Music Theory Text Analysis 9
- Course unit code:
- 108AHT9
- Course unit title:
- Music Theory Text Analysis 9
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 1/T
- Type of course unit:
- compulsory subject
- Level of course unit:
- magisterský
- Year of study
- 2nd year
- Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 2
- Garant předmětu:
- Jan VIČAR, Jaromír HAVLÍK
- Name of lecturer(s):
- Jan VIČAR, Jaromír HAVLÍK
- Study Objectives:
-
Návaznost na předmět Analýza hudebně teoretického textu 8. Studium literatury většího rozsahu i předmětné složitosti s konkrétním zaměřením na spisy analytické, přehledové i syntetické. Konkrétní důraz na práce edičního zaměření (edice literární i hudební povahy). Praktická edice, kritická edice, souborná edice. Zásady ediční práce, struktura vydavatelské zprávy a dalších položek dokumentačního aparátu kritické edice. Paralelní studium náročnějších textů klasiků hudební teorie. Možnost publikování zdařilých kratších textů v odborných periodikách. Od ročníkové práce se vyžaduje výraznější podíl samostatného řešení a kritického hodnocení dotyčné problematiky.
- Mode of delivery:
-
Classes with individual student performances and subsequent discussion.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Completion of Music Theory Text Analysis 8. No other requirements.
- Recommended optional programme components
-
None
- Course contents:
-
An obligatory course for Music Theory studies. Instruction is 1 hour per week in the Winter semester of the 2nd year of master's study. This continues lectures in Music theory, history and taxonomy. Extensive music theory writings are studied and focuses on the complexity of 20th century music, on serial works (music and literary works), practical, critical and collection series. The foudation of working with series is the structure of publishing reports and other elements of critical edition documentation tools. Simultaneously there is a study of more demanding classical music theory writings.
- Study materials:
-
Adler, Quido: Der Stil in der Musik. - Leipzig 1911, 21929
Adler, Quido: Schubert and the Viennese Classical School. - in: The Musical Quarterly XIV, 1928, s. 473nn
Adler, Quido: Haydn and the Viennese Classical School. - in: The Musical Quarterly XVIII, 1932, s. 191 nn.
Adorno, Theodor Wiesengrund: Philosophie der neuen Musik. - Tübingen 1949, Frankfurt a.M. 1958, 31967, angl.překl. 1973
Apfel, Ernst-Dahlhaus, Carl: Studien zur Theorie und Geschichte der musikalischen Rhythmik und Metrik. - München 1974
Asafjev, Boris V.: Hudební forma jako proces. - Praha, SHV 1965
Bek, Josef: Avantgarda. Ke genezi socialstického realismu v české hudbě. Praha, Panton 1984
Bek, Josef-Fukač, Jiří-Poledňák, Ivan: Česká hudební věda 1945-1975. Pokus o stratifikaci a vědeckou kritiku jejích motivací, faktorů a funkcí. Hudební věda 1976, s. 3-26
Besseler, Heinrich: Musik und Raum. - in: Musik und Bild. Festschrift Max Seiffert, Kassel 1938, s. 151 nn
Besseler, Heinrich: Bourdon und Fauxbourdon. Studien zum der Niederländischen Musik. - Leipzig 1950, 2197
Burjanek, Josef: Hudební myšlení. -Praha-Brno, SPN 1970.
Černý, Miroslav K.: Musiksemiotik und Musikgeschichte. - Acta Universitatis Palackianae Olomoucensis. Facultas philosophica. Philoophica-aesthetica 15, 1997 /Musicologica Olomoucensia/, Olomouc UP 1997, s. 47-56
Dahlhaus, Carl: Some Models of Unity in Musical Form. - Journal of Music Theory XIX, 1975, s. 32 nn.
Ferková, Eva: Počítačová muzikologie( z hlediska systematiky). - Opus musicum XXIV, 1992, č. 7-8, s.239-244
Georgiades, Thrasybulos: Musik und Sprache: Das Werden der abendländischen Musik dargestellt an der Vertonung der Messe.- Berlin, Göttingen und Heidelberg 1954
Kubik, Gerhard: Zum Verstehen afrikanischer Musik. - Leipzig, Verlag Philipp Reclam jun.1988
Morris, Robert: Composition with Pitch-Classes: A Theory of Compositional Design. - New Haven,London 1997
Oesch, Hans (ed.): Aussereuropäische Musik. - 2 díly, Laaber, Laaber Verlag 1984, 1987 /= Neues Handbuch der Musikwissenschaft, Bd. 8, 9)
Pečman, Rudolf: Sloh a hudba 1600-1900.- Brno, Masarykova univerzita 1991
Riemann, Hugo: Die Entwicklung unserer Notenschrift (sborník přednášek). -Leipzig 1881
Riemann, Hugo: Die Natur der Harmonik (sborník přednášek). -Leipzig 1882
Riemann, Hugo: Der Ausdruck in der Musik (sborník přednášek). - Leipzig 1883
- Planned learning activities and teaching methods
-
Classes
- Assessment methods and criteria
-
Aktivní účast v semináři se zadanými referáty, aktivní účast v diskusi. Vypracování semestrální písemné práce. Zápočet.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
-
none
- Course web page:
- Note:
-
none
- Schedule for winter semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Obor Hudební teorie (Mg) (compulsory subject of the main qualification)