Poetics of Interpretation Performance 4
- Course unit code:
- 108PIV4
- Course unit title:
- Poetics of Interpretation Performance 4
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- Type of course unit:
- Study plan Obor Flétna (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Klarinet (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Cembalo (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Klavír (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Varhany (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Hoboj (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Fagot (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Lesní roh (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Trubka (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Pozoun (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Tuba (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Harfa (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Kontrabas (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Kytara (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Housle (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Violoncello (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Viola (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Bicí nástroje (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Zpěv (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Operní režie (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Dirigování (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Skladba (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Hudební režie (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Hudební teorie (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Zvuková tvorba (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Hudební management (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Komorní hra (Mg) – compulsory subject - Level of course unit:
- magisterský
- Year of study
- Study plan Obor Flétna (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Klarinet (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Cembalo (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Klavír (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Varhany (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Hoboj (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Fagot (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Lesní roh (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Trubka (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Pozoun (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Tuba (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Harfa (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Kontrabas (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Kytara (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Housle (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Violoncello (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Viola (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Bicí nástroje (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Zpěv (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Operní režie (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Komorní hra (Mg) – 2nd year - Semester when the course unit is delivered
- letní
- Number of ECTS credits allocated:
- 2
- Garant předmětu:
- Ivana BAŽANTOVÁ
- Name of lecturer(s):
- Ivana BAŽANTOVÁ
- Study Objectives:
-
Seminární předmět pro 1. a 2. ročník navazujícího magisterského studia společně, probíhá ve čtyřech povinných otevřených setkáních během akademického roku, tedy dva semináře za semestr. Obsah určuje vedoucí semináře - konkrétní doktorand a jeho školitel. Předmět je ukončen zápočtem po každém semestru. Seminář má za cíl prohloubit vhled do práce umělce, tedy interpreta hudby, a to napříč obory, zároveň jako příprava a vzor k rozpravě při státních závěrečných zkouškách z uměleckého oboru.
- Mode of delivery:
-
Doctoral candidates and their trainees perform in class. They lecture on topics regarding their doctoral thesis or material which they deal with in their profession. Interaction between the main protagonists and with the public is required. Sound samples, live music, projections, supplements with examples, guests, practical models, etc. are available to the candidates according to need.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Completion and credit from PIV 1, PIV 2, PIV3.
- Recommended optional programme components
-
No elective requirements.
- Course contents:
-
Seminární předmět pro 1. a 2. ročník navazujícího magisterského studia společně, probíhá ve čtyřech povinných otevřených setkáních během akademického roku, tedy dva semináře za semestr. Obsah určuje vedoucí semináře - konkrétní doktorand a jeho školitel. Předmět je ukončen zápočtem po každém semestru. Slouží jako příprava k rozpravě při státních závěrečných zkouškách z uměleckého oboru.
Nejčastější tématické okruhy, jichž se může týkat náhradní písemná práce (při nesplnění aktivní účasti na seminářích):
Přehled tematických okruhů:
Průprava k interpretační činnosti
Příprava interpretačního výkonu
Manuální, dechové, hlasové techniky
Specifika a rozlišnosti interpretačních škol
Pódiová a studiová praktika
Interpretační zákonitosti v orchestrální, komorní, sborové, sólistické a nahrávací praxi
Historicky poučená interpretace
Specifika interpretace hudby 2. pol. 20. století
Psychologické a metodické předpoklady k interpretační činnosti
Interpretační výkon jako duševní vlastnictví a jeho vazba na autorský zákon
Vynikající interpreti naší minulosti a současnosti
Zápis hudebního díla a jeho interpretační výklad
- Study materials:
-
The following is not exhaustive. It is dependent upon insight and topics. This also serves as a resource of written pappers which are to be completed if absent from the course.
Bach, C. Ph. E.: Úvaha o dobré hře na klavír, Paido Brno 2003
Černý, M. K.: Problém hudebního díla, jeho podstaty, identity a forem existence, in Estetika 11/1974, č. 3 (str. 164 - 182) ač. 4 (str. 193 - 212)
Dušek, Bohumil: Dialektika metra, tempa, hybnosti, rytmu a melodie v hudebních skladbách, in: Opus Musicum 10/1978, č. 9, str. 263
Dolmetsch, Arnold: Interpretace hudby 17. a 18. století, SNKLHU 1957
Etudy o klavíru. Interpretace, technika, pedagogika, estetika. Editio Supraphon 1987
Ginzburg, Lev: Estetika studia nástrojové hry. Supraphon Praha 1968
Holečková-Dolanská, Jelena: O deklamaci zpívaného slova. Živá hudba VII, 1980
Hudební věda II, kap. 2 Problém pojetí hudby ve smyslu hudebního díla, str. 316, kap. 7 Teorie a dějiny hudební interpretace, str. 572, SPN 1988
Jiránek, Jaroslav: Hudební sémantika a sémiotika, skriptum, Univ. Olomouc 1996
Jindrák, Jindřich: K interpretační problematice Dvořákových Biblických písní. Živá hudba VII, 1980
Klinda, Ferdinand: Orgánová interpretácia, Opus Bratislava 1983
Kratochvíl, Jiří: Otázka původního znění Mozartova Koncertu pro klarinet a Kvintetu pro klarinet a smyčce. Hudební věda 1967, č. 1.
Kratochvíl, Jiří: Interpretace dechových koncertů W. A. Mozarta na Mezinárodní soutěži PJ 1968. Hudební věda 1969/4.
Kratochvíl, Jiří: Několik poznámek k historii dechového kvinteta. Referát ze sympozia o A. Rejchovi. Hudební věda 1970, č. 3
Kratochvíl, Jiří: Dechové nástroje v klavírních koncertech W. A. Mozarta. Živá hudba VII, 1980
Kratochvíl, Jiří: Úpravy a retuše v praxi. Živá hudba IX, Praha 1986
Kratochvíl, Jiří: Koncertantní dechové nástroje ve vokálních skladbách J. J. Ryby. Živá hudba VIII, Praha 1983.
Kratochvíl, Jiří: Mozartovské otazníky. Živá hudba X, Praha 1989
Kuna, Milan - Bláha, Miloš: Čas a hudba. K dramaturgii časových prostředků v hudebně interpretačním výkonu Studie ČSAV č. 18, Praha Academia 1982
Mozart, Leopold: Důkladná škola na housle. temperament, Ivan Černý 1999
Nejgauz, Genrich: Poetika klavíru
Novotný, Břetislav: Partity J. S. Bacha. Komentář interpretace polyfonní hudby na smyčcové nástroje.
Quantz J.J.: Pokus o návod, jak hrát na příčnou flétnu.
Růžičková, Zuzana: Interpretační praxe v barokní hudbě se zřetelem k cembalu a klávesovým nástrojům
Slovník české hudební kultury, Supraphon Praha 1997 (doporučená hesla: hudebně rétorické figury, hudební myšlení, interpretace, notace, poezie)
Stanislav, Ján - Kresánek, Jozef: Zo vzťahou medzi rečou, hudbou a spevom. K problematice umeleckého majstrovstva, in Hudební rozhledy, roč. II, sv. 5, Praha 1956
Sýkora, Václav Jan: Dějiny klavírního umění. Praha 1973.
Sýkora, Václav Jan: Improvizace včera a dnes. Praha 1966.
Váňová, Radana: Grafické znaky rozličných druhů pizzicata. JAMU Brno 1980
Zich, Jaroslav: Instrumentační práce se skupinami. SNKLHU, Praha 1957.
Zich, Jaroslav: Prostředky výkonného hudebního umění. SNKLHU, Praha 1959.
Zich, Jaroslav: Instrumentace Smyčcové serenády Josefa Suka. Živá hudba 1962, SPN, Praha 1962.
Zich, Jaroslav: Instrumentace Dechové serenády Antonína Dvořáka. Živá hudba IV, 1969.
Zich, Jaroslav: Orchestrace koncertu pro smyčcový nástroj (A. Dvořák: Koncert pro violoncello) Živá hudba VI, 1976
Zich, Jaroslav: Instrumentace Páté symfonie Dmitrije Šostakoviče. Živá hudba VII, 1980
Zich, Jaroslav: Orchestrace klavírní skladby (A. Glazunov, Chopiniana, op. 46). Živá hudba VIII, Praha 1983.
Zich, Jaroslav: Orchestrace finále Čtvrté symfonie Gustava Mahlera (Zpěv s orchestrem). Živá hudba IX, Praha 1986
Zich, Jaroslav: Sdělovací schopnost hudby. In: Kapitoly a studie z hudební estetiky. Supraphon, Praha 1975.
Zich, Jaroslav: Orchestrace a sborová sazba.
- Planned learning activities and teaching methods
-
Classes
- Assessment methods and criteria
-
Credit conditions: obligatory attendance in classes is a matter of course, but a minimum of 50% (one each semester). Credit is awarded by I. Bažantová in each semester of the master's study based on attendance. The students whose attendance is considered insufficient will fulfill a substitute task in the form of a text developed and defended in a professional discussion (of at least 4 pages for each semester, a minimum of 8 pages for the entire academic year) on some of the course curriculum points (see below).
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
-
none
- Course web page:
- Note:
-
Course descriptions are to be posted (subject, study, course) in the vestibule or in your school email. Starting dates (when known) and scheduling are on the KOS system.
- Schedule for winter semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2011/2012:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon Tue Fri Thu Fri Datum Den Čas Tutor Místo Notes Č. paralelky Tue 15:30–17:00 BAŽANTOVÁ I. různé paralelka 1 - The subject is a part of the following study plans:
-
- Obor Flétna (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Klarinet (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Cembalo (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Klavír (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Varhany (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Hoboj (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Fagot (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Lesní roh (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Trubka (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Pozoun (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Tuba (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Harfa (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Kontrabas (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Kytara (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Housle (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Violoncello (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Viola (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Bicí nástroje (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Zpěv (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Operní režie (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Dirigování (Mg) (optional subject)
- Obor Skladba (Mg) (optional subject)
- Obor Hudební režie (Mg) (optional subject)
- Obor Hudební teorie (Mg) (optional subject)
- Obor Zvuková tvorba (Mg) (optional subject)
- Obor Hudební management (Mg) (optional subject)
- Obor Komorní hra (Mg) (next compulsory subject)