AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Juggling 3

Register Display Schedule
Course unit code:
109ZON3
Course unit title:
Juggling 3
Mode of delivery:
zápočet
Range:
6/T
Type of course unit:
compulsory subject
Level of course unit:
bakalářský
Year of study
2nd year
Semester when the course unit is delivered
zimní
Number of ECTS credits allocated:
2
Garant předmětu:
Václav JELÍNEK
Name of lecturer(s):
Václav JELÍNEK, Ondřej CIHLÁŘ
Study Objectives:

ŽONGLÁŽ:

Studenti se seznámí se základními technikami žonglování. Cílem předmětu je probudit a vytrénovat cit pro rekvizitu, aby při vytváření inscenace a při pravidelném hraní, byli absolventi schopni jednat s jakoukoli rekvizitou neobvyklým způsobem. Je to také technika vhodná k zlepšování soustředění. Studenti s výrazným talentem pro tuto cirkusovou disciplínu si se svými dovednostmi značně rozšíří pole uplatnění v praxi.

SEMINÁŘ - NOVÝ CIRKUS:

?Vývoj cirkusových umění?

Podtitul: ?Vybrané kapitoly z dějin tradičního cirkusu, prolínání divadla a cirkusových disciplín a vzniku nového cirkusu.?

přednášející MgA. Ondřej Cihlář

Cíle studia:

a)Seznámit posluchače se stručnou historií tradičního cirkusu, dobovým kontextem, principy skladby představení a způsob začleňování cirkusových umění (artistických disciplín) do představení.

b)Seznámit posluchače s jednotlivými vlnami zájmu divadelních tvůrců o cirkusová umění, důvody tohoto zájmu v kulturně společenském kontextu a způsob využití těchto disciplín v divadelních představeních.

c)Seznámit posluchače s novým cirkusem, jeho historií a okolnostmi vzniku, tak, aby byl patrný principiální rozdíl využití cirkusových umění ?cirkusem tradičním? a ?cirkusem novým?. Posluchači se zorientují v jednotlivých uměleckých generacích a budou seznámeni s nejdůležitějšími skupinami, osobnostmi a představeními, které reprezentují tento současný žánr.

Mode of delivery:

Juggling:

Juggling technique training.

Classes - New Circus:

Readings, lecture, moderated discussions, discussions, media recording example analyses, chats with active artists, lecturers, professionals.

Prerequisites and co-requisites:

Juggling:

Creativity and physical skill

New Circus course

1. General knowledge of the history of art.

2. Creativity

3. Analytical and review skills.

Recommended optional programme components

No info.

Course contents:

Juggling:

Juggling balls from one to a group of three to an increased number to 5-7.

Parallel instruction in juggling cones and rings. Similar manner as with balls.

Students learn, first, separate tricks, then put together components. The final level is working in pairs or a group. In the exam the original use of the given technique in an etudes is tested.

CLASS - NEW CIRCUS:

„New Circus“ is a modern theatre form using circus arts in new contexts which moves it further or finds new ones. A fundamental innovation is the shift and investigation of the significance of this discipline. It is not about the presentation of virtuoso circus disciplines but the aim is that those disciplines are the media by which addition communication and impressions of theatre performance given. New circus investigates the potential of the synthetic linking of theatre and circus arts (disciplines) which create an inseparable whole.

- The first documented proof of circus arts

- The Middle Ages, comedians and wandering artists

- The rise of tradtional circus

- The most celebrated European circus, innovations in the USA, reverse influence of the European on the American

- Interweaving of theater and circus arts - three theatre reforms

- Influences of other types of arts (graphic arts, music, film)

- 70s and 80s - rise of New Circus

- New Circus and its development (reasons for its rise, differences from the traditional, development of the genre to today)

- Synthetic thought in creating a production.

Study materials:

Juggling::

1. Kludský Karel: Život v manéži.

2. Diplomová práce Dariny Čížkové: Vývoj umění žonglování. (2001)

Course - New circus:

-Ondřej Cihlář: Nový cirkus | Pražská scéna | Praha 2006

-Jindřich Honz: Roztočené jeviště | Praha 1925

-Karel Teige: Svět, který se směje | Akropolis | Praha 2004

-Karel Teige: Svět, který voní | Akropolis | Praha 2004

-Ladislava Petišková: Vždyť přece létat není tak snadné | Taneční listy 1999, č.7

-Karel Král: Nový cirkus (rozhovor s C. Turbou) | Svět a divadlo 1997, č.1

Planned learning activities and teaching methods

- regular juggling training

- regular lecture cycle, monitor and analysis of recorded productions.

- discussion and interactive creative collaboration of the students and instructor

- attending „New Circus“ peformances

Assessment methods and criteria

Credit is awarded based on:

- attendance in class and exercise instruction

- completion of a brief knowledge test

- essay.

Language of instruction:
Work placement(s):

no info

Course web page:
Note:

Juggling is instructed other techniques in new circus in the „NEW CIRCUS“ course under the instruction of O. Cihlář.

Schedule for winter semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2012-6-25
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet109ZON3.html