Music Theory Text Analysis 5
- Course unit code:
- 108AHT5
- Course unit title:
- Music Theory Text Analysis 5
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 1/T
- Type of course unit:
- compulsory subject
- Level of course unit:
- bakalářský
- Year of study
- 3rd year
- Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 2
- Garant předmětu:
- Jaromír HAVLÍK
- Name of lecturer(s):
- Jaromír HAVLÍK
- Study Objectives:
-
Návaznost na předmět Analýza hudebně teoretického textu 4. Studium literatury středního rozsahu a předmětné složitosti s konkrétním zaměřením na spisy o hudbě 20. století. Postupný přechod k rozsáhlejším spisům teoretického zaměření. Od semestrální práce se vyžaduje výraznější podíl samostatného řešení a kritického hodnocení dotyčné problematiky.
- Mode of delivery:
-
Classes with individual student performances and subsequent discussion.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Completion of Music Theory Text Analysis 4. No other requirements.
- Recommended optional programme components
-
None
- Course contents:
-
A required course for Music Theory studies. Instruction is 1 hour per week in the summer semester of the 2nd year of Master's study. Linking of Music Theory, History and Classification. Independent study of intermediate extent and complex music theory writingsfocused on 20th century music. Parallel study of classic music theory writings. The semester paper is to be of critique-evaluation character with an increased section of the students distinctive approach to the material.
- Study materials:
-
Černý, Miroslav K.: Hudba antických kultur.- Olomouc, Vydavatelství UP, 1995
Doubravová, Jarmila: Houslový koncert Albana Berga z interpersonálního hlediska.- Hudební věda 1972, č. 2.
Doubravová, Jarmila: Čas struktury a struktura času. Hudební věda 1976, s. 128 nn.
Fellerer, Karl Gustav: Das Problem neue Musik. - Krefeld 1967
Forte, Allen-Gilbert, Steven E.: Introduction to Schenkerian Analysis. - New York, London, W.W.Norton & Comp. 1982
Forte, Allen: The Atonal Music of Anton Webern. - New Haven, London, Yale University Press 1998
Herzog, Eduard: Úplný rejstřík dvanáctitónových všeintervalových řad. - in: Nové cesty hudby (sborník), Praha, SHV 1964.
Jelinek, Hans: Uvedení do dodekafonické skladby (přeložil Eduard Herzog). Praha- Bratislava, Supraphon 1967.
Jiránek, Jaroslav: Tajemství hudebního významu.- Praha, Academia, 1979
Kaduch, Miroslav: Ortografie hudby 20. století. Ostrava, Městské kulturní středisko1982, 2 1990
Kaduch, Miroslav: Soudobá hudební tvorba s využitím počítačů. Ostrava, Městské kulturní středisko 1989
Kurth, Ernst: Romantische Harmonik und ihre Krise in Wagners Tristan. - Bern 1920, 31923, reprint 1. vyd. 1968
Lébl, Vladimír: Elektronická hudba. - Praha, SHV 1966
Lébl, Vladimír: Houslový koncert Albana Berga. Hudební věda 1972, č. 1.
Lébl, Vladimír: Nástin typologie zvukového materiálu. - Hudební věda VII. 1969, č.3, s.260-280
Lébl, Vladimír: Příspěvek k morfologii zvukové struktury. Hudební věda 1971, č. 1.
Lébl, Vladimír: Tvorba Jana Klusáka z let 1959-1962. - in Hudební věda 1986, č.2, s.112-143
Linka, Arne: Konsonance a disonance dnes. In: Sborník referátů z HT seminářů, pořádaných SČSKU v letech 1984-85.
Loudová, Ivana: Moderní notace a její interpretace.- Praha, HAMU 1998
Pudlák, Miroslav: Intuitivní hudba Giacinta Scelsiho.- Hudební věda XXIX, 1992, č.3. s. 223-239
Pudlák, Miroslav: Zbyněk Vostřák. Idea a tvar v hudbě. - Praha, H+H 1998
Seifert, Uwe: Systematische Musiktheorie und Kognitionswissenschaft. - Bonn, Verlag für systematische Musikwissenschaft 1993
Schenker, Heinrich: Beethovens Neunte Sinfonie. - Wien 1912, reprint 1969
Schenker, Heinrich: Das Meisterwerk in der Musik (soubor analýz). - Wien 1925-30, reprint 1974, částečně angl. překl.
Schönberg, Arnold: Style and Idea. - 1.vyt New York 1950, 2. rozšířené vyd. London 1975, něm. překlad: Stil und Gedanke. - Leipzig 1976, 21989
Spurný, Lubomír: Heinrich Schenker. Dávný neznámý. - Olomouc,Univerzita Palackého 2000
Sychra, Antonín-Sedláček, Karel: Hudba a slovo z experimentálního hlediska. Praha 1962
Syrový, Václav: Hudební akustika. - Praha, AMU 2004
Špelda, Antonín: Hudební akustika. - Praha, SPN
Volek, Jaroslav: K problematice základů hudební tektoniky. Hudební věda 1987, č.3, s.195-206
- Planned learning activities and teaching methods
-
Classes
- Assessment methods and criteria
-
Active participation in class with the assigned paper, in discussion, and completion of the semester paper. Credit.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
-
none
- Course web page:
- Note:
-
none
- Schedule for winter semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Obor Hudební teorie (Bc) (compulsory subject of the main qualification)