Music Theory - Systematics 3
- Course unit code:
- 108HTS3
- Course unit title:
- Music Theory - Systematics 3
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 2/T
- Type of course unit:
- compulsory subject
- Level of course unit:
- bakalářský
- Year of study
- 2nd year
- Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 6
- Garant předmětu:
- Vladimír TICHÝ
- Name of lecturer(s):
- Vladimír TICHÝ
- Study Objectives:
-
Přednáška o vyšší hudebně teoretické problematice. Základní okruhy: úvod do hudební teorie, hudebně teoretická systematika a analýza, aplikovaná hudební teorie, vědecká hudební teorie systematická a analytická. Cílem je připravit profesionálně vybavené odborníky oboru Hudební teorie s perspektivou uplatnění na poli muzikologickém i pedagogickém.
- Mode of delivery:
-
Contact instruction. Lectures over complex music theory issues. Critical comparison of texts and applications of analyses of selected music structure examples.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Prerequisites: Completion of Music Theory - Classification 2
Requirements - Courses:
Music Theory - Special Issues 3
Music Theory Text Analysis 3
History of Composition Styles and Types 1
Music Theory 3
Composition Theory 3
Composition Study 3
Fundamental Composition Techniques 3
History of Music 3
Historically Informed Performance 1
Ethnomusicology 2
The aforementioned requirements are not needed if the student has selected Music Theory - Classification 3 as an elective in the study plan.
- Recommended optional programme components
-
Student's project prepared and completed outside of the study plan.
- Course contents:
-
Polyphony
- Definition of polyphony
- Structure and basic issus in the traditional study of polyphony
- Polyphony and harmony
- Vocal, instrumental and modern polyphony
- Imitation and imitation techniques
- Counterpoint transposition
- Canon and its issues
- Counterpoint forms
- The tonal plan in the Baroque polyphony phrase, its tectonic function
- Counterpoint technique in 20th century music
- Significant works about polyphony
Introduction to music analysis
- Aims and methods of music analysis
- Music structural analysis
- Music language analysis
- Melody analysis
- Harmony analysis
- Tectonic analysis
- Introduction to Schenker's analysis
- Important works in the area of practical musical analysis.
- Study materials:
-
Bokůvková, Vlasta: K harmonickým rozborům skladeb v hodinách harmonie na konzervatoři. In: Sborník referátů z HT semináře „K metodě a praxi výuky hudebně teoretických disciplin“. SČSKU, Praha 198O.
Ganter, Claus: Kontrapunkt für Musiker. Verlag E. Katrzbichler, München - Salzburg 1994.
Hudební formy v analytickém pohledu. Sborník referátů z HT semináře SČSKU, konaného ve dnech 2O.-21. 4. 1978 v Praze.
Hudební věda 1988, č. I.-III. (kolektiv autorů za vědecké redakce V. Lébla a I. Poledňáka k problematice hudební analýzy).
Hůla, Zdeněk: Nauka o kontrapunktu I. Vokální polyfonie. SNKLHU, Praha 1958, II. Instrumentální polyfonie. SHV Praha 1965.
Janeček, Karel: Harmonie rozborem. SHV Praha l963.
Janeček, Karel: Smetanův kvartet Z mého života, tektonický rozbor. Živá hudba 1968, SPN, Praha 1968.
Janeček, Karel: Smetanův básnivý experiment. Pokus o aktivizovaný rozbor taneční věty Smetanova Druhého kvartetu. Živá hudba V, SPN, Praha 1973.
Jeppesen, Knud: Kontrapunkt. Breitkopf u. Härtel, Leipzig 1956.
Jiránek, Jaroslav: Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. SPN, Praha 1991.
Ludvová, Jitka: Matematické metody v hudební analýze. Supraphon, Praha 1975.
Ludvová, Jitka: The aplication af Analytical Methods of Information Theory to Tonal Music. De Musica disputationes Pragenses II., Academia, Praha 1974.
Risinger, Karel: Variace v Ariettě z op. 111 L. van Beethovena. In: Sborník referátů z HT semináře „Hudební formy v analytickém pohledu“. SČSKU, Praha 1978.
Risinger, Karel: Nauka o kontrapunktu XX. století.
Risinger, Karel: Metodika výuky evropského kontrapunktu XX. století. Živá hudba 1976.
Taneev, Sergej: Die Lehre vom Kanon. Übersetzt von Andreas Wehrmeyer. Verlag E. Kuhn, Berlin 1994.
Tichý, Vladimír: Místo nauky o kontrapunktu v soustavě hudebně teoretických disciplin. In: K aktuálním otázkám hudební teorie. Hudebně teoretické texty k diskusi o stavu a perspektivách oboru a jeho výuky. AMU, Praha 2000. S. 93-102.
Tichý, Vladimír: Tektonická úloha kinetiky v Českých tancích Bedřicha Smetany. Hudební věda 1996/1, str. 4O-5O.
Tichý, Vladimír: Hudební analýza jako stimul a nástroj rozvoje kreativity. In: Olomoucké jarní muzikologické konference. Univerzita Palackého, Olomouc 2000.
- Planned learning activities and teaching methods
-
Lecture
- Assessment methods and criteria
-
Credit is awarded based on participation in class and development and presentation of the course paper on an assigned lecture topic.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
-
none
- Course web page:
- Přednáška o vyšší hudebně teoretické problematice. Základní okruhy: úvod do hudební teorie, hudebně teoretická systematika a analýza, aplikovaná hudební teorie, vědecká hudební teorie systematická a analytická.
- Note:
-
Lecture supplements topics in the Music Theory course.
- Schedule for winter semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Obor Hudební teorie (Bc) (compulsory subject of the main qualification)