Interpretation Seminar 5
- Course unit code:
- 202ISM5
- Course unit title:
- Interpretation Seminar 5
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 3/T
- Type of course unit:
- Study plan Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Mgr.) – optional subject
Study plan Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Bc.) – optional subject - Level of course unit:
- Year of study
- předmět nemá určen ročník studia
- Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 2
- Garant předmětu:
- Jana PILÁTOVÁ
- Name of lecturer(s):
- Jana PILÁTOVÁ
- Study Objectives:
-
Naučit studenty pozornému čtení a hledání souvislostí „teorie“ s praktickou divadelní prací. V návaznosti na předchozí interpretační semináře přejít od četby dramat k četbě textů o dramatičnosti, o divadle a divadelnosti, o proměnách funkce divadla v různých kulturách a obdobích, a v souvislosti s tím o proměnách herectví, divadelního prostoru, režiséra, dramatika a dalších účastníků divadelní tvorby, o proměnách pojmu „divadla“ a dalších klíčových pojmů, užívaných k charakteristice toho kterého projevu divadla a divadelnosti.
- Mode of delivery:
-
Based on one's study an assigned text for interactive development of a topic in a historic context. Sometimes with the help of video-recordings, sometimes, attendance at selected performances connecting the idea to the application.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Completion of the previous 2 years of Interpretation courses.
- Recommended optional programme components
-
Self-study and review of theatre practice, offered to colleagues. Potential for attempts at critiques of selected performances discussed in class.
- Course contents:
-
The starting point is a given dramatic text and its detailed interpretation. From the oldest texts (Aristoteles, Bharata) to Diderot, Lessing and other classic authors we move towards modern theatre writers and reformers from the beginning of the 20th century and to the „second theatre reformation“ (Artaud, Grotowski, Schechner). This is the basic idea about the span and changeablility in the purpose of theatre and the contexts and results of those changes for theatre.
- Study materials:
-
Vybrané kapitoly z následujících publikací, výběr podle studijních kontextů a předchozího vzdělání účastníků:
ARISTOTELES. Poetika.Překlad J.Novákové
ARTAUD, Antonin.Divadlo a jeho dvojenec. Týž Texty I. Herrmann a synové. 1994, 1995
BRAUN, Kazimierz. Druhá divadelní reforma? Div.´ústav, MLK, DAMU, JAMU 1993, 171 s. Přel. J.Vondráček, Týž: Divadelní prostor. Přel. Jiří Vondráček, DAMU 2001
BRECHT, Bertolt. Myšlenky. ed. Jan Grossman, přel. Ludvík Kundera. Čs. spisovatel 1958
BROOK, Peter. Pohyblivý bod: Čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987. Přel. Jan Hančil. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996. 248 s. Týž: Prázdný prostor. Přel. Alois Bejblík. Praha: Panorama, 1988. 232 s.
CRAIG, Edward Gordon: O divadelním umění. Přel. Milan Lukeš. Divadelní ústav,Praha 2006, 207 stran.
ČECHOV, Michail. Hercova cesta. překl. a ed. Zoja Oubramová. Panorama 1990 . 220 s.
DIDEROT, Denis. Herecký paradox.
GROTOWSKI, Jerzy. Divadlo a rituál. SaD 9, 1991, s.52-60. Přel. Jana Pilátová.--- Performer. SaD 3, 1999, s. 101 - 104. přel. Jana Pilátová
HONZL, Jindřich. Pohyb divadelního znaku. In: Odkaz české divadelní avantgardy. Eds. Ljuba Klosová a Ludmila Kopáčová. Divadelní ústav Praha 1990, s. 53 - 67
KALVODOVÁ, Dana, ZBAVITEL, Dušan: Pod praporem krále nebes. Odeon, Praha 1987
LEHMANN, Hans Thies. Postdramatické divadlo. Prel. Anna Grusková a Elena Diamantová. Bratislava: Divadelný ústav, 2007. 368 s.
OSOLSOBĚ, Ivo. Mnoho povyku pro semiotiku. Nakladatelství „G“ Brno 1992, 223s.
PAVIS, Patrice. Divadelní slovník: slovník divadelních pojmů. Přel. Daniela Jobertová. Praha: Divadelní ústav, 2003. s. 496.
STEHLÍKOVÁ Eva. Antické divadlo. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum, 2005. 384 s.
SCHERHAUFER, Petr. Čítanka z dejín divadelnej réžie: od Goetheho a Schillera po Reinhardta. Bratislava: NOC, 1998. 328 s. Týž: Čítanka z dejín divadelnej réžie: od futuristov po Ejzenštejna. Bratislava: Divadelný ústav, 1999. 368 s.
ZICH, Otakar: Estetika dramatického umění. Melantrich 1931
- Planned learning activities and teaching methods
-
Group attendance at selected performances and discussions about their production and context.
- Assessment methods and criteria
-
After the Winter semester credit is awarded based on class participation, attendance (75%) and oral course work, discussed in colloquium. The student will attempt to respond to questions formed by themselves; the response should be supported by a greater view of some covered topics (personality, examples, cultural surroundings), one's own study of the subject literature and complimentary samples in theatre practice (at best, in live theatre which they and other students know, possibly also video). After the Summer semester as well the type of written work and text is sent ahead of time so the discussion may be more specific.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- Note:
-
For 3rd year students.
- Schedule for winter semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Mgr.) (optional subject)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Bc.) (optional subject)