AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Poetics of Interpretation Performance 4

Register Display Schedule
Course unit code:
108PIV4
Course unit title:
Poetics of Interpretation Performance 4
Mode of delivery:
zápočet
Range:
Type of course unit:
Study plan Obor Flétna (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Klarinet (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Cembalo (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Klavír (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Varhany (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Hoboj (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Fagot (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Lesní roh (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Trubka (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Pozoun (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Tuba (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Harfa (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Kontrabas (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Kytara (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Housle (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Violoncello (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Viola (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Bicí nástroje (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Zpěv (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Operní režie (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Dirigování (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Skladba (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Hudební režie (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Hudební teorie (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Zvuková tvorba (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Hudební management (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Komorní hra (Mg) – compulsory subject
Level of course unit:
magisterský
Year of study
Study plan Obor Flétna (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Klarinet (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Cembalo (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Klavír (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Varhany (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Hoboj (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Fagot (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Lesní roh (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Trubka (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Pozoun (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Tuba (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Harfa (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Kontrabas (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Kytara (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Housle (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Violoncello (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Viola (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Bicí nástroje (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Zpěv (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Operní režie (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Komorní hra (Mg) – 2nd year
Semester when the course unit is delivered
letní
Number of ECTS credits allocated:
2
Garant předmětu:
Ivana BAŽANTOVÁ
Name of lecturer(s):
Ivana BAŽANTOVÁ
Study Objectives:

Seminární předmět pro 1. a 2. ročník navazujícího magisterského studia společně, probíhá ve čtyřech povinných otevřených setkáních během akademického roku, tedy dva semináře za semestr. Obsah určuje vedoucí semináře - konkrétní doktorand a jeho školitel. Předmět je ukončen zápočtem po každém semestru. Seminář má za cíl prohloubit vhled do práce umělce, tedy interpreta hudby, a to napříč obory, zároveň jako příprava a vzor k rozpravě při státních závěrečných zkouškách z uměleckého oboru.

Mode of delivery:

Doctoral candidates and their trainees perform in class. They lecture on topics regarding their doctoral thesis or material which they deal with in their profession. Interaction between the main protagonists and with the public is required. Sound samples, live music, projections, supplements with examples, guests, practical models, etc. are available to the candidates according to need.

Prerequisites and co-requisites:

Completion and credit from PIV 1, PIV 2, PIV3.

Recommended optional programme components

No elective requirements.

Course contents:

Seminární předmět pro 1. a 2. ročník navazujícího magisterského studia společně, probíhá ve čtyřech povinných otevřených setkáních během akademického roku, tedy dva semináře za semestr. Obsah určuje vedoucí semináře - konkrétní doktorand a jeho školitel. Předmět je ukončen zápočtem po každém semestru. Slouží jako příprava k rozpravě při státních závěrečných zkouškách z uměleckého oboru.

Nejčastější tématické okruhy, jichž se může týkat náhradní písemná práce (při nesplnění aktivní účasti na seminářích):

Přehled tematických okruhů:

Průprava k interpretační činnosti

Příprava interpretačního výkonu

Manuální, dechové, hlasové techniky

Specifika a rozlišnosti interpretačních škol

Pódiová a studiová praktika

Interpretační zákonitosti v orchestrální, komorní, sborové, sólistické a nahrávací praxi

Historicky poučená interpretace

Specifika interpretace hudby 2. pol. 20. století

Psychologické a metodické předpoklady k interpretační činnosti

Interpretační výkon jako duševní vlastnictví a jeho vazba na autorský zákon

Vynikající interpreti naší minulosti a současnosti

Zápis hudebního díla a jeho interpretační výklad

Study materials:

The following is not exhaustive. It is dependent upon insight and topics. This also serves as a resource of written pappers which are to be completed if absent from the course.

Bach, C. Ph. E.: Úvaha o dobré hře na klavír, Paido Brno 2003

Černý, M. K.: Problém hudebního díla, jeho podstaty, identity a forem existence, in Estetika 11/1974, č. 3 (str. 164 - 182) ač. 4 (str. 193 - 212)

Dušek, Bohumil: Dialektika metra, tempa, hybnosti, rytmu a melodie v hudebních skladbách, in: Opus Musicum 10/1978, č. 9, str. 263

Dolmetsch, Arnold: Interpretace hudby 17. a 18. století, SNKLHU 1957

Etudy o klavíru. Interpretace, technika, pedagogika, estetika. Editio Supraphon 1987

Ginzburg, Lev: Estetika studia nástrojové hry. Supraphon Praha 1968

Holečková-Dolanská, Jelena: O deklamaci zpívaného slova. Živá hudba VII, 1980

Hudební věda II, kap. 2 Problém pojetí hudby ve smyslu hudebního díla, str. 316, kap. 7 Teorie a dějiny hudební interpretace, str. 572, SPN 1988

Jiránek, Jaroslav: Hudební sémantika a sémiotika, skriptum, Univ. Olomouc 1996

Jindrák, Jindřich: K interpretační problematice Dvořákových Biblických písní. Živá hudba VII, 1980

Klinda, Ferdinand: Orgánová interpretácia, Opus Bratislava 1983

Kratochvíl, Jiří: Otázka původního znění Mozartova Koncertu pro klarinet a Kvintetu pro klarinet a smyčce. Hudební věda 1967, č. 1.

Kratochvíl, Jiří: Interpretace dechových koncertů W. A. Mozarta na Mezinárodní soutěži PJ 1968. Hudební věda 1969/4.

Kratochvíl, Jiří: Několik poznámek k historii dechového kvinteta. Referát ze sympozia o A. Rejchovi. Hudební věda 1970, č. 3

Kratochvíl, Jiří: Dechové nástroje v klavírních koncertech W. A. Mozarta. Živá hudba VII, 1980

Kratochvíl, Jiří: Úpravy a retuše v praxi. Živá hudba IX, Praha 1986

Kratochvíl, Jiří: Koncertantní dechové nástroje ve vokálních skladbách J. J. Ryby. Živá hudba VIII, Praha 1983.

Kratochvíl, Jiří: Mozartovské otazníky. Živá hudba X, Praha 1989

Kuna, Milan - Bláha, Miloš: Čas a hudba. K dramaturgii časových prostředků v hudebně interpretačním výkonu Studie ČSAV č. 18, Praha Academia 1982

Mozart, Leopold: Důkladná škola na housle. temperament, Ivan Černý 1999

Nejgauz, Genrich: Poetika klavíru

Novotný, Břetislav: Partity J. S. Bacha. Komentář interpretace polyfonní hudby na smyčcové nástroje.

Quantz J.J.: Pokus o návod, jak hrát na příčnou flétnu.

Růžičková, Zuzana: Interpretační praxe v barokní hudbě se zřetelem k cembalu a klávesovým nástrojům

Slovník české hudební kultury, Supraphon Praha 1997 (doporučená hesla: hudebně rétorické figury, hudební myšlení, interpretace, notace, poezie)

Stanislav, Ján - Kresánek, Jozef: Zo vzťahou medzi rečou, hudbou a spevom. K problematice umeleckého majstrovstva, in Hudební rozhledy, roč. II, sv. 5, Praha 1956

Sýkora, Václav Jan: Dějiny klavírního umění. Praha 1973.

Sýkora, Václav Jan: Improvizace včera a dnes. Praha 1966.

Váňová, Radana: Grafické znaky rozličných druhů pizzicata. JAMU Brno 1980

Zich, Jaroslav: Instrumentační práce se skupinami. SNKLHU, Praha 1957.

Zich, Jaroslav: Prostředky výkonného hudebního umění. SNKLHU, Praha 1959.

Zich, Jaroslav: Instrumentace Smyčcové serenády Josefa Suka. Živá hudba 1962, SPN, Praha 1962.

Zich, Jaroslav: Instrumentace Dechové serenády Antonína Dvořáka. Živá hudba IV, 1969.

Zich, Jaroslav: Orchestrace koncertu pro smyčcový nástroj (A. Dvořák: Koncert pro violoncello) Živá hudba VI, 1976

Zich, Jaroslav: Instrumentace Páté symfonie Dmitrije Šostakoviče. Živá hudba VII, 1980

Zich, Jaroslav: Orchestrace klavírní skladby (A. Glazunov, Chopiniana, op. 46). Živá hudba VIII, Praha 1983.

Zich, Jaroslav: Orchestrace finále Čtvrté symfonie Gustava Mahlera (Zpěv s orchestrem). Živá hudba IX, Praha 1986

Zich, Jaroslav: Sdělovací schopnost hudby. In: Kapitoly a studie z hudební estetiky. Supraphon, Praha 1975.

Zich, Jaroslav: Orchestrace a sborová sazba.

Planned learning activities and teaching methods

Classes

Assessment methods and criteria

Credit conditions: obligatory attendance in classes is a matter of course, but a minimum of 50% (one each semester). Credit is awarded by I. Bažantová in each semester of the master's study based on attendance. The students whose attendance is considered insufficient will fulfill a substitute task in the form of a text developed and defended in a professional discussion (of at least 4 pages for each semester, a minimum of 8 pages for the entire academic year) on some of the course curriculum points (see below).

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):

none

Course web page:
Note:

Course descriptions are to be posted (subject, study, course) in the vestibule or in your school email. Starting dates (when known) and scheduling are on the KOS system.

Schedule for winter semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2011/2012:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
Tue
místnost 999
různé

()
BAŽANTOVÁ I.
15:30–17:00
(paralelka 1)
Fri
Thu
Fri
Datum Den Čas Tutor Místo Notes Č. paralelky
Tue 15:30–17:00 BAŽANTOVÁ I. různé
paralelka 1
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2012-6-25
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet108PIV4.html