studenti zpracovávají seminární práce, ve kterých hodnotí zhlédnuté lekce klasického tance.
- Study materials:
-
A.Vaganovová: Základy klasického tance, 1980 Praha;
N.I. Tarasov: Klasický tanec, 1983 Praha;
V. Mejová - N. Bazarovová: Abeceda klasického tance I.-III., 1980 Praha;
N. Bazarovová: Abeceda klasického tance IV.-V., 1985 Praha;
V. Kostrovická - A. Pisarev: Klasičeskij taněc, 1976 Leningrad;
V. Kostrovická: 100 urokov klasičeskogo taňca, 1972 Leningrad;
Akademija russkogo baleta A. Vaganovovoj (Klasické taneční osnovy), 2000 Petrohrad.;
V. Ždychincová - O. Pásková: Metodické poznámky ke klasickému tanci I. a II., 1973 Praha;
Group authors under the guidance of G.Lorinc: Methodik des klassischen Tanzes, 1975 Berlin;
V. Janeček: Metodika klasického tance v umělecké škole (Cecchettiho metoda), 1993 Praha;
C. Beaumont - Idzikovský: A Manual of the Theory and Practice of Classical Theatrical Dancing - Cecchetti method, 1932 London;
W.Warren: Classical Ballet Technique, 1989 Florida;
S. Lifar: Traité de Danse Academique;
S. Schorer: Balanchine Technique, 1999 New York;
T. Karsavina: Ballet Technique;
J. Gabriel: Ballet School;
Maria Fay: Mind over body, 1997 London;
L. Kirstein: Ballet Alphabet, 1939 New York;
G. Grant: Manual and Dictionary of Classical Ballet, 1967 New York;
CD-ROM: Ballet on CD-ROM by V.Morgan;
Video:
Slovník klasického baletu, Balanchine Esseys - SAB (1994 New York);
D. Howard - Beginners (1981 New York), Intermediates, M.Fay - Faults, Corrections, Perfections (1990 Londýn),
F. Jhung - Basic Ballet ( 2002 New York),
B. Fewster - Pointe by Point (1980 Londýn),
Bujones in Class (1986 Danzart);
A. Štúrová: Didaktika klasického tance pro 6. ročník, 1987 Praha.
- Planned learning activities and teaching methods
-
Method practice and analyis of classical dance elements.
- Assessment methods and criteria
-
Credit is awarded based on: participation in lectures, ability to methodically work with the given material, presentation
Exam oral-practical
Overall evaluation: 30% participation, 30% methodical work, 30% presentation, 10% exam.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
-
none
- Course web page:
- nejsou
- Note:
-
None
- Schedule for winter semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Obor Pedagogika tance (Mg) (compulsory subject of the main qualification)