Music Theory Text Analysis 7
- Course unit code:
- 108AHT7
- Course unit title:
- Music Theory Text Analysis 7
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 1/T
- Type of course unit:
- compulsory subject
- Level of course unit:
- magisterský
- Year of study
- 1st year
- Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 2
- Garant předmětu:
- Jan VIČAR, Jaromír HAVLÍK
- Name of lecturer(s):
- Jan VIČAR, Jaromír HAVLÍK
- Study Objectives:
-
Návaznost na předmět Analýza hudebně teoretického textu 6. Studium literatury středního a většího rozsahu i předmětné složitosti s konkrétním zaměřením na spisy analytické, přehledové i syntetické. Paralelní studium náročnějších textů klasiků hudební teorie a textů naukových a popularizačních. Možnost publikování zdařilých kratších textů v odborných periodikách. Od semestrální práce se vyžaduje výraznější podíl samostatného řešení a kritického hodnocení dotyčné problematiky.
- Mode of delivery:
-
Classes with individual student performances and subsequent discussion.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Completion of Music Theory Text Analysis 6. No other requirements.
- Recommended optional programme components
-
None
- Course contents:
-
A required course for Music Theory studies. Instruction is 1 hour per week in the winter semester of the 1st year of Master's study. Linking of Music Theory, History and Classification. Independent study of intermediate extent and complex music theory writingsfocused on 20th century music, on new tone and composition techniques and new music and sound material (micro-intervals, non-music sounds). Parallel study of classic music theory writings. Preparations for the master's thesis.
- Study materials:
-
Dahlhaus, Carl: Analyse und Verurteil. - Mainz /etc./, Schott 1970
Dahlhaus, Carl: Die Idee der absoluten Musik. - Kassel, Bärenreiter 1978
Doubravová, Jarmila: Sémantické gesto (soubor studií a statí). - Praha, Karolinum 2001
Eggebrecht, Hans Heinrich: Musikalisches Denken. - Archiv für Musikwissenschaft XXXII, 1975, s.228 nn.
Fischer, Kurt von: Das Zeitproblem in der Musik. - in: Das Zeitproblem im 20. Jahrhundert. Ed. R.W. Meyer, Bern 1964, s. 296 nn.
Georgiades, Thrasybulos: Sakral und Profan in der Musik. - München 1960
Georgiades,Thrasybulos: Musik und Schrift. - München 1962, 21964
Hindemith, Paul: Unterweisung im Tonsatz I., theoretischer Teil. - Mainz, B. Schotts Söhne 1937, 2 1940 (rozšířené vydání), angl. překl. 1942, rev. 21948
Janáček, Leoš: Hudebně teoretické dílo I. Praha, Supraphon 1968.
Janáček, Leoš: Hudebně teoretické dílo II. Praha, Supraphon 1974.
Jiránek, Jaroslav: Asafjevova teorie intonace, její geneze a význam. Praha, Academia 1967.
Jiránek, Jaroslav: Muzikologické etudy. Praha, Panton 1981.
Jiránek, Jaroslav: Problém systémového uchopení hudby jako jevu sociálně historicky rozrůzněného. in: Živá hudba VIII, Praha 1983.
Jiránek, Jaroslav: Janáčkovo dílo jako stylový mikrokosmos české hudby XX. století. - Hudební věda VI, 1969, č. 2, s. 150-171
Jiránek, Jaroslav: Perspektivy dalšího rozvoje Asafjevova učení o intonaci. - Hudební věda II, 1965, č.3, s. 341-371
John Cage. Musik-Konzepte, Sonderband (sborník), ed. Heinz-Klaus Metzger und Rainer Riehn. - München, April 1978
Jůzl, Miloš: Hudební systém jako specifický nositel uměleckých informací. - Sborník JAMU, ročník VII, Brno-Praha 1980 (SPN), s. 73-87
Karbusický, Vladimír: Tvar a význam v hudbě. - Hudební věda XXX, 1993, č.4, s.299-329
Karbusický, Vladimír: Smysl a význam v hudbě.- Hudební věda XXXI, 1994, č.1, s.25-84
Kresánek, Jozef: Hudba a človek. Hudobné myslenie. Sociálna funkcia hudby. Hudobná psychológia. - Bratislava, Hudobné centrum 2000
Matematika a hudba (sborník). Ed:. Roman Berger a Beloslav Riečan. - Bratislava 1997
Parsch, Arnošt-Piňos, Alois-Šťastný, Jaroslav: Transference hudebních elmentů v kompozicích současných skladatelů. - Brno, JAMU 2003
Seifert, Uwe: Systematische Musiktheorie und Kognitionswissenschaft. - Bonn, Verlag für systematische Musikwissenschaft 1993
Volek, Jaroslav: Struktura a osobnosti hudby. - Praha, Panton 1988
Zouhar, Vít: Postmoderní hudba. Německá diskuse na sklonku 20. století. - Olomouc, Univerzita Palackého 2004
- Planned learning activities and teaching methods
-
Classes
- Assessment methods and criteria
-
Active participation in class with the assigned paper, in discussion, and completion of the semester's paper. Credit.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
-
none
- Course web page:
- Note:
-
none
- Schedule for winter semester 2011/2012:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon Tue Fri Thu Fri Datum Den Čas Tutor Místo Notes Č. paralelky Tue 12:00–12:45 HAVLÍK J. Učebna KTDH 1041
Lichenštejnský palácpřednášková par. 1 - Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Obor Hudební teorie (Mg) (compulsory subject of the main qualification)