AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Fundamentals of Post-Modern Dramaturgy 2

Register Display Schedule
Course unit code:
201ZPD2
Course unit title:
Fundamentals of Post-Modern Dramaturgy 2
Mode of delivery:
zápočet
Range:
Type of course unit:
Study plan Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) – optional subject
Study plan Režie činoherního divadla (Mgr.) – optional subject
Level of course unit:
Year of study
předmět nemá určen ročník studia
Semester when the course unit is delivered
letní
Number of ECTS credits allocated:
1
Garant předmětu:
Jan VEDRAL
Name of lecturer(s):
Jan VEDRAL
Study Objectives:

Cílem přednášek a rozborových seminářů je seznámit studenty jednak s teoretickými východisky reflexe tzv. postmoderního divadla, jednak s tvorbou a klíčovými díly evropských a českých divadelníků, pod etiketu postmoderny zahrnovaných:

1.Představit studentům holistický dramaturgický přístup k textům a textovým artefaktům či konceptům soudobého „postdramatického divadla“.

2.Seznámit studenty s problematikami času, prostoru, kauzálně temporálního principu sestavování děje, s problematikou synchronicity v soudobém umění, aplikovat toto poznání ve vztahu k dramatu.

3.Rozborem kanonických dramatických děl, analýzami některým produkcí postdramatického divadla a případovými reflexemi některým soudobých divadelních textů zprostředkovat studentům možnosti a limity dramaturgické práce v postmoderním divadle.

Mode of delivery:

Lectures and audio-visual screenings with related analysis classes.

Prerequisites and co-requisites:

Good bearing in contemporary drama works corresponding to the completed bachelor's level of study. Text analysis and production skills.

Recommended optional programme components

Monitor of progressive tendencies in theatre, film and literature.

Course contents:

Předmět určený pro studenty mgr. stupně režie a dramaturgie otevírá problematiku tzv. postmoderního divadla z hlediska dramatické tvorby. Prostřednictvím analýzy chronotopu, temporality, kauzality a synchronicity dramatu jsou studenti seznámeni s teoretickými východisky činnosti dramaturga v tzv. postdramatickém divadle. Rozbory časoprostoru některých kanonických dramatických děl předcházejí analýzám soudobé dramospisby.

1.Příběh a smysl, předvádění příběhů, drama a divadlo.

2.Tzv. krize příběhů, příběh v postmoderně. (Lehmann, Sarazac, Müller, Kantor, Wilson, Marthaler, Krekatör)

3.Příběh a chronotopos, havárie chronotopu v realitě (moderní psychologie) a v dramatu.

4.Proměna chronotopu jako látka kanonického dramatu (Aischylos, Shakespeare, Calderon)

5.Dění a trvání ? problematika chronotopu v moderně (Strindberg, Ionesco, Beckett).

6.Krize fabule, situace a postavy, intersubjektivní dramatika, chaotologie, kauzalita a synchronicita (Dürrenmatt, Kane, Mayenburg).

Předmětem zkoumání jsou proměny „funkcí dramaturgie“ v takových divadelních projevech, a to zejména s ohledem na „postdramatické“ paradigma vztahu literatura a divadelní dílo. Zkoumána bude rovněž „dekonstrukce“ aristotelské koncepce dramatu, proměny koncepcí příběhu, děje, situace a dramatické postavy, problematika chronotopu, kauzality, synchronicity a dalších fenoménů souvisejících s vývojem soudobého dramatu.

Study materials:

Aristoteles: Poetika

Carriére, Jean-Calude: Vyprávět příběh. Praha 1995

Deleuze, Gilles: Bergsonismus. Praha 2006

Esslin, Martin: Theatre of the absurd. Londýn 1961

Etlík, Jaroslav: Divadlo jako zakoušení. In Divadelní revue 1/1999

Freyteag, Gustav: Technika dramatu. Praha 1944

Heidegger, Martin: Bytí a čas. Praha 1996

Jung, Carl Gustav: O synchronicitě. In Jung,V.G.: Výbor z díla, svazek II, Brno 1997

Lehmann, Hans-Thies: Postdramatické divadlo. Bratislava 2007

Prigogine, Ilya, Stegnersová, Isabele: Řád z chaosu. Praha 2001

Ricoeur, Paul: Čas a vyprávění, 3 svazky. Praha 2000, 2002,2007

Syřišťová, Eva: Puklý čas a smích absolutní vlády. Brno 2005

Zich, Otakar: Estetika dramatického umění. Praha 1986

Planned learning activities and teaching methods

Lectures combined with screenings and classes.

Assessment methods and criteria

Participation in analysis classes, 60% attendance in lectures, one's essay over the issues (analysis of a post-dramatic work) and discussions about it.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Course web page:
Note:
Schedule for winter semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2012-6-25
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet201ZPD2.html