AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Introduction to Aesthetics of the Puppet Theatre 1

Register Display Schedule
Course unit code:
204ELD1
Course unit title:
Introduction to Aesthetics of the Puppet Theatre 1
Mode of delivery:
zápočet
Range:
2/T
Type of course unit:
Study plan Produkce (Bc.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Režie a dramaturgie činoherního divadla (Bc.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Dramaturgie alternativního a loutkového divadla (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Režie alternativního a loutkového divadla (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Scénografie alternativního a loutkového divadla (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Scénografie (Bc.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Scénografie - kostým a maska (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Teorie a kritika (Bc.) – compulsory subject
Study plan Teorie a kritika (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Herectví činoherního divadla (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Režie činoherního divadla (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Scénografie - film a televize (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Scénografie (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Herectví alternativního a loutkového divadla (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (Bc.) – compulsory subject
Study plan Scénografie alternativního a loutkového divadla (Bc.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Dramatická výchova - kombinované (Bc.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Dramatická výchova (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Dramatická výchova - dvouleté kombinované (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Produkce (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Bc.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Dramatická výchova - tříleté kombinované (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Stage Design in English (M.A.) – typ předmětu není stanoven
Level of course unit:
bakalářský
Year of study
Study plan Teorie a kritika (Bc.) – 2nd year
Study plan Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (Bc.) – 1st year
Semester when the course unit is delivered
zimní
Number of ECTS credits allocated:
1
Garant předmětu:
Karel MAKONJ
Name of lecturer(s):
Karel MAKONJ
Study Objectives:

1. Familiarising the student with the possibilities of the puppet and puppet theatre in today's theatre.

2. Perceiving puppet theatre as an aesthetic relationship between the object and subject and understanding the possibilities resulting from this.

3. A historical perspective on the aesthetics of the puppet and puppet theatre.

4. Analysis of current trends in the development of world puppetry and the possibilities of inspiration for students? own artistic work.

Mode of delivery:

Lectures, text analyses, essays, creative exercises, discussions, written work, creativity and knowledge tests, interview and exam, moderated discussion.

Prerequisites and co-requisites:

1. Creative ability.

2. Capacity for analysis and synthesis.

3. Capavity for reflection and deduction.

4. General knowledge of theatre history and the history of puppet theatre.

5. General knowledge of aesthetics, philosophy and theatrology.

Recommended optional programme components

Visits to recommended theatre productions, exhibitions, one-time projects and specialized festivals.

Course contents:

Curriculum:

1. Defining the basic terms puppet, thing, subject-matter, object/subject, sign, material, substance. Theoretical discussion O.Zich - P.Bogatyrev - O.Zich - P.Bogatyrev - E.Kolár.

2. The puppet as a theatrical function.

3. Illusive puppet theatre, theatre of the puppet and actor and the stage figure.

4. Mimesis and puppet theatre.

5. Semantics of the material.

6. The principle of manipulating an object.

7. The question of acting with a puppet.

Syllabus:

Defining the term puppet is by no means as simple as it would seem at first glance. Neither is the terminology regarding puppet theatre itself any easier. Puppet theatre at present is a term which covers many different currents and trends that are difficult to assemble under just one term. This process probably began with the puppet actor's presence on the stage, which released the latent energy of this artistic genre (although this obviously existed beforehand). The actor's presence on stage meant that the autonomy of the puppet's material was perceived far more strongly and caused the distinction that applies in today's puppet theatre between two basic types of theatre: figurative and non-figurative. Each chiefly addresses the question of mimesis. The definition of puppet theatre acting is thus divided between „acting with the puppet“ and „acting to the puppet“ and both possibilities place different and new demands on acting as such. As is probably already evident, the subject doesn't aim to educate new theatrologists but rather to create space in the imagination with which the Department's students can work creatively in puppet theatre.

Study materials:

František Sokol: The World of Puppet Theatre

Henryk Jurkowski: The Magic of the Puppet

Jan Císař: Theory of puppet theatre acting

S.M.Ejzenštejn: Camera, pencil and pen

Jan Mukařovský: Aesthetic Studies

Jiří Veltruský: Contributions to Theatre Theory

Miroslav Česal: The Live Actor in Puppet Theatre

Rio Presiner: J.N. Nestroy

Paul Pörtner: Experimental Theatre

E. G. Craig: The Actor and the Uber-Marionette

Miloslav Klíma - Karel Makonj et al.: Josef Krofta - production workinscenační dílo

Mircea Eliade: Mephisto and the hermaphrodite a androgyn

Časopisy Divadlo, Čs. Loutkář, Loutkář, Disk

Planned learning activities and teaching methods

Lectures, classes, exercises.

Assessment methods and criteria

During the semester independent reading of assigned texts, their analyses at hoe amd preparations for participation in class discussions, one's review and development of regular creativity exercises which are a condition for sitting the test are required. The exam is written and oral. Credit is only for the written course paper. The overall grading is comprised of 50% for class and creativity exercises participation, 25% for the semester paper and 25% for the oral part of the exam.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Course web page:
Note:

Possible registration only for Directing-Dramaturgy, Set-design and Theory and Critique students.

Further information:
This course is an elective for all students of this school
Schedule for winter semester 2011/2012:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
místnost R210
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)
MAKONJ K.
13:30–15:00
(paralelka 1)
Tue
Fri
Thu
Fri
Datum Den Čas Tutor Místo Notes Č. paralelky
Mon 13:30–15:00 MAKONJ K. Učebna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
Schedule for summer semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2012-6-25
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet204ELD1.html