AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Survey of History of Dance and Ballet 1

Register Display Schedule
Course unit code:
107PDT1
Course unit title:
Survey of History of Dance and Ballet 1
Mode of delivery:
zápočet
Range:
2+2/T
Type of course unit:
Study plan Obor Pedagogika tance (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Choreografie (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Taneční věda (Bc) – compulsory subject
Level of course unit:
Year of study
Study plan Obor Pedagogika tance (Bc) – 1st year
Study plan Obor Choreografie (Bc) – 1st year
Study plan Obor Taneční věda (Bc) – 1st year
Semester when the course unit is delivered
zimní
Number of ECTS credits allocated:
4
Garant předmětu:
Helena KAZÁROVÁ
Name of lecturer(s):
Helena KAZÁROVÁ
Study Objectives:

Vytvoření širšího povědomí kulturního významu a funkce tance od nejstarších etap vývoje lidstva až do období renesance. Seznámení se se základními zdroji poznání podoby taneční kultury a druhy tanců v jednotlivých obdobích, pochopení úlohy tance ve společnosti.

Mode of delivery:

Lecture, seminar

Prerequisites and co-requisites:

Good bearing in history in general at least at the middle-school level. Knowledge of the basic features of artistic periods.

Recommended optional programme components

No electives required.

Course contents:

Tanec jako součást obřadů pravěkých lidí. Druhy tanců podle jejich funkcí ve společnosti. Základní taneční formace, archeologické nálezy ve vztahu k tanci. Taneční kultura teokratických říší, společné rysy, instituce chrámových tanečníků. Prameny poznání. Odlišnosti jednotlivých kultur v Egyptě, Mezopotámii, Číně a Japonsku. Nejstarší pojednání o tanci, vztah tance a náboženského a světského divadla v těchto říších. Obliba tance v řecké společnosti, druhy tanců a jejich společenská funkce, ideál kalokagathie. Poznatky o tancích v tragédiích a komediích. Pantomimičtí tanečníci v Římě. Raný středověk, první zprávy o tancích v Evropě, estampida a první taneční melodie. Tanec v raně křesťanské bohoslužbě. Středověká scholastika a negativní reakce na tanec, gotické taneční projevy, choreománie, danse macabre jako forma morality v rámci středověkého církevního divadla. Basse danse jako první známá artificiální forma tance. Změna společenského vztahu k tanci v období renesance, cechy tanečních mistrů, první taneční traktáty. Druhy renesančních tanců, vznik taneční a zároveň hudební suity. Tance pro podívanou: balla a morisky. Vznik dvorského baletu, jeho struktura. Choreografické principy doby manýrismu, osobnosti, které vývoj dvorského baletu ovlivňovaly. Podoba dvorského baletu v období 1. pol. 17. století.

Study materials:

Kirstein, Lincoln: Dance. A Short History of Classic Theatrical Dancing. Princeton, New Jersey 1987

Payne, Ian: The Almain in Britain, c. 1549-c.1675. Ashgate Publishing, Hampshire, England 2003

Lexová, Irena: O staroegyptském tanci. Orientální ústav, Praha 1930

Arbeau, Thoinot: Orchesography. Dover Books, New York 1967

Kröschlová, Eva: Dobové tance 16. až 19. století. Skupinové formy. SPN Praha 1980

Kirstein, Lincoln: Four Centuries of Ballet. Fifty Masterworks. Dover Publications, New York 1984

Rumlová, Gabriela: Historické tance XV.-XVII. století. Skripta AMU, SPN Praha 1979

Brodská, Božena: Vybrané kapitoly z dějin baletu, AMU 2000

Jůzl, Miloš, a kol.: Dějiny umělecké kultiry I. SPN Praha, 1989

Brodská, Božena: Zdivadelnění tance v renesanci a baroku. In: Taneční listy 4/1999, s. 12

Matoušová-Rajmová, Marie: Magie a tanec v Mezopotámii. In: Taneční listy 9/2002, s. 16

Wood, Melusine: Some Historical Dances 12th to 19th Century.London, 1952

Kazárová, Helena: Tanec při úsvitu lidského rodu. In: Taneční listy září 1998, s. 18

Kazárová, Helena: Tanec ve starověkých civilizacích I. In: Taneční listy říjen 1998, s.18

Kazárová, Helena: Tanec ve starověkých civilizacích II. In: Taneční listy listopad 1998. s. 18

Kazárová, Helena: Tanec v antickém světě. In: Taneční listy prosinec 1998, s. 18

Kazárova, Helena: Taneční svět renesance. In: Taneční listy 3/1999, s. 14

Planned learning activities and teaching methods

Instructor presented material using clear iconographic examples, videos, and readings of translated sources. Classes include analyses and practice of elementary examples of social dance from discussed periods.

Assessment methods and criteria

Active participation in lectures and classes. Completion of the continuing test.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):

none

Course web page:
Note:

none

Schedule for winter semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2012-6-25
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet107PDT1.html