Saxophone Playing-Jazz 3
- Course unit code:
- 174SXJ3
- Course unit title:
- Saxophone Playing-Jazz 3
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 1/T
- Type of course unit:
- Level of course unit:
- bakalářský
- Year of study
- předmět nemá určen ročník studia
- Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 5
- Garant předmětu:
- Name of lecturer(s):
- Study Objectives:
-
Všechny nově nabyté poznatky o technické stránce hry, o intonaci, rytmu, správném dýchání, interpretaci jsou upevňovány pomocí etud náročnějšího charakteru i skladeb pozdějšího klasicismu.
1a Správná práce jazyka
b Pozornost se věnuje rychlosti staccata ,
c Výuka jemnosti a snadnosti nasazení. Při nedostatečné úrovni je hledána cesta k nápravě.
2.Etudy mírně náročnějšího charakteru -Jeajean, Žebera, Stark, Wiedemann, Gabucci.
3. Přednesové skladby se dotýkají po hudební stránce i méně snadných - Brahms, tak i nesnadných po technické stránce- Weber , Spohr, Husa, Yun.
- Mode of delivery:
-
Systematic stage practice in solo creations, chamber ensembles and smaller or symphonic orchestras. Regular performance in the performance course and playback of individual instrument classes.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta.
- Recommended optional programme components
-
Komorní literatura sestavená z klarinetu a dalších nástrojů, s jeho sólistickým uplatněním (např. kvartety Karla Stamice pro klarinet, housle, violu a violoncello, kvintety W.A.Mozarta, C.M.Webera, J. Brahmse, Y. Yunga a jiné).
- Course contents:
-
Předmět vybaví studenta všemi schopnostmi, které při hře na klarinet potřebuje. Hledá cesty, jak studentům umožnit zvládnout hru na klarinet na té nejvyšší úrovni po technické stránce hry, intonaci, nátiskové a tónové kultuře i po stránce interpretační. Všechny nároky, které jsou kladeny na hráče a které byly objasněny v předmětech Hra na klarinet 1 a 2 jsou v tomto předmětu pomocí vhodně volených etud a přednesů zdokonalovány. Zároveň se obrací pozornost k jazyku, jako velmi důležitému fenoménu jemného nasazení tónu či rychlého staccata. Při potížích se hledají / to samozřejmě již od předmětu Hra na klarinet1/ možnosti nápravy. Nyní se učí, co vše nám tato práce s jazykovou technikou nabízí. Jednotlivé druhy nasazení od nejjemnějších až po akcentované či přeforsírované a ve staccatu nejenom rychlost , ale také délka jednotlivých staccatovaných not. Je možno hrát od detaché až po staccatissimo. Otázka slap tónů je ponechána do vyšších předmětů. Nejenom na etudách se procvičují nové poznatky, ale i přednesové skladby jsou voleny tak, aby se tyto poznatky využily v koncertní činnosti. Ve výběru etud se nacházejí již charakterově náročnější ? Jeajean, Žebera, Stark, Wiedemann, Gabucci. V přednesových skladbách se dává přednost autorům např. Brahms, Weber, Spohr, Husa, Yun.
- Study materials:
-
Žebera, Václav : Virtuózní studie pro klarinet. I., Technické studie
Jeanjean , Paul : 16 Etudes modernes
Spohr, Louis : Konzerte für Klarinette. No. 1 c moll op.26
Spohr, Louis : Konzerte für Klarinette. No. 2 Es dur op.57
Spohr, Louis : Konzert für Klarinette Nr. 3 f moll op.
Spohr, Louis : Konzert für Klarinette Nr . 4 e moll op.
Weber, Carl Maria von: Clarinet Concerto No. 1 f moll op. 73
Weber, Carl Maria von: Clarinet Concerto No. 2 Es dur op. 74
Stark, Robert: 24 virtuozních etud
Wiedemann, Ludwig : Klarinetové studie
Gabucci , Agostino : 10 moderních etud
Husa, Karel : Slovenské evokace
Yun, Isang: : Riul
- Planned learning activities and teaching methods
-
Průběžná účast studentů v soutěžích komorní hry a v konkurzních řízeních do symfonických a operních orchestrů.
- Assessment methods and criteria
-
Výkony studentů se hodnotí po všech stánkách interpretace. Předně je rozebrána skladba, kterou student hrál a jsou na ní demonstrována jednotlivá úskalí interpretace Hodnotí se, jak se student s těmito problémy vyrovnal. Není nepovšimnuta i úroveň konkrétní hry studenta na nástroj, jak po stránce technické, intonační, zvukové, dynamické ale i interpretační.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
-
Not established. Instructors use opportunities to observe students in their orchestras and chamber ensembles.
- Course web page:
- Note:
-
Pedagogové dbají na prostřídání jednotlivých komorních partů dle zápisu skladatele a na preferenci sólistické i doprovodné složky.
- Further information:
- No schedule has been prepared for this course
- The subject is a part of the following study plans: