Music Direction 10
- Course unit code:
- 108HR0
- Course unit title:
- Music Direction 10
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 2/T
- Type of course unit:
- compulsory subject
- Level of course unit:
- bakalářský
- Year of study
- 2nd year
- Semester when the course unit is delivered
- letní
- Number of ECTS credits allocated:
- 14
- Garant předmětu:
- Jaroslav RYBÁŘ
- Name of lecturer(s):
- Jaroslav RYBÁŘ
- Study Objectives:
-
1. Vytvořit ucelenou představu o úkolech hudebního režiséra při nahrávacím procesu, střihu a
konečném zpracování hudební nahrávky.
2. Rozvoj schopnosti analyzovat výkon interpreta.
3. Rozvoj schopnosti analyzovat zvukovou kvalitu hudební nahrávky.
4. Prohlubovat znalost hudební literatury se zvláštním zřetelem k historickým stylům a
skladebným technikám soudobé hudby.
5. Průběžně seznamovat studenty s vývojem a základními technickými principy záznamu
zvuku.
- Mode of delivery:
-
Presentation of music director issues in the studio. The widest spectrum of this activity (ex: the genre of the recorded music, historical music, modern music, etc, also the psychological aspect of the job of the music director, etc.)
Listening to recordings, music performance and sound treatment analysis. Comparing various performances and discussions about them.
Student performance analysis in the Studio Practice course.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Listening ability. Extensive knowledge of music theory (harmony, counterpoint, music form, instrument study). Ability to analyse a work of music. Presumed knowledge of the content from the previous year of study.
- Recommended optional programme components
-
Copious visits to concert productions, that is opera performances accompanied by critique and analytical perception. Listening to the greatest possible number of recordings in an effort to create one's analytical and critical approach. Visits to professional recording studios.
- Course contents:
-
Přednášková část (rekapitulace všech otázek týkajících se předmětu)
1) Stručná historie technického vývoje zvukového záznamu.
2) Realizace zvukového záznamu z hlediska historického vývoje.
3) Historický vývoj zvukového záznamu jako estetického fenoménu.
4) Různé typy zvukového záznamu hudby z hlediska způsobu realizace a užití.
5) Estetika moderní hudební nahrávky.
6) Akustický prostor a jeho význam při realizaci hudební nahrávky.
7) Historický vývoj profese hudebního režiséra.
8) Úloha a postavení hudebního režiséra v současném profesionálním nahrávacím týmu.
9) Psychologické aspekty práce hudebního režiséra.
10) Technické aspekty nahrávání.
11) Mikrofon - jeho možnosti a limity.
12) Monofonie, stereofonie a vícekanálová technika.
13) Příprava nahrávání.
14) Konkrétní úkoly hudebního režiséra během vzniku nahrávky.
15) Diferenciace pracovních postupů v závislosti na druhu nahrávané hudby.
16) Sestřih hudebního snímku - postup práce.
17) Vývoj techniky střihu.
18) Estetické aspekty střihové montáže hudební nahrávky.
19) Konečné zpracování snímku - mastering.
20) Dodatečná úprava původního akustického prostoru nahrávky - umělý dozvuk.
21) Řazení skladeb resp. jejich částí na konečné verzi snímku.
22) Specifické problémy natáčení a zpracování živé, neboli live nahrávky.
23) Úprava a zpracování historických snímků pomocí moderních technologií.
24) Dokumentace hudební nahrávky.
25) Otázky dramaturgie hudebních nahrávek na moderních nosičích.
Seminární část
1. Interpretační analýza významných nahrávek, rozbor jejich zvukového pojetí (charakter
akustiky prostoru, míra dozvuku, způsob snímání, prezence čí absence apod.). Diskuse.
2. Diskuse nad tématem diplomové práce.
3. Analýza a diskuse nad výkony studentů při nahrávání v předmětu Praxe ve studiu.
4. Diskuse na témata diplomových prací
- Study materials:
-
Music recordings (CD, DVD,LP, cassette).
1. Key recordings of Czech chamber, symphonic and opera music (ex. Smetana: Má vlast - Talich, Ančerl, Neumann, Smetáček, Bělohlávek, Kubelík, etc.)
2. Important recordings of world music (ex.. historically scholarly recordings of J.E. Gardiner - Mozart: Koncerty pro klavír, Beethoven: Symfonie etc.).
Accompanying notation material
Texts:
Jaroslav Rybář: Hudební režie
Instruction texts dealing with issues in recording classical music and music direction. (This text does not currently have the official textbook form for the Music Direction course)
.
Publications:
Václav Syrový: Akustika
Václav Vlachý: Praxe zvukové techniky
Ladislav Šíp: Nahrávání a reprodukovaná hudba
Ladislav Šíp: Pěvci před mikrofonem
Václav Zamazal: Hudební nástroje před mikrofonem
- Planned learning activities and teaching methods
-
lecture, classes
- Assessment methods and criteria
-
Credit is awarded based on these criteria:
1. Overall activity in class discussions
2. Completion of the state test on the course lectures.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
-
none
- Course web page:
- Note:
-
none
- Schedule for winter semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Obor Hudební režie (Mg) (compulsory subject of the main qualification)