Puppetness and Puppetlikeness 2
- Course unit code:
- 204LAL2
- Course unit title:
- Puppetness and Puppetlikeness 2
- Mode of delivery:
- zkouška
- Range:
- 2/T
- Type of course unit:
- Study plan Produkce (Bc.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Režie a dramaturgie činoherního divadla (Bc.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Dramaturgie alternativního a loutkového divadla (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Režie alternativního a loutkového divadla (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Scénografie alternativního a loutkového divadla (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Scénografie (Bc.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Scénografie - kostým a maska (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Teorie a kritika (Bc.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Teorie a kritika (Mgr.) – optional subject
Study plan Herectví činoherního divadla (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Režie činoherního divadla (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Scénografie - film a televize (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Scénografie (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Herectví alternativního a loutkového divadla (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (Bc.) – compulsory subject
Study plan Scénografie alternativního a loutkového divadla (Bc.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Dramatická výchova - kombinované (Bc.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Dramatická výchova (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Dramatická výchova - dvouleté kombinované (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Produkce (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Bc.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Dramatická výchova - tříleté kombinované (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Study plan Stage Design in English (M.A.) – typ předmětu není stanoven - Level of course unit:
- bakalářský
- Year of study
- Study plan Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (Bc.) – 3rd year
- Semester when the course unit is delivered
- letní
- Number of ECTS credits allocated:
- 1
- Garant předmětu:
- Karel MAKONJ
- Name of lecturer(s):
- Karel MAKONJ
- Study Objectives:
-
1. Understanding the poetics of puppet theatre as the relationship between object and subject, between a person and a thing, the ability to reflect on this relationship and accept it in creative application.
2. The creative use of historical, aesthetic and theatrological knowledge in personal artistic and theoretical work and in its self-reflecting synthesis.
3. Realising the possibilities of the creative use of the mutual stage ostension between actor and puppet (object) in a mutual aesthetic tension.
4. Ability to analyse acting possibilities in various types of contemporary theatrical practise.
- Mode of delivery:
-
Lectures, classes, exercises, text analyze, moderated discussion.
- Prerequisites and co-requisites:
-
1. Creative ability.
2. Ability to analyse and synthesise.
3. Capacity for reflection.
4. General knowledge of world theatre and puppetry drama.
5. General knowledge of world aesthetics, philosophy and theatrology.
6. General knowledge of the fundamental works of world literature.
7. General knowledge of world art history.
8. General knowledge of theatre history including puppet theatre history, the history of directing, dramaturgy and acting.
9. Previous completion of the subject. Introduction to puppet theatre aesthetics; the specific characteristics of puppet theatre.
- Recommended optional programme components
-
Visits to recommended theatre productions, festivals, scientific conferences and seminars.
- Course contents:
-
1. The specific nature of puppet theatre, the „puppetness“ of the puppet.
2. The puppet as a symbol, puppet as a function.
3. Subject, thing, puppet.
4. Actor or puppet actor?
5. Figurative and objective theatre, theatre of the actor and puppet, contemporary trends.
6. Puppetism as the application of puppetness to the acting subject.
7. Various acting systems from historical and theatrological aspects.
8. Thematisation of acting.
9. The mask - natural or half-sister of the puppet?
Syllabus (expand on the summary - max. 3000 symbols):
An original analysis of the puppet in light of historical and theoretical documents will help students to formulate independent thoughts and observations on puppet theatre, its specific nature and contemporary trends, which are enriching puppet theatre as a form of art. The broadening and enrichment of modes of expression in puppet theatre (e.g. by theatre of the puppet and actor, by object theatre and by the theatre of objects) puts puppet theatre actors in a completely new theatrical situation and causes them to enter other stage relations. This form acting is internally transformed into new relations and contexts regarding the puppet, which is now no longer seen mainly as an artistic artefact but as an autonomous object in an entirely specific functional theatrical application by the actor in his actual performance. This relational character between actor and object, which ceases to be merely a prop, also leads organically to changes in acting. By monitoring these transformations in puppet theatre acting and comparing this phenomenon with acting in theatre drama we discover new possibilities for alternative theatre as a whole, and find that these intentionally affect the psychophysical identity both of man and actor. The puppet, object, mask and actor?s body acquire a new focal point in the performances of contemporary acting, and seek an identity of man which differs to those of traditional psychological acting methods, whose resulting stage form derives from the thematic drive of the acting performance.
- Study materials:
-
František Sokol: The Magic of Puppet Theatre
Henryk Jurkowski: Magic of the Puppet
The Puppet at the Turn of the Millenium
Jiří Veltruský: Contributions to Drama Theory
Rio Preisner: J.N.Nestroy
Bořivoj Srba: The Poetic Theatre of E.F.Burian
Zdeněk Hořínek: The Spiritual Dimension of Theatre
Peter Brook: A Moving Point
Heinrich Braulich: Max Reinhardt
Jindřich Honzl: The Foundations and Practice of Modern Theatre
Kazimierz Braun: The Second Reform of Theatre
Antonin Artaud: Theatre and Plague
Karel Martínek: Mejerchold
Jerzy Grotowski: K Chudému divadlu
Jiří Frejka: Laughter and the Theatrical Mask
Jan Hyvnar: The Actor in Modern Theatre
Sense or Nonsense (miscellany)
A.I.Tairov: Odpoutané divadlo
Paul Pörtner: Experimental Theatre
Jan Císař: Theory of Puppet Theatre Acting
Erik Kolár: Ke kořenům české loutkářské estetiky
Is Puppet Theatre a Form of Fine Art or Dramatic Art?
Miroslav Česal: The Live Actor in Puppet Theatre
Petr Scherhaufer: An Anthology of Theatre Direction History
Zdeněk Hedbávný:Alfréd Radok
Vladimír Mikeš: Theatre of the Spanish Golden Age
Michal Čechov: On Acting Technique
Jaroslav Etlík: Divadlo jako zakoušení
Miloslav Klíma: Jan Grossman
Mircea Eliade: Mefisto a androgyn
E.G.Craig: The Actor and the Uber-Marionette
Miloslav Klíma - Karel Makonj et al.:
Josef Krofta-- Production work
Magazines - Divadlo, Dramatická revue, Svět a divadlo, Disk, Čs. Loutkář, Loutkář
- Planned learning activities and teaching methods
-
Lecture, class, exercises.
- Assessment methods and criteria
-
During the course of the semester independent reading and review of assigned texts, preparations of the creativity assignments and participation in class discussions is required. The overall grading: 50% for class discussion participation, 25% for completion of the semester paper, 25% for the oral exam.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- Note:
-
Possible registration only after completion of „Introduction to the Aesthetics of Puppet Theatre“ and „Particulars of Puppet Theatre“. Only for students in the Directing-Dramaturgy, Set-design and Theory and Criticism studies.
- Further information:
- This course is an elective for all students of this school
- Schedule for winter semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Produkce (Bc.) (optional subject)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (Bc.) (optional subject)
- Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) (optional subject)
- Dramaturgie alternativního a loutkového divadla (Mgr.) (optional subject)
- Režie alternativního a loutkového divadla (Mgr.) (optional subject)
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (Mgr.) (optional subject)
- Scénografie (Bc.) (optional subject)
- Scénografie - kostým a maska (Mgr.) (optional subject)
- Teorie a kritika (Bc.) (optional subject)
- Teorie a kritika (Mgr.) (optional subject)
- Herectví činoherního divadla (Mgr.) (optional subject)
- Režie činoherního divadla (Mgr.) (optional subject)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Mgr.) (optional subject)
- Scénografie - film a televize (Mgr.) (optional subject)
- Scénografie (Mgr.) (optional subject)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (Mgr.) (optional subject)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (Bc.) (compulsory subject, optional subject)
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (Bc.) (optional subject)
- Dramatická výchova - kombinované (Bc.) (optional subject)
- Dramatická výchova (Mgr.) (optional subject)
- Dramatická výchova - dvouleté kombinované (Mgr.) (optional subject)
- Produkce (Mgr.) (optional subject)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Bc.) (optional subject)
- Dramatická výchova - tříleté kombinované (Mgr.) (optional subject)
- Stage Design in English (M.A.) (optional subject)