AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

 Aesthetics 2

Register Display Schedule
Course unit code:
108ES2
Course unit title:
 Aesthetics 2
Mode of delivery:
zkouška
Range:
1/T
Type of course unit:
Study plan Obor Flétna (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Housle (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Klarinet (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Hoboj (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Fagot (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Lesní roh (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Trubka (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Pozoun (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Tuba (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Klavír (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Varhany (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Cembalo (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Viola (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Violoncello (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Kontrabas (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Harfa (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Kytara (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Bicí nástroje (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Zpěv (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Operní režie (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Hudební teorie (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Skladba (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Hudební režie (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Dirigování (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Pedagogika tance (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Choreografie (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Taneční věda (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Pantomima (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Hudební management (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Zvuková tvorba (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Bicí nástroje-jazz (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Saxofon-jazz (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Klavír-jazz (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Kontrabas-jazz (Bc) – compulsory subject
Level of course unit:
bakalářský
Year of study
Study plan Obor Flétna (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Housle (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Klarinet (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Hoboj (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Fagot (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Lesní roh (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Trubka (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Pozoun (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Tuba (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Klavír (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Varhany (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Cembalo (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Viola (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Violoncello (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Kontrabas (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Harfa (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Kytara (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Bicí nástroje (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Zpěv (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Operní režie (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Hudební teorie (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Skladba (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Hudební režie (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Dirigování (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Pedagogika tance (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Choreografie (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Taneční věda (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Pantomima (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Hudební management (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Zvuková tvorba (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Bicí nástroje-jazz (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Saxofon-jazz (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Klavír-jazz (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Kontrabas-jazz (Bc) – 3rd year
Semester when the course unit is delivered
letní
Number of ECTS credits allocated:
2
Garant předmětu:
Roman DYKAST
Name of lecturer(s):
Roman DYKAST
Study Objectives:

Uvedení do problematiky vývoje evropské estetiky od antiky do současnosti.

Mode of delivery:

Lectures supplemented by multi-media presentation of exapmes of the topics discussed in the history of aesthetics.

Prerequisites and co-requisites:

Completion with credit of Aesthetics 1.

Recommended optional programme components

No elective requirements.

Course contents:

Na „iniciační“ přednášky o současném stavu disciplíny navazuje v letním semestru historická část, která je založena na sondách do hlavních vývojových tendencí evropského estetického myšlení. Rozdělujícím středobodem je Baumgartenovo „pojmenování“ disciplíny jako estetiky ve smyslu nauky o senzuálním vnímání coby druhu nižšího poznání, kdy je současně tradiční kategorie krásy pevně spojena se smysly jako jejími produkty, obzvláště když na smysly útočí takové výtvory člověka, které zahrnujeme pod pojem umění. „Úvodová“ exkurze do dějin estetiky především sleduje dva hlavní proudy, které evropské estetické myšlení určují až do současnosti: estetiku Platóna a estetiku Aristotela. Tyto dva hlavní proudy vymezují metodu výkladu vývoje evropského estetického myšlení - všichni další filozofové, učenci, vzdělanci, umělci jsou systematicky srovnáváni s těmito „základními“ evropskými estetikami.

Tematická osnova:

Antická estetika I - pythagorejci, Platón, Aristotelés

Antická estetika II - helénistická estetika, řecký novoplatonismus

Středověká estetika

Renesanční estetika

Estetika 17. století

Anglická estetika 18. století

Francouzská estetika 18. století

Německá klasická estetika

Estetický formalismus

Estetické směry 20. století

Vývoj české estetiky

Study materials:

Zuska, Vlastimil: Estetika. Úvod do tradiční disciplíny. Triton, Praha 2001.

Eco, Umberto (ed.): Dějiny krásy. Argo, Praha 2005.

Recommended Literature::

Durdík, Josef: Aesthetika. Praha: I. L. Kober, 1875.

Dykast, Roman (ed.): Sborník z konference uspořádané ke 100. výročí úmrtí významného českého filozofa a estetika Josefa Durdíka. Praha, FF UK, 2003

Eco, Umberto: Umění a krása ve středověké estetice. Argo, Praha 1998.

Gilbertová, E. Katharine-Kuhn, Helmut: Dějiny estetiky. SNKLU, Praha 1965.

Gombrich, Ernst Hans: Umění a iluze. Odeon, Praha 1985.

Jůzl, Miloš: Otakar Hostinský. Praha: Melantrich, 1980.

Hlobil, Tomáš: Jazyk, poezie a teorie nápodoby. Příspěvek k dějinám britské a německé estetiky 18. století. Univerzita Palackého, Olomouc 2001.

Hocke, Gustav René: Svět jako labyrint. Manýrismus v literatuře. Triáda/H&H, Praha 2001.

Panofsky, Erwin: Význam ve výtvarném umění. Odeon, Praha 1981.

Svoboda, Karel: Estetika svatého Augustina a její zdroje. O pořádku. O učiteli. Karolinum, Praha 2000.

Tatarkiewicz, Wladyslaw: Dejiny estetiky I, II, III. Tatran, Bratislava 1985, 1988, 1991.

Volek, Jaroslav: Kapitoly z dějin estetiky. Panton, Praha 1985.

Some parts of the study literature will be available in electronic form.

Planned learning activities and teaching methods

Lectures

Assessment methods and criteria

Exam: student assessment based on point evaluation of the written test.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):

none

Course web page:
http://www.hamu.cz/katedry/katedra-teorie-a-dejin-hudby/studijni-texty
Note:

none

Schedule for winter semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2011/2012:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
Tue
Fri
Thu
místnost 2017
Učebna KTDH 2017

(Lichenštejnský palác)
DYKAST R.
14:15–15:00
(přednášková par. 1)
Fri
Datum Den Čas Tutor Místo Notes Č. paralelky
Thu 14:15–15:00 DYKAST R. Učebna KTDH 2017
Lichenštejnský palác
přednášková par. 1
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2012-6-25
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet108ES2.html