Music Theory Text Analysis 6
- Course unit code:
- 108AHT6
- Course unit title:
- Music Theory Text Analysis 6
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 1/T
- Type of course unit:
- compulsory subject
- Level of course unit:
- bakalářský
- Year of study
- 3rd year
- Semester when the course unit is delivered
- letní
- Number of ECTS credits allocated:
- 2
- Garant předmětu:
- Jan VIČAR, Jaromír HAVLÍK
- Name of lecturer(s):
- Jan VIČAR, Jaromír HAVLÍK
- Study Objectives:
-
Návaznost na předmět Analýza hudebně teoretického textu 5. Studium literatury středního rozsahu a předmětné složitosti s konkrétním zaměřením na spisy o hudbě 20. století, jmenovitě texty o tónových a kompozičně technických systémech a nových prvcích hudební řeči (mikrointervaly, zvuky nehudební povahy). Postupný přechod k rozsáhlejším spisům teoretického zaměření. Od ročníkové práce se vyžaduje výraznější podíl samostatného řešení a kritického hodnocení dotyčné problematiky. Pokračování studia prací klasiků hudební teorie.
- Mode of delivery:
-
Classes with individual student performances and subsequent discussion.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Completion of Music Theory Text Analysis 5. No other requirements.
- Recommended optional programme components
-
None
- Course contents:
-
A required course for Music Theory studies. Instruction is 1 hour per week in the summer semester of the 3rd year of Bachelor's study. Linking of Music Theory, History and Classification. Study of intermediate extent and complex music theory writings focused on 20th century music, in particular new tone and composition techniques and new music and sound material (micro-intervals, non-music sounds) Parallel study of classic music theory writings. The semester paper is to be of critique-evaluation character with an increased section of the students distinctive approach to the material. The completed writing is the Bachelor's thesis.
- Study materials:
-
Dahlaus, Carl: Untersuchungen über die Entstehung der harmonischen Tonalität. - Kassel 1968
Dahlhaus, Carl: Ästhetische Probleme der elektronischen Musik. - in: Experimentelle Musik, ed. F. Winckel, Berlin 1971, s. 81 nn
Dahlhaus, Carl, (ed): Einführung in die systematische Musikwissenschaft. - Cologne 1971
Dahlhaus, Carl: Musiktheorie. - in: Einführung in die systematische Musikwissenschaft, ed. C.Dahlhaus, Cologne 1971, s. 93-132
Dahlhaus, Carl: Schoenberg and Schenker. - in: Proceedings of the Royal Musical Association C, 1973/74, s. 209 nn.
Dempster, Douglas-Brown, Matthew: Evaluating Musical Analyses and Theories: Five Perspectives. - In: Journal of Music Theory 34, 1990, No 2, s. 247-279
Dunsby, Jonathan: Models of Musical Analysis: Early Twentieth-Century Music.- Oxford, Alden Press 1993
Faltin, Peter: Semiotische Dimensionen des Instrumentalen und Vokalen im Wandel der Symphonie. Archiv für Musikwissenschaft (AfMw) 32, 1975, s. 26-38
Filip, Miroslav: K problémom hudby a slova z experimentálného hľadiska. - Hudební věda I, 1964, č.3, s.462-475
Georgiades, Thrasybulos: Der griechische Rhythmus: Musik, Reigen, Vers und Sprache. - Hamburg 1949 (habilitační spis)
Georgiades, Thrasybulos: Zur Musiksprache der Wiener Klassiker. - Mozart-Jahrbuch des Zentralinstituts für Mozartforschung 1951, s. 50 nn.
Hauer, Josef Matthias: Vom Melos zur Pauke. Eine Einführung in die Zwölftonmusik. - Wien 1925, 21967
Kofroň, Petr: Třináct analýz. - Praha, H+H 1993
Kohoutek, Ctirad: Novodobé skladebné teorie západoevropské hudby. Praha, SHV 1962.
Kohoutek, Ctirad: Novodobé skladebné směry v hudbě. - Praha, SHV 1965
Kohoutek, Ctirad: Projektová hudební kompozice. - Praha SPN 1969
Kohoutek, Ctirad: Hudební styly z hlediska skladatele. - Praha, Panton 1976
Kohoutek, Ctirad: Hudební kompozice. Praha, Ed. Supraphon 1989.
Lissa, Zofia: Geschichtliche Vorform der Zwölftontechnik. - Acta musicologica XVII, 1935, s.15 nn
Ludvová, Jitka: Matematické metody v hudební analýze. K muzikologické aplikaci teorie informace a teorie množin - Praha, Editio Supraphon 1975
Marsden, Alan - Pople, Anthony (Ed.): Computer Representations and Models in Music. - London, Academic Press 1992
Martináková, Zuzana: Modalita vo vzťahu k hudbe 20. storočia. - Bratislava, VŠMU 2000
Neue Wege der musikalischen Analyse. Berlin, Merseburger Verlag 1967.
Rahn, John: Basic Atonal Theory. - New York, Schirmer 1980
Reti, Rudolf: Tonality, Atonality, Pantonality. - London 1958
Rut, Josef Dvanáctitónová tonální teorie. - Praha, Panton 1969
Rut, Josef: Relativistická teorie hudebního pohybu. - Praha 1990
Šťastný, Jaroslav: Josef Berg a jeho snění. - Brno, JAMU 2002
Webern, Anton: Der Weg zur neuen Musik. Ed. Willi Reich. Wien 1960, angl.překl.1963
- Planned learning activities and teaching methods
-
Classes
- Assessment methods and criteria
-
Active participationin classes with assignment papers, active participation in discussions. Completion of the year's paper. Credit.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
-
none
- Course web page:
- Note:
-
none
- Schedule for winter semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Obor Hudební teorie (Bc) (compulsory subject of the main qualification)