Survey of History of Dance and Ballet 1
- Course unit code:
- 107PDT1
- Course unit title:
- Survey of History of Dance and Ballet 1
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 2+2/T
- Type of course unit:
- Study plan Obor Pedagogika tance (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Choreografie (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Taneční věda (Bc) – compulsory subject - Level of course unit:
- Year of study
- Study plan Obor Pedagogika tance (Bc) – 1st year
Study plan Obor Choreografie (Bc) – 1st year
Study plan Obor Taneční věda (Bc) – 1st year - Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 4
- Garant předmětu:
- Helena KAZÁROVÁ
- Name of lecturer(s):
- Helena KAZÁROVÁ
- Study Objectives:
-
Vytvoření širšího povědomí kulturního významu a funkce tance od nejstarších etap vývoje lidstva až do období renesance. Seznámení se se základními zdroji poznání podoby taneční kultury a druhy tanců v jednotlivých obdobích, pochopení úlohy tance ve společnosti.
- Mode of delivery:
-
Lecture, seminar
- Prerequisites and co-requisites:
-
Good bearing in history in general at least at the middle-school level. Knowledge of the basic features of artistic periods.
- Recommended optional programme components
-
No electives required.
- Course contents:
-
Tanec jako součást obřadů pravěkých lidí. Druhy tanců podle jejich funkcí ve společnosti. Základní taneční formace, archeologické nálezy ve vztahu k tanci. Taneční kultura teokratických říší, společné rysy, instituce chrámových tanečníků. Prameny poznání. Odlišnosti jednotlivých kultur v Egyptě, Mezopotámii, Číně a Japonsku. Nejstarší pojednání o tanci, vztah tance a náboženského a světského divadla v těchto říších. Obliba tance v řecké společnosti, druhy tanců a jejich společenská funkce, ideál kalokagathie. Poznatky o tancích v tragédiích a komediích. Pantomimičtí tanečníci v Římě. Raný středověk, první zprávy o tancích v Evropě, estampida a první taneční melodie. Tanec v raně křesťanské bohoslužbě. Středověká scholastika a negativní reakce na tanec, gotické taneční projevy, choreománie, danse macabre jako forma morality v rámci středověkého církevního divadla. Basse danse jako první známá artificiální forma tance. Změna společenského vztahu k tanci v období renesance, cechy tanečních mistrů, první taneční traktáty. Druhy renesančních tanců, vznik taneční a zároveň hudební suity. Tance pro podívanou: balla a morisky. Vznik dvorského baletu, jeho struktura. Choreografické principy doby manýrismu, osobnosti, které vývoj dvorského baletu ovlivňovaly. Podoba dvorského baletu v období 1. pol. 17. století.
- Study materials:
-
Kirstein, Lincoln: Dance. A Short History of Classic Theatrical Dancing. Princeton, New Jersey 1987
Payne, Ian: The Almain in Britain, c. 1549-c.1675. Ashgate Publishing, Hampshire, England 2003
Lexová, Irena: O staroegyptském tanci. Orientální ústav, Praha 1930
Arbeau, Thoinot: Orchesography. Dover Books, New York 1967
Kröschlová, Eva: Dobové tance 16. až 19. století. Skupinové formy. SPN Praha 1980
Kirstein, Lincoln: Four Centuries of Ballet. Fifty Masterworks. Dover Publications, New York 1984
Rumlová, Gabriela: Historické tance XV.-XVII. století. Skripta AMU, SPN Praha 1979
Brodská, Božena: Vybrané kapitoly z dějin baletu, AMU 2000
Jůzl, Miloš, a kol.: Dějiny umělecké kultiry I. SPN Praha, 1989
Brodská, Božena: Zdivadelnění tance v renesanci a baroku. In: Taneční listy 4/1999, s. 12
Matoušová-Rajmová, Marie: Magie a tanec v Mezopotámii. In: Taneční listy 9/2002, s. 16
Wood, Melusine: Some Historical Dances 12th to 19th Century.London, 1952
Kazárová, Helena: Tanec při úsvitu lidského rodu. In: Taneční listy září 1998, s. 18
Kazárová, Helena: Tanec ve starověkých civilizacích I. In: Taneční listy říjen 1998, s.18
Kazárová, Helena: Tanec ve starověkých civilizacích II. In: Taneční listy listopad 1998. s. 18
Kazárová, Helena: Tanec v antickém světě. In: Taneční listy prosinec 1998, s. 18
Kazárova, Helena: Taneční svět renesance. In: Taneční listy 3/1999, s. 14
- Planned learning activities and teaching methods
-
Instructor presented material using clear iconographic examples, videos, and readings of translated sources. Classes include analyses and practice of elementary examples of social dance from discussed periods.
- Assessment methods and criteria
-
Active participation in lectures and classes. Completion of the continuing test.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
-
none
- Course web page:
- Note:
-
none
- Schedule for winter semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Obor Pedagogika tance (Bc) (compulsory subject of the main qualification)
- Obor Choreografie (Bc) (compulsory subject of the main qualification)
- Obor Taneční věda (Bc) (compulsory subject of the main qualification)