Acting with the Inner Partner 2
- Course unit code:
- 202DVP2
- Course unit title:
- Acting with the Inner Partner 2
- Mode of delivery:
- zkouška
- Range:
- 2/T
- Type of course unit:
- Study plan Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) – optional subject
Study plan Teorie a kritika (Bc.) – compulsory subject
Study plan Režie činoherního divadla (Mgr.) – optional subject
Study plan Režie činoherního divadla v angličtině (Mgr.) – optional subject - Level of course unit:
- Year of study
- Study plan Teorie a kritika (Bc.) – 2nd year
- Semester when the course unit is delivered
- letní
- Number of ECTS credits allocated:
- 2
- Garant předmětu:
- Michal ČUNDERLE, Jan HANČIL
- Name of lecturer(s):
- Michal ČUNDERLE, Jan HANČIL
- Study Objectives:
-
Dialogické jednání s vnitřním partnerem je psychosomatická disciplína, jejímž tvůrcem je prof. Ivan Vyskočil. U většiny může být:
- cestou sebeobjevování, sebepoznávání, sebepřijetí a seberealizace
- vytvářením psychosomatické kondice pro tvořivou komunikaci „vodivější“ empatii
- prožitím, poznáním a studiem principů dramatické hry
- prožitím, poznáním a studiem nepředmětného herectví
- cestou pochopení, „vtělení“ a uskutečnění určité výzvy, otázky, určitého úkolu, textu
- metodikou zkoušení, hledání, vnímání, všímání si a nalézání.
- Mode of delivery:
-
Individual attempts in groups
- Prerequisites and co-requisites:
-
Creativity, analysis and crictical skills.
- Recommended optional programme components
- Course contents:
-
A mental-physical discipline created by Prof. Ivan Vyskočil. The foundation is experience and trials in behaviour (speaking, acting) with oneself (with and internal partner), in principle, alone - self-dialogue. To learn authentic, spontaneous, acting and interplay behaviour (behaviour and experience) and produce publically in situations of „public aloneness“ (Stanislavsky), with the presence and attention of „the audience“. In situations when - that is if - friends, observers are not there and the exclusion of visual and tactile contact.
- Study materials:
-
Buber, Martin: Já a ty. Olmouc: Votobia 1995.
Fink, Eugen: Oáza štěstí. Praha: Mladá fronta 1992.
Vyskočil, Ivan a kol. Dialogické jednání s vnitřním partnerem. Brno: JAMU 2004. (Zde i další doporučená literatura.)
Sborníky KATaP a Ústavu pro výzkum a studium autorského herectví:
Dialogické jednání jako otevřená otázka. Praha: AMU 1997.
Psychosomatický základ veřejného vystupování. Praha: AMU 2000.
Hic sunt leones /o autorském herectví/. Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU 2003.
Herecká propedeutika proč, pro koho a jak? Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU 2006.
Hlas, mluva, řeč/Řeč, mluva, hlas. Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU
Psychosomatika & Pohyb. Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU 2008.
Osobnostní herectví - učitelství. Praha: 2010.
Autor - autorství. Praha: NAMU 2010.
- Planned learning activities and teaching methods
-
exercises
- Assessment methods and criteria
-
Credit is awarded primarily based on one's experience in the classes of dialogue negotiations. A condition for successfull completion of the course is two written reviews per semester. As well, an acquaintance with the recommended literature is required.
- Language of instruction:
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- Note:
-
This course may be either in Czech or English.
- Schedule for winter semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) (optional subject)
- Teorie a kritika (Bc.) (compulsory subject)
- Režie činoherního divadla (Mgr.) (optional subject)
- Režie činoherního divadla v angličtině (Mgr.) (optional subject)