AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Theory of Theatre and its Components 3

Register Display Schedule
Course unit code:
201TDM3
Course unit title:
Theory of Theatre and its Components 3
Mode of delivery:
zápočet
Range:
2/T
Type of course unit:
Study plan Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) – compulsory subject
Study plan Herectví činoherního divadla (Mgr.) – compulsory subject
Study plan Režie činoherního divadla (Mgr.) – compulsory subject
Study plan Režie činoherního divadla v angličtině (Mgr.) – compulsory subject
Level of course unit:
Year of study
Study plan Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) – 2nd year
Study plan Herectví činoherního divadla (Mgr.) – 4th year
Study plan Režie činoherního divadla (Mgr.) – 2nd year
Study plan Režie činoherního divadla v angličtině (Mgr.) – 2nd year
Semester when the course unit is delivered
letní
Number of ECTS credits allocated:
1
Garant předmětu:
Jan VEDRAL, Jana KUDLÁČKOVÁ
Name of lecturer(s):
Jan VEDRAL, Jakub KORČÁK, Jana KUDLÁČKOVÁ
Study Objectives:

Systematic reflection on basic problems and questions connected with the emergence and development of dramatic art, analysis of concrete examples from contemporary stage practice.

Mode of delivery:

Classes, development of master's exam questions and their presentation.

Prerequisites and co-requisites:

Theory knowledge and practice at the bachelor's exam level.

Recommended optional programme components

Continual monitoring the productions of Prague and other theatres beyond Prague. Attendance at theatre festivals. Readings of theatre periodicals.

Course contents:

Předmět kombinující přednášku a seminář (dotace 2 hodiny týdně) rozvíjí znalosti a dovednosti získané v bakalářském studiu na novém stupni, na kterém se zájem studentů soustřeďuje jednak k obecnějším otázkám, a na druhé straně k problematice jednotlivých oborů (teorie režie, teoretická dramaturgie, teorie herectví).

Osnovu předmětu tvoří otázky k magisterské zkoušce z historie a teorie činoherního divadla, formulované tak, že by měly podnítit ke stručné úvaze doložené konkrétními příklady; tato úvaha by měla vycházet nejenom ze získaných znalosti, ale i z domýšlení vlastních zkušeností ze Scénické tvorby a inscenační praxe.

Otázky k magisterské zkoušce z herectví:

1. Základní znaky evropského herectví zejm. ve srovnání s asijským, tendence evropského herectví k chování ?jako v životě? a herectví jako tvorba, vystupování a vytváření postavy.

2. Proměny českého herectví od Vojana k dnešku s ohledem na proměny stylu v souvislosti s proměnou dobové mentality.

3. ?Psychofyzické? typy a typy přístupu herce k postavě (včetně příslušných teorií) a jejich vztah příslušným druhům a žánrům dramatického (scénického) umění.

4. Herec na scéně a v záběru kamery z hlediska celkové problematiky chování v prostoru a tělesně?prostorového cítění.

5. Herec na scéně a v záběru kamery z hlediska problematiky spontánní reakce a budování (a fixace) linie jednání: výkon a postava, od spontánní akce a reakce k uvědoměle budované linii jednání; jednota apriorně vytvářeného charakteru a geneze postavy z (třeba rozporného) jednání v různých situacích.

6. Dramatické jednání a herecký (scénický) výraz: prožívání a představování, konvencionální a expresivní chování, životní a scénické konvence, text a podtext, postoj a výraz, emocionální výraz a jednání, gesto a gestus, výraz a sdělení.

7. Dramatické a herecké (žádoucí) napětí: herecký výkon a fyzická existence na scéně, svalový tonus a dialektika napětí a uvolnění proti přepětí (křeči) a povolenosti, svalové cítění a pohybový smysl, tělový sebecit a herecká sebekontrola.

8. Od postoje postavy v situaci k pohybovému výrazu: tělo a psychika, dech, duše a duch, konvencionální a expresivní (emocionální) projev, postoj a držení, gestus a gesto, izolovaný pohyb a celkový projev, ?smyslové? a tělesné centrum, přirozený a stylizovaný pohyb.

9. Od psaného textu k hereckému mluvnímu projevu: řeč a dech, logické a rytmické členění promluvy, slovní vyjádření a emoce, text a podtext, výraz a intonace, intonace a její základní funkce, intonace v širším a užším smyslu, slova, slovní celky a smysl, mluva v kontextu celistvého hercova projevu i kontextu inscenace.

10. Typy slovního vyjadřování v dramatu, stylově?žánrová intence textu, dialog a monolog: vývoj vztahu dialogu a monologu, typy monologu, monolog a ?vnitřní řeč? .

11. ?Civilní? mluva a verš, veršové systémy evropského dramatu, vývoj a specifičnost českého verše, pojem mluvního rytmu a jeho uplatnění v próze a ve verši; formální výstavba textu a jeho hlasová realizace v různých typech jevištních veršů, popř. v různých překladech jevištních veršů.

12. Herecké a ?mimoherecké? prostředky budování postavy: herec a maska, herec a kostým, herec a rekvizita, herec a mizanscéna (aranžmá); hra a souhra; účast hereckých partnerů, režiséra a scénografa na vytváření postavy.

13. Herecká postava jako subjekt jednání i element scénického obrazu: herecká postava jako svémocný fenomen a jako soubor elementů zapojovaných do celku s větší či menší mírou hercovy tvůrčí samostatnosti; postavení herectví v proměnlivé hierarchii scénických složek.

14. Interpretace, nebo (sebe)výpověď: problematika vcítění a odstupu, imaginace a racionální analýzy, nového pochopení a sebevyjádření v přístupu herce k postavě v rámci (apriorního či při zkouškách společně (do)vytvářeného dramaturgicko?režijního záměru

15. Pozice herce s ohledem na žánr a styl i podmínky vzniku scénického díla: hrdinové a charaktery, herecké typy a obory; herec v různých typech divadla a dalších audiovisuálních médiích, zvláště však v divadle se stálým ansámblem; herecká individualita a tým-

Otázky k magisterské zkoušce z režie :

1. Od Diderota k dnešku: vznik a vývoj evropské dramaturgie (v širším smyslu ?myšlení o divadle?) s ohledem na vznik a vývoj moderní režie.

2. Vznik a vývoj české dramaturgie s ohledem na vznik a vývoj české moderní režie (Kvapil, Hilar, E. F. Burian, Grossman a další: kde končí dramaturg a začíná režisér?).

3. Vznik a proměny moderní evropské režie ve vztahu k vývoji dramaturgie (režiséři ?intelektuálové?, režiséři ?aranžéři? a ?herečtí? režiséři; dvojí význam pojmu ?herecká? režie).

4. Vznik a proměny české moderní režie ve vztahu k dramaturgii a s ohledem na evropský kontext.

5. Drama a divadelní (scénický) prostor: vznik, typy a proměny novověkého scénického umění a vývoj evropské scénografie.

6. Vznik a proměny českého novodobého scénického umění a vývoj české scénografie.

7. Drama, dramatické a dramatično s ohledem na problematiku vztahu estetické kategorie a pojmu historické poetiky (dramatičnost Dostojevského románů a lyričnost divadla E. F. Buriana).

8. Časoprostor dramatu a časoprostor scénického díla se zřetelem ke specifickému časoprostoru různých žánrů a stylů.

9. Dramatické dílo a příběh, inscenace a režijní fabulování: fabule a děj, režijní řešení a scénické jednání, námět, fabule a téma.

10. Dramatická, jevištní a herecká postava v různých (historicky zakotvených) žánrech a stylech dramatické a scénické tvorby, režisérův podíl na vzniku herecké a jevištní postavy (viz vztah hereckých a mimohereckých prostředků při budování jevištní postavy u E. F. Buriana).

11. ?Civilní? mluva a verš, veršové systémy evropského dramatu, vývoj a specifičnost českého verše, pojem mluvního rytmu a jeho uplatnění v próze a ve verši; výstavba hereckého mluvního partu a režijní ?orchestrace?, hlasy a zvuky, hudba jako konstitutivní element a jakou pouhý doprovod.

12. Od rozehrání situace k pohybu v prostoru: postoj a držení, gestus a gesto, gestus postavy a gestus scény, jednotlivý pohyb a pohyb celku, výtvarná stránka hereckého pohybu v prostoru a scénografické řešení, režie a choreografie.

13. Interpretace a realizace: analýza a pochopení, dílo a (aktuální) kontext, ?čtení? textui a jeho konkretizace, dramaturgicko?režijní představa a geneze scénického díla; ilustrace záměru a tvořivý (zkušební) proces.

14. Klasický text jako kulturní fenomen a jako materiál: interpretace, aktualizace, adaptace, variace.

15. Původnost a tradice: ?klasika? (?klasičnost?) a současnost (?modernost?), kánony a konvence a jejich porušování (?novátorství?), individuální a generační přístup, navazování a módnost.

Otázky k magisterské zkoušce z dramaturgie:

1. Vznik a vývoj evropské dramaturgie (v širokém smyslu ?myšlení o divadle?) s ohledem na její ?složky? (vč. teoreticko?kritické) a na její (historické) podoby.

2. Vznik a vývoj české dramaturgie s ohledem na evropský kontext.

3. Vznik a proměny moderní evropské režie ve vztahu k vývoji dramaturgie (režiséři ?intelektuálové?, režiséři ?aranžéři? a ?herečtí? režiséři; dvojí význam pojmu ?herecká? režie).

4. Vznik a proměny české režie ve vztahu k dramaturgii a s ohledem na evropský kontext.

5. Divadlo a literatura vč. problematiky děl různých literárních druhů a jejich dramatizace či scénování.

6. Drama, dramatické a dramatično s ohledem na problematiku vztahu estetické kategorie a pojmu historické poetiky (dramatičnost Dostojevského románů a lyričnost divadla EFB).

7. Dramatičnost a divadelnost (scéničnost): jejich vývoj, podstata a vzájemný vztah.

8. Časoprostor dramatu a časoprostor scénického díla se zřetelem ke specifickému časoprostoru různých žánrů a stylů.

9. Dramatické dílo a příběh: fabule a děj, námět (putující syžet) a téma.

10. Dramatická, jevištní a herecká postava v různých (historicky zakotvených) žánrech a stylech dramatické a scénické tvorby.

11. Fenomen interpretace: analýza a pochopení, dílo a (aktuální) kontext, ?čtení? a realizace, dramaturgicko?režijní představa a dramaturgický či kritický komentář.

12. Klasický text jako kulturní fenomen a jako materiál; interpretace, překlad, aktualizace, variace.

13. Dramaturgie a opatřování (psaní) textů: autor píšící pro divadlo a dramatický spisovatel v divadle, postavení autora a textu ve vývoji evropského divadla.

14. Problematika překladu.

15. Původnost a tradice: ?klasika? (?klasičnost?) a současnost (?modernost?), kánony a konvence a jejich porušování (?novátorství?), individuální a generační přístup, navazování a módnost.

Study materials:

Ukládán a doplňován průběžně podle konkrétních úkolů.

Brockett, O. G. Dějiny divadla

Císař, J. Přehled dějin českého divadla I, II

Aristoteles. Poetika

Zich, O. Estetika dramatického umění

Honzl, J. K novému významu umění

Vostrý, J. O hercích a herectví, Divadelní a literární podobizny

Gajdoš, J. Postmoderné podoby divadla

Pavis, P. Divadelní slovník, Praha

Vostrý, J. Režie je umění

Balvín, J. / Pokorný: Vídeňské lidové divadlo

Vostrý, J. Činoherní klub 1965-1972

Burian, E. F. O nové divadlo 1930-1940

Hyvnar, J. Herec v moderním divadle

Diderot, Herecký paradox

Brecht, B. Myšlenky

Císař, J. Základy dramaturgie 1, 2

Mukařovský, J. Otázky z estetiky

Veltruský, Příspěvky k teorii divadla

Frejka, J. Železná doba divadla

Lukavský, R. Stanislavského metoda herecké práce, Kultura mluveného slova

Otokar Fischer a Národní divadlo

Götz, F. Boj o český divadelní sloh

Šalda, F. X. 0 naší moderní kultuře divadelně dramatické

Fischer, O. K dramatu

Macura, V. Paradox obrozenského divadla, in: Divadlo v české kultuře 19. století

Grossman, J. Analýzy

Hyvnar, J. Francouzská divadelní reforma, Praha 1996

Planned learning activities and teaching methods

Papers on an assigned topic (developed issues for the master's exam) and debates about them.

Assessment methods and criteria

Completed with an exam checking the acquired knowledge considering the submitted task of developing at least one of the topics in the form of a related presentation. (cca. 3-5 pages), self-review of stage activties.

Language of instruction:
Work placement(s):
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Course web page:
Note:
Schedule for winter semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2012-6-25
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet201TDM3.html