AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

 Music Theory Text Analysis 7

Register Display Schedule
Course unit code:
108AHT7
Course unit title:
 Music Theory Text Analysis 7
Mode of delivery:
zápočet
Range:
1/T
Type of course unit:
compulsory subject
Level of course unit:
magisterský
Year of study
1st year
Semester when the course unit is delivered
zimní
Number of ECTS credits allocated:
2
Garant předmětu:
Jan VIČAR, Jaromír HAVLÍK
Name of lecturer(s):
Jan VIČAR, Jaromír HAVLÍK
Study Objectives:

Návaznost na předmět Analýza hudebně teoretického textu 6. Studium literatury středního a většího rozsahu i předmětné složitosti s konkrétním zaměřením na spisy analytické, přehledové i syntetické. Paralelní studium náročnějších textů klasiků hudební teorie a textů naukových a popularizačních. Možnost publikování zdařilých kratších textů v odborných periodikách. Od semestrální práce se vyžaduje výraznější podíl samostatného řešení a kritického hodnocení dotyčné problematiky.

Mode of delivery:

Classes with individual student performances and subsequent discussion.

Prerequisites and co-requisites:

Completion of Music Theory Text Analysis 6. No other requirements.

Recommended optional programme components

None

Course contents:

A required course for Music Theory studies. Instruction is 1 hour per week in the winter semester of the 1st year of Master's study. Linking of Music Theory, History and Classification. Independent study of intermediate extent and complex music theory writingsfocused on 20th century music, on new tone and composition techniques and new music and sound material (micro-intervals, non-music sounds). Parallel study of classic music theory writings. Preparations for the master's thesis.

Study materials:

Dahlhaus, Carl: Analyse und Verurteil. - Mainz /etc./, Schott 1970

Dahlhaus, Carl: Die Idee der absoluten Musik. - Kassel, Bärenreiter 1978

Doubravová, Jarmila: Sémantické gesto (soubor studií a statí). - Praha, Karolinum 2001

Eggebrecht, Hans Heinrich: Musikalisches Denken. - Archiv für Musikwissenschaft XXXII, 1975, s.228 nn.

Fischer, Kurt von: Das Zeitproblem in der Musik. - in: Das Zeitproblem im 20. Jahrhundert. Ed. R.W. Meyer, Bern 1964, s. 296 nn.

Georgiades, Thrasybulos: Sakral und Profan in der Musik. - München 1960

Georgiades,Thrasybulos: Musik und Schrift. - München 1962, 21964

Hindemith, Paul: Unterweisung im Tonsatz I., theoretischer Teil. - Mainz, B. Schotts Söhne 1937, 2 1940 (rozšířené vydání), angl. překl. 1942, rev. 21948

Janáček, Leoš: Hudebně teoretické dílo I. Praha, Supraphon 1968.

Janáček, Leoš: Hudebně teoretické dílo II. Praha, Supraphon 1974.

Jiránek, Jaroslav: Asafjevova teorie intonace, její geneze a význam. Praha, Academia 1967.

Jiránek, Jaroslav: Muzikologické etudy. Praha, Panton 1981.

Jiránek, Jaroslav: Problém systémového uchopení hudby jako jevu sociálně historicky rozrůzněného. in: Živá hudba VIII, Praha 1983.

Jiránek, Jaroslav: Janáčkovo dílo jako stylový mikrokosmos české hudby XX. století. - Hudební věda VI, 1969, č. 2, s. 150-171

Jiránek, Jaroslav: Perspektivy dalšího rozvoje Asafjevova učení o intonaci. - Hudební věda II, 1965, č.3, s. 341-371

John Cage. Musik-Konzepte, Sonderband (sborník), ed. Heinz-Klaus Metzger und Rainer Riehn. - München, April 1978

Jůzl, Miloš: Hudební systém jako specifický nositel uměleckých informací. - Sborník JAMU, ročník VII, Brno-Praha 1980 (SPN), s. 73-87

Karbusický, Vladimír: Tvar a význam v hudbě. - Hudební věda XXX, 1993, č.4, s.299-329

Karbusický, Vladimír: Smysl a význam v hudbě.- Hudební věda XXXI, 1994, č.1, s.25-84

Kresánek, Jozef: Hudba a človek. Hudobné myslenie. Sociálna funkcia hudby. Hudobná psychológia. - Bratislava, Hudobné centrum 2000

Matematika a hudba (sborník). Ed:. Roman Berger a Beloslav Riečan. - Bratislava 1997

Parsch, Arnošt-Piňos, Alois-Šťastný, Jaroslav: Transference hudebních elmentů v kompozicích současných skladatelů. - Brno, JAMU 2003

Seifert, Uwe: Systematische Musiktheorie und Kognitionswissenschaft. - Bonn, Verlag für systematische Musikwissenschaft 1993

Volek, Jaroslav: Struktura a osobnosti hudby. - Praha, Panton 1988

Zouhar, Vít: Postmoderní hudba. Německá diskuse na sklonku 20. století. - Olomouc, Univerzita Palackého 2004

Planned learning activities and teaching methods

Classes

Assessment methods and criteria

Active participation in class with the assigned paper, in discussion, and completion of the semester's paper. Credit.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):

none

Course web page:
Note:

none

Schedule for winter semester 2011/2012:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
Tue
místnost 1041
Učebna KTDH 1041

(Lichenštejnský palác)
HAVLÍK J.
12:00–12:45
(přednášková par. 1)
Fri
Thu
Fri
Datum Den Čas Tutor Místo Notes Č. paralelky
Tue 12:00–12:45 HAVLÍK J. Učebna KTDH 1041
Lichenštejnský palác
přednášková par. 1
Schedule for summer semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2012-6-25
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet108AHT7.html