Fundamentals of Post-Modern Dramaturgy 1
- Course unit code:
- 201ZPD1
- Course unit title:
- Fundamentals of Post-Modern Dramaturgy 1
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- Type of course unit:
- Study plan Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) – optional subject
Study plan Režie činoherního divadla (Mgr.) – optional subject - Level of course unit:
- Year of study
- předmět nemá určen ročník studia
- Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 1
- Garant předmětu:
- Jan VEDRAL
- Name of lecturer(s):
- Jan VEDRAL
- Study Objectives:
-
Cílem přednášek a rozborových seminářů je seznámit studenty jednak s teoretickými východisky reflexe tzv. postmoderního divadla, jednak s tvorbou a klíčovými díly evropských a českých divadelníků, pod etiketu postmoderny zahrnovaných:
1.Představit studentům holistický dramaturgický přístup k textům a textovým artefaktům či konceptům soudobého „postdramatického divadla“.
2.Seznámit studenty s problematikami času, prostoru, kauzálně temporálního principu sestavování děje, s problematikou synchronicity v soudobém umění, aplikovat toto poznání ve vztahu k dramatu.
3.Rozborem kanonických dramatických děl, analýzami některým produkcí postdramatického divadla a případovými reflexemi některým soudobých divadelních textů zprostředkovat studentům možnosti a limity dramaturgické práce v postmoderním divadle.
- Mode of delivery:
-
Lectures and audio-visual screenings with related analysis classes.
- Prerequisites and co-requisites:
-
1. Knowledge of Czech and World drama literature at the bachelor's level.
2. Knowledge of Theatrology at the bachelor's level.
3. Analysis and review skills.
- Recommended optional programme components
-
Monitor of progressive tendencies in theatre, film and literature.
- Course contents:
-
Předmět určený pro studenty mgr. stupně režie a dramaturgie otevírá problematiku tzv. postmoderního divadla z hlediska dramatické tvorby. Prostřednictvím analýzy chronotopu, temporality, kauzality a synchronicity dramatu jsou studenti seznámeni s teoretickými východisky činnosti dramaturga v tzv. postdramatickém divadle. Rozbory časoprostoru některých kanonických dramatických děl předcházejí analýzám soudobé dramospisby.
1.Příběh a smysl, předvádění příběhů, drama a divadlo.
2.Tzv. krize příběhů, příběh v postmoderně. (Lehmann, Sarazac, Müller, Kantor, Wilson, Marthaler, Krekatör)
3.Příběh a chronotopos, havárie chronotopu v realitě (moderní psychologie) a v dramatu.
4.Proměna chronotopu jako látka kanonického dramatu (Aischylos, Shakespeare, Calderon)
5.Dění a trvání ? problematika chronotopu v moderně (Strindberg, Ionesco, Beckett).
6.Krize fabule, situace a postavy, intersubjektivní dramatika, chaotologie, kauzalita a synchronicita (Dürrenmatt, Kane, Mayenburg).
Předmětem zkoumání jsou proměny „funkcí dramaturgie“ v takových divadelních projevech, a to zejména s ohledem na „postdramatické“ paradigma vztahu literatura a divadelní dílo. Zkoumána bude rovněž „dekonstrukce“ aristotelské koncepce dramatu, proměny koncepcí příběhu, děje, situace a dramatické postavy, problematika chronotopu, kauzality, synchronicity a dalších fenoménů souvisejících s vývojem soudobého dramatu.
- Study materials:
-
Aristoteles: Poetika
Carriére, Jean-Calude: Vyprávět příběh. Praha 1995
Deleuze, Gilles: Bergsonismus. Praha 2006
Esslin, Martin: Theatre of the absurd. Londýn 1961
Etlík, Jaroslav: Divadlo jako zakoušení. In Divadelní revue 1/1999
Freyteag, Gustav: Technika dramatu. Praha 1944
Heidegger, Martin: Bytí a čas. Praha 1996
Jung, Carl Gustav: O synchronicitě. In Jung,V.G.: Výbor z díla, svazek II, Brno 1997
Lehmann, Hans-Thies: Postdramatické divadlo. Bratislava 2007
Prigogine, Ilya, Stegnersová, Isabele: Řád z chaosu. Praha 2001
Ricoeur, Paul: Čas a vyprávění, 3 svazky. Praha 2000, 2002,2007
Syřišťová, Eva: Puklý čas a smích absolutní vlády. Brno 2005
Zich, Otakar: Estetika dramatického umění. Praha 1986
- Planned learning activities and teaching methods
-
Lectures combined with screenings and classes.
- Assessment methods and criteria
-
Participation in analysis classes, 60% attendance in lectures, one's essay over the issues (analysis of a post-dramatic work) and discussions about it.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- Note:
- Schedule for winter semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) (optional subject)
- Režie činoherního divadla (Mgr.) (optional subject)