Saxophone Playing-Jazz 1
- Course unit code:
- 174SXJ1
- Course unit title:
- Saxophone Playing-Jazz 1
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 1/T
- Type of course unit:
- Level of course unit:
- bakalářský
- Year of study
- předmět nemá určen ročník studia
- Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 6
- Garant předmětu:
- Name of lecturer(s):
- Study Objectives:
-
Na jednodušších etudách a přednesových skladbách se rozpoznají a definují jednotlivé nástrojové a hráčské problémy, které si student přinesl z předešlého studia - ty se mohou týkat hlavně tvoření tónu, nesprávného dýchání a neznalosti principů správné techniky.
1. Technická problematika se vyučuje pomocí snadnějších etud ?E.Cavallini. Klosé, Gambaro, Baermann.
2. Individuální cvičení pro tónovou kulturu, principy správného nátisku a dechová cvičení.
3. Hudebnost a principy interpretace klasické literatury se vyučují na skladbách raného klasicismu Rosseti, Stamitz, Koželuh, Molter.
- Mode of delivery:
-
On-going participation in chamber competitions and in symphonic and opera orchestra auditions.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta.
- Recommended optional programme components
-
Komorní literatura sestavená z klarinetu a dalších nástrojů, s jeho sólistickým uplatněním (např. kvartety Karla Stamice pro klarinet, housle, violu a violoncello, kvintety W.A.Mozarta, C.M.Webera, J. Brahmse, Y. Yunga a jiné).
- Course contents:
-
Klarinet je nástroj mnoha hudebních uskupení. Tento předmět vybaví studenta všemi schopnostmi, které při hře na klarinet potřebuje. Má za cíl studenty připravit na samostatnou dráhu sólisty, komorního hráče či hráče výborného orchestru. Také oblast pedagogického rozhledu není pominuta, absolvent bude připraven k pedagogické dráze na středních školách a konzervatořích. Do předmětu musí studenti vykonat přijímací zkoušku , na které se hodnotí hudební talent ,schopnost pódiového hraní a přiměřená technická zralost. Primární složkou výuky je rozpoznání nesprávných návyků, či neřešených problémů které si student přinesl s sebou . Mohou se týkat hlavně tvoření tónu, nesprávného dýchání a neznalosti principů správné techniky. Technická stránka hry na nástroj se vyučuje pomocí snadnějších etud ?E .Cavallini, Klosé, Gambaro, Baermann, kde je možné přesně ukázat, v čem je nutná náprava a jak tohoto, co možná nejefektivněji, dosáhnou. Jedná se především o nácvik pozdržení první noty ze skupinky rychlejších např. první a třetí ze čtyř šestnáctinových not, či první ze tří v triole a pod. Individuální cvičení pro tónovou kulturu, principy správného nátisku a dechová cvičení jsou také součástí výuky a jsou vedeny tak, aby každé cvičení odpovídalo individuálním schopnostem studenta. Hudebnost a principy interpretace klasické literatury se vyučují na skladbách klasicismu Rosseti, Stamitz, Koželuh, Molter, pro jejich průhlednou stavbu a jednodušší technickou stránku. Jedná se především o stavbu frází, témat, vrcholů, dynamiky, o stavbu vlastních kadencí apod. Toto vše je sice součástí výuky na střední škole, ale ne vždy má student obsáhlejší vědomosti, které může použít pro svůj konkrétní obor.
- Study materials:
-
Cavallini,Ernesto: Cappriccia
Klosé, Hyacinthe : Klarinettenetüden. I
Rosetti (Roesler), Franz Anton: Klarinettenkonzert Es dur
Stamic, Karel: Konzert No. 3
Gambaro, Alessandro : 22 Progresivních studií
Baermann,Carl : 24 Etud
Koželuh, Leopold: Koncert Es Dur
Molter, Johann Meltior : Koncert č.3
- Planned learning activities and teaching methods
-
Průběžná účast studentů v soutěžích komorní hry a v konkurzních řízeních do symfonických a operních orchestrů.
- Assessment methods and criteria
-
Výkony studentů se hodnotí po všech stánkách interpretace. Předně je rozebrána skladba, kterou student hrál a jsou na ní demonstrována jednotlivá úskalí interpretace Hodnotí se, jak se student s těmito problémy vyrovnal. Není nepovšimnuta i úroveň konkrétní hry studenta na nástroj, jak po stránce technické, intonační, zvukové, dynamické ale i interpretační.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
-
Not established. Instructors use opportunities to observe students in their orchestras and chamber ensembles.
- Course web page:
- Note:
-
Pedagogové dbají na prostřídání jednotlivých komorních partů dle zápisu skladatele a na preferenci sólistické i doprovodné složky.
- Further information:
- No schedule has been prepared for this course
- The subject is a part of the following study plans: