Techniques of Classsical Dance 1
- Course unit code:
- 107TK1
- Course unit title:
- Techniques of Classsical Dance 1
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 2/T
- Type of course unit:
- Study plan Obor Pedagogika tance (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Choreografie (Bc) – compulsory optional subject - Level of course unit:
- bakalářský
- Year of study
- předmět nemá určen ročník studia
- Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 3
- Garant předmětu:
- Mahulena KŘENKOVÁ, Václav JANEČEK
- Name of lecturer(s):
- Mahulena KŘENKOVÁ, Václav JANEČEK
- Study Objectives:
-
Praktická cvičení na podporu a rozsah kloubního, svalového a šlachového aparátu nohou, paží a trupu. Principiální ovládnutí čtyř pohybových skupin (ze sedmi): plié, relevé, elancé a sauté. Osvojení si pozornosti k rozvoji těla jako celku se systematicky přenášenou pozorností ke každé tělesné partii a pohybové „akci“, pěstované v promyšlených sériích cvičení.
- Mode of delivery:
-
This course develops experience in classical dance technique. The aim is to achieve the highest level of professional knowledge in the entire range of elements corresponding to the 2nd study year of a dance conservatory, practice of all individual element, starting with the basic form and later in more complex phrases of the instruction method at the same level.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Knowledge of the foundations and range of basic elements and ability to present the principles of the covered material - dance elements. Effective variability of combinations of dance elements with a consideration of, not only precise execution, but with an emphasis on increasing strength, musicality and artistry.
- Recommended optional programme components
-
No elective requirements.
- Course contents:
-
V tomto předmětu systematicky propracováváme jedinečný model lekce výuky klasického tance ? východiskem je metoda Vaganovové, rozšířená o významné vlivy jiných systémů, např. Cecchetti a Balanchine, který se dělí na exercice a la barre (cvičení u tyče), tvořící velkou logickou sadu cvičení, následovanou exercice au millieu (cvičením ve středu sálu ? na volnosti). Převážně začíná exercice a la barre pliés (poslední dobou jsou zaváděna cvičení pro „rozehřátí“ - warm up), následováno battement tendu simple, battement tendu jeté (dégagé), rond de jambe par terre, rond de jambe en 1'air, battement fondu, battement frappés, adagio (procvičování pomalého rozpínání, jako je développé a battement relevélent a póz arebesque, attitude, écarté) a grand battement. Cvičení relevés a port de bras jsou rozprostřeny do celého úseku a la barre. Au millieu obvykle začíná s adagio, potom následuje cvičení tendu a dégagé a waltzový krok s množstvím vazebných prvků a pirouettes. Hodina končí sériemi cvičení petit allegro s malými rychlými skoky a grand allegro - velkými skoky. Na závěr révérence, taneční poklona učiteli a pianistovi. Hodina pro ženy by měla klást důraz na práci pointe, pánská hodina by se měla zaměřit na velké točivé skoky a grand pirouettes.
Charakteristika, stupeň a cíl výuky je ovšem zaměřen na základy klasického tance, výuku podstaty základních prvků, postavení a držení těla.
- Study materials:
-
Vaganovová A.: Základy klasického tance, 1981
Tarasov N. I.: Klasický tanec, 1983
Kostrovická V. ? Pisarev A.: Klasický tanec, 1968
Kostrovická V.: 100 hodin klasického tance, 1981
W. Warrenová W.: Klasická baletní technika,1989
Messerer A.: Lekce klasického tance
Janeček V.: Metodika klasického tance v uměl. škole (Cecchettiho metoda), 1993
Beaumont - Idzikovský: A Manual of the Theory and Practice of Classical Theatrical
Dancing - Cecchetti method, 1940
Lifar S.: Traité de Danse Academique, 1952
Schorer S.: Balanchine Technique, 2000
Kensley L., Sinclair J.: A Dictionary of Ballet Terms, 1977
- Planned learning activities and teaching methods
-
exercises, classes
- Assessment methods and criteria
-
Credit is awarded based on:
participation in exercises and in class
completion of the semester paper
During the semester independent reading and participation in class discussions, which is a condition for sitting the exam are required. The exam is written and oral. The overall grading is comprised of 60% for class participation, 20% for the written and 20% for the oral parts of the exam.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
-
none
- Course web page:
- nejsou
- Note:
-
none
- Schedule for winter semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Obor Pedagogika tance (Bc) (compulsory optional subject, optional subject)
- Obor Choreografie (Bc) (optional subject)