AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

 Music Theory Text Analysis 6

Register Display Schedule
Course unit code:
108AHT6
Course unit title:
 Music Theory Text Analysis 6
Mode of delivery:
zápočet
Range:
1/T
Type of course unit:
compulsory subject
Level of course unit:
bakalářský
Year of study
3rd year
Semester when the course unit is delivered
letní
Number of ECTS credits allocated:
2
Garant předmětu:
Jan VIČAR, Jaromír HAVLÍK
Name of lecturer(s):
Jan VIČAR, Jaromír HAVLÍK
Study Objectives:

Návaznost na předmět Analýza hudebně teoretického textu 5. Studium literatury středního rozsahu a předmětné složitosti s konkrétním zaměřením na spisy o hudbě 20. století, jmenovitě texty o tónových a kompozičně technických systémech a nových prvcích hudební řeči (mikrointervaly, zvuky nehudební povahy). Postupný přechod k rozsáhlejším spisům teoretického zaměření. Od ročníkové práce se vyžaduje výraznější podíl samostatného řešení a kritického hodnocení dotyčné problematiky. Pokračování studia prací klasiků hudební teorie.

Mode of delivery:

Classes with individual student performances and subsequent discussion.

Prerequisites and co-requisites:

Completion of Music Theory Text Analysis 5. No other requirements.

Recommended optional programme components

None

Course contents:

A required course for Music Theory studies. Instruction is 1 hour per week in the summer semester of the 3rd year of Bachelor's study. Linking of Music Theory, History and Classification. Study of intermediate extent and complex music theory writings focused on 20th century music, in particular new tone and composition techniques and new music and sound material (micro-intervals, non-music sounds) Parallel study of classic music theory writings. The semester paper is to be of critique-evaluation character with an increased section of the students distinctive approach to the material. The completed writing is the Bachelor's thesis.

Study materials:

Dahlaus, Carl: Untersuchungen über die Entstehung der harmonischen Tonalität. - Kassel 1968

Dahlhaus, Carl: Ästhetische Probleme der elektronischen Musik. - in: Experimentelle Musik, ed. F. Winckel, Berlin 1971, s. 81 nn

Dahlhaus, Carl, (ed): Einführung in die systematische Musikwissenschaft. - Cologne 1971

Dahlhaus, Carl: Musiktheorie. - in: Einführung in die systematische Musikwissenschaft, ed. C.Dahlhaus, Cologne 1971, s. 93-132

Dahlhaus, Carl: Schoenberg and Schenker. - in: Proceedings of the Royal Musical Association C, 1973/74, s. 209 nn.

Dempster, Douglas-Brown, Matthew: Evaluating Musical Analyses and Theories: Five Perspectives. - In: Journal of Music Theory 34, 1990, No 2, s. 247-279

Dunsby, Jonathan: Models of Musical Analysis: Early Twentieth-Century Music.- Oxford, Alden Press 1993

Faltin, Peter: Semiotische Dimensionen des Instrumentalen und Vokalen im Wandel der Symphonie. Archiv für Musikwissenschaft (AfMw) 32, 1975, s. 26-38

Filip, Miroslav: K problémom hudby a slova z experimentálného hľadiska. - Hudební věda I, 1964, č.3, s.462-475

Georgiades, Thrasybulos: Der griechische Rhythmus: Musik, Reigen, Vers und Sprache. - Hamburg 1949 (habilitační spis)

Georgiades, Thrasybulos: Zur Musiksprache der Wiener Klassiker. - Mozart-Jahrbuch des Zentralinstituts für Mozartforschung 1951, s. 50 nn.

Hauer, Josef Matthias: Vom Melos zur Pauke. Eine Einführung in die Zwölftonmusik. - Wien 1925, 21967

Kofroň, Petr: Třináct analýz. - Praha, H+H 1993

Kohoutek, Ctirad: Novodobé skladebné teorie západoevropské hudby. Praha, SHV 1962.

Kohoutek, Ctirad: Novodobé skladebné směry v hudbě. - Praha, SHV 1965

Kohoutek, Ctirad: Projektová hudební kompozice. - Praha SPN 1969

Kohoutek, Ctirad: Hudební styly z hlediska skladatele. - Praha, Panton 1976

Kohoutek, Ctirad: Hudební kompozice. Praha, Ed. Supraphon 1989.

Lissa, Zofia: Geschichtliche Vorform der Zwölftontechnik. - Acta musicologica XVII, 1935, s.15 nn

Ludvová, Jitka: Matematické metody v hudební analýze. K muzikologické aplikaci teorie informace a teorie množin - Praha, Editio Supraphon 1975

Marsden, Alan - Pople, Anthony (Ed.): Computer Representations and Models in Music. - London, Academic Press 1992

Martináková, Zuzana: Modalita vo vzťahu k hudbe 20. storočia. - Bratislava, VŠMU 2000

Neue Wege der musikalischen Analyse. Berlin, Merseburger Verlag 1967.

Rahn, John: Basic Atonal Theory. - New York, Schirmer 1980

Reti, Rudolf: Tonality, Atonality, Pantonality. - London 1958

Rut, Josef Dvanáctitónová tonální teorie. - Praha, Panton 1969

Rut, Josef: Relativistická teorie hudebního pohybu. - Praha 1990

Šťastný, Jaroslav: Josef Berg a jeho snění. - Brno, JAMU 2002

Webern, Anton: Der Weg zur neuen Musik. Ed. Willi Reich. Wien 1960, angl.překl.1963

Planned learning activities and teaching methods

Classes

Assessment methods and criteria

Active participationin classes with assignment papers, active participation in discussions. Completion of the year's paper. Credit.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):

none

Course web page:
Note:

none

Schedule for winter semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2012-6-25
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet108AHT6.html