Aesthetics Seminar 2
- Course unit code:
- 108SE2
- Course unit title:
- Aesthetics Seminar 2
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 1/T
- Type of course unit:
- Study plan Obor Flétna (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Housle (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Klarinet (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Hoboj (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Fagot (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Lesní roh (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Trubka (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Pozoun (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Tuba (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Klavír (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Varhany (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Cembalo (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Viola (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Violoncello (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Kontrabas (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Harfa (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Kytara (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Bicí nástroje (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Zpěv (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Operní režie (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Hudební teorie (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Skladba (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Hudební režie (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Dirigování (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Pantomima (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Hudební management (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Zvuková tvorba (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Bicí nástroje-jazz (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Saxofon-jazz (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Klavír-jazz (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Kontrabas-jazz (Bc) – compulsory subject - Level of course unit:
- bakalářský
- Year of study
- Study plan Obor Flétna (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Housle (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Klarinet (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Hoboj (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Fagot (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Lesní roh (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Trubka (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Pozoun (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Tuba (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Klavír (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Varhany (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Cembalo (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Viola (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Violoncello (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Kontrabas (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Harfa (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Kytara (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Bicí nástroje (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Zpěv (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Operní režie (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Hudební teorie (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Skladba (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Hudební režie (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Dirigování (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Pantomima (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Hudební management (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Zvuková tvorba (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Bicí nástroje-jazz (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Saxofon-jazz (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Klavír-jazz (Bc) – 3rd year
Study plan Obor Kontrabas-jazz (Bc) – 3rd year - Semester when the course unit is delivered
- letní
- Number of ECTS credits allocated:
- 3
- Garant předmětu:
- Roman DYKAST
- Name of lecturer(s):
- Roman DYKAST
- Study Objectives:
-
Cílem předmětu je prokázání schopnosti samostatného a kritického pojednání o estetické tematice prostřednictvím seminární práce a zapojení se do odborné rozpravy v průběhu semináře, která by měla vést k rozvoji kritického myšlení a schopnosti argumentace.
- Mode of delivery:
-
Discussions and coursework evaluation
- Prerequisites and co-requisites:
-
Concurrent registration in Aesthetics 2 and credit from Aesthetics 1 are required.
- Recommended optional programme components
-
No elective requirements.
- Course contents:
-
seminárních prací; je podána stručná charakteristika navržených témat. V druhé části posluchači zpracovávají seminární práci na zvolené estetické téma.
Seminář navazuje na přednášky z úvodu do estetiky v rámci předmětu Estetika. Cílem předmětu je, aby posluchači prokázali schopnost samostatně v seminární práci pojednat o estetické tematice. V úvodních lekcích semináře jsou vyučujícím stanovena základní obecná pravidla pro zpracovávání seminárních prací: výběr tématu; jeho přesné obsahové vymezení, případně zúžení; vyhledání relevantní literatury, případně pramenů; pravidla pro citace a parafráze. Seminární práci posluchači přednesou na semináři. Součástí hodnocení seminární práce je následná rozprava ke způsobu zpracování a prověření znalosti zvoleného tématu v odpovědích na otázky, které vyplynou z diskuse. Do posluchačova celkového hodnocení je zahrnována i jeho aktivní účast na seminářích a schopnost a ochota diskutovat při projednávaných tématech seminárních prací.
Posluchači si volí téma z následujících širších tematických okruhů:
Charakteristika předmětu estetiky prostřednictvím myšlenek jednoho autora:
Estetika /Pýthágora / Platóna / Aristotela / Plótína / Pseudo-Longina / Vitruvia / sv. Augustina / Boëthia / Tomáše Akvinského / Francesca Petrarky / Dante Alighieriho / Marsilia Ficina / Pietra Bemba / René Descarta / Denise Diderota / Jean-Jacquea Rousseaua / Francise Hutchesona /Edmunda Burkeho / Johanna Joachima Winckelmanna / Immanuela Kanta / Georga W. F. Hegela / Friedricha Nietzscheho / Karla Marxe / Edmunda Husserla / Jana Mukařovského / Umberta Eca /
Základní estetické kategorie / Katarze / Grácie / Harmonie / Proporce / Sympatie / Imaginace (fantazie)
Dobové představy o prostoru a čase a vliv těchto představ na zacházení s uměleckými prostředky
Rétorika a problematika ozdob v uměleckém díle
Teorie uměleckých tvůrčích typů
Umělecká poetika
Estetické teorie exprese v umění
Umění a city / emoce / afekty
Teorie uměleckého génia
Hranice umění / problematika kýče
Forma X Obsah
Různé dobové estetické spory (např. otázka dvou stylů /attický a asiánský, antické a moderní umění, četné querelles-spory ve Francii/ atp.)
Otázka umělecké inspirace
Estetika a problematika interpretace uměleckých děl
Pojetí vkusu (v různých obdobích)
Modernistická X postmodernistická estetika
Estetika a masmédia
- Study materials:
-
Recommended instructions for selection of topic, critically working with literature and writing technique (proper citation, paraphrasing techniques for foreign texts, notations, etc.):
Eco, Umberto: Jak napsat diplomovou práci. Votobia, Olomouc 1997.
Šimek, Dušan - Kubátová, Helena: Od abstraktu do závěrečné práce. Jak psát (a možní i napsat) závěrečnou práci ve společenskovědních oborech. Univerzita Palackého, Olomouc 2002.
Tvůrčí psaní - klíčová kompetence na vysoké škole (ed. Z. FIŠER). Doplněk, Brno 2005.
- Planned learning activities and teaching methods
-
Classes
- Assessment methods and criteria
-
To receive credit, the student must fulfill 100% of the required criteria which are proportionally divided into:
Course work: 50%
Class participation, ability and desire to discuss: 25%
Class attendance: 25% (attendance much exceed half of the classes).
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
-
none
- Course web page:
- http://www.hamu.cz/katedry/katedra-teorie-a-dejin-hudby/studijni-texty
- Note:
-
none
- Schedule for winter semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2011/2012:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon Tue Fri Thu Fri Datum Den Čas Tutor Místo Notes Č. paralelky Thu 15:00–15:45 DYKAST R. Učebna KTDH 2017
Lichenštejnský palácparalelka 1 Thu 15:45–16:30 DYKAST R. Učebna KTDH 2017
Lichenštejnský palácparalelka 2 Thu 16:30–17:15 DYKAST R. Učebna KTDH 2017
Lichenštejnský palácparalelka 3 Thu 17:15–18:00 DYKAST R. Učebna KTDH 2017
Lichenštejnský palácparalelka 4 Thu 18:00–18:45 DYKAST R. Učebna KTDH 2017
Lichenštejnský palácparalelka 5 - The subject is a part of the following study plans:
-
- Obor Flétna (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Housle (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Klarinet (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Hoboj (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Fagot (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Lesní roh (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Trubka (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Pozoun (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Tuba (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Klavír (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Varhany (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Cembalo (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Viola (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Violoncello (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Kontrabas (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Harfa (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Kytara (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Bicí nástroje (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Zpěv (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Operní režie (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Hudební teorie (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Skladba (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Hudební režie (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Dirigování (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Pantomima (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Hudební management (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Bicí nástroje-jazz (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Saxofon-jazz (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Klavír-jazz (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Kontrabas-jazz (Bc) (next compulsory subject)