AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Transformation of Spaces 4

Register Display Schedule
Course unit code:
204NPR4
Course unit title:
Transformation of Spaces 4
Mode of delivery:
zápočet
Range:
2/T
Type of course unit:
Study plan Produkce (Bc.) – optional subject
Study plan Režie a dramaturgie činoherního divadla (Bc.) – optional subject
Study plan Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) – optional subject
Study plan Dramaturgie alternativního a loutkového divadla (Mgr.) – optional subject
Study plan Režie alternativního a loutkového divadla (Mgr.) – optional subject
Study plan Scénografie alternativního a loutkového divadla (Mgr.) – optional subject
Study plan Scénografie (Bc.) – optional subject
Study plan Scénografie - kostým a maska (Mgr.) – optional subject
Study plan Teorie a kritika (Bc.) – optional subject
Study plan Teorie a kritika (Mgr.) – optional subject
Study plan Herectví činoherního divadla (Mgr.) – optional subject
Study plan Režie činoherního divadla (Mgr.) – optional subject
Study plan Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Mgr.) – optional subject
Study plan Scénografie - film a televize (Mgr.) – optional subject
Study plan Scénografie (Mgr.) – optional subject
Study plan Herectví alternativního a loutkového divadla (Mgr.) – optional subject
Study plan Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (Bc.) – optional subject
Study plan Scénografie alternativního a loutkového divadla (Bc.) – optional subject
Study plan Dramatická výchova - kombinované (Bc.) – optional subject
Study plan Dramatická výchova (Mgr.) – optional subject
Study plan Dramatická výchova - dvouleté kombinované (Mgr.) – optional subject
Study plan Produkce (Mgr.) – optional subject
Study plan Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Bc.) – optional subject
Study plan Dramatická výchova - tříleté kombinované (Mgr.) – optional subject
Level of course unit:
Year of study
předmět nemá určen ročník studia
Semester when the course unit is delivered
letní
Number of ECTS credits allocated:
2
Garant předmětu:
Tomáš ŽIŽKA
Name of lecturer(s):
Benjamin FRAGNER, Tomáš ŽIŽKA
Study Objectives:

1/ Získat hlubší přehled o vývoji přístupů ke konverzím/ transformacím prostorů pro nové využití formou umělecké intervence, v kontextu historických souvislostí, aktuálních teoretických východisek, realizovaných dramaturgických a architektonických projektů.

2/ Rozvinout schopnost tvůrčí interakce s prostředím mimo místa tradičně využívaná pro dramatickou tvorbu.

3/ Analyzovat obsahové i technické možnostmi a limity divadelní tvorby v transformovaných prostorech z hlediska prostorových vztahů, architektury a technického stavu nově využitých objektů.

Mode of delivery:

Contact instruction, lecture and discussions in relation to completed projects. Excursions with commentary. Media recording analyses.

Prerequisites and co-requisites:

Completion of 204NTP 3 Space Transformation 3.

General knowledge of fundamental theatrological studies. Analysis and independent review skills. Creativity in alternative environments.

Recommended optional programme components

One's project prepared outside the study plan.

Course contents:

Radikální proměna hodnotových kritérií po roce 1989, provázená restrukturalizací a útlumovými ekonomickými programy, nastoluje nová a vyhraněná témata pro uměleckou tvorbu, především ale také (podobně jak se to stalo již dříve v západní Evropě a Spojených státech), otevírá prostor pro alternativní, k novému obsahu cíleně směrovanou divadelní tvorbu. Je výrazně spjata s místy, která procházejí transformací, generuje možnosti nového využití objektů i území, které sice ztratily původní funkci, přesto představují mimořádný potenciál pro rozvíjení uměleckých i ekonomických aktivit.

Předmět v kontextu vývoje architektonického myšlení a na pozadí obecnějších kulturních a sociálních proměn zachycuje, jak se vzniklá situace promítá do dramatické tvorby. Souběžně s rozvíjením teoretického zázemí (Průmyslové dědictví -paradox účelu, reprezentativnosti a existenciální zkušenost; Průmyslová architektura v historické perspektivě -technický vývoj a proměna hodnotových kritérií; Východiska pro zachycení obrazu mizející industriální éry - modely vývoje, industriální ruiny jako součást kulturního dědictví; Historická zkušenost transformace nefunkčních objektů a prostorů pro nové užití -téma udržitelného rozvoje) klade důraz na realizaci projektů spjatých s transformovanými objekty a prostory. Analyzuje motivaci a rozvíjí formální prostředky, které podmiňují kvalitu výsledného díla. Student je veden k rozpracování některého z vybraných tematických okruhů (s akcentováním alternativního užití transformovaného prostoru jako specifického segmentu kulturního dědictví), s odkazy na příklady či zkušenosti z domácího i zahraničního prostředí. Cílem je rovněž pojímat zpracovávané okruhy témat v perspektivě mezioborových diskusí, tedy nejen pro potřeby divadla. To je charakteristické právě například při vstupu do industriálního prostředí. Tedy například z hlediska teorie architektury, památkové péče, kulturních a sociálních aspektů trávení volného času, principů udržitelného rozvoje, adaptability k ekonomickým možnostem,a s důrazem na posílení kreativního přístupu a alternativních řešení.

Reflexe připravovaných workshopů a semestrálních klauzurních autorských projektů ve zvolených lokalitách na zadaná témata -příklady tematických okruhů: Prostor jako genius loci; Transformovaný prostor jako kulturní potenciál další změny; Prostor, objekt a herec; Proměna funkcí objekt prostřednictvím umělecké intervence - interaktivní , komunikační a komunikativní; Fenomén site specific a průmyslové dědictví; Uměleckou aktivitou transformovaný prostor jako jednorázová či trvalá součástí uměleckého záměru; Architektura konverze (dramaturgie / scénická výprava) a přiměřenost nových stavebních / scénických zásahů do nově využívaného prostoru; Věrohodnost interpretace místa s respektem /popřením paměti místa; Autenticita transformovaného prostoru stvrzením pravdivosti sdělení, dekorací- Prostor jako inspirace, vztah herce a prostředí, definování/popření, propojení scény -prostor u pro herce, definování/popřen/propojení hlediště - pro publikum v transformovaném alternativním prostoru

Vztah lokality a tématu, vytipování lokality, aktivní spoluúčast na projektu. Příprava vlastních autorských projektů.

Nabyté zkušenosti z vlastních uměleckých projektů budou zhodnoceny při týmové tvorbě pro konkrétní tématické prostředí. Nedílnou součástí je schopnost teoretické i praktické provázanosti nabytých poznatků při tvorbě projektů.

Aspekty jednotlivých předmětů na sebe reflektují a utvářejí možnost výsledného tvaru.

Study materials:

Recommended or required readings:

Benjamin W. (1979), Dílo a jeho zdroj, Odeon, Praha

Bordage F. ed. (2002): The Factories. Coversions for Urban Culture/ TransEuropeHalles, Basel

Braun K. (2001): Divadelní prostor. NAMU. Praha

Brook P. (1987): Prázdný prostor. Nakladatelství Studia Ypsilon. Praha

Darley G. (2003): Factory. Reaktion Books Ltd. London

Day Ch. (2004): Duch a místo. ERA. Brno

Dvořáková E., Fragner B., Šenberger T. (2007): Industriál - paměť - východiska. Titanic -Grada, Praha

Edensor T. (2005): Industrial Ruins / Space, Aestetics and Materiality. Oxford -New York

Fragner B. ed. (2008): Průmyslové dědictví / Industrial heritage. Sborník příspěvků z mezinárodního bienále Industriální stopy. ČVUT, Praha

Frampton K. (2004): Moderní architektura. Kritické dějiny. Academia,Praha

Fragner B., Hanzlová A. (2005): Industriální stopy -architektura konverzí průmyslového dědictví / Vestiges of Industry -architectural conversion of industrial heritage. VCPD ČVUT, Praha

Fragner B., Valchářová V. eds. (2010): Průmyslové dědictví ve vzduchoprázdnu mezi profesionály a amatéry. ČVUT, Praha

Hlaváček E. (1985): Architektura pohybu a proměn. Odeon, Praha

Jakubec I., Jindra Z. (2006): Dějiny hospodářství českých zemí od počátku industrializace do konce habsburské monarchie. Univerzita Karlova -Karolinum.

Maier K. (2000): Urbanistická čítanka I. Česká komora architektů, Praha

Norberg-Schulz Ch. (1994): Genius loci. K fenomenologii architektury. Odeon, Praha, (2. vydání, Dokořán, Praha 2010)

Pavlík M. a kol. (1998): Regenerace historických budov, sídel a krajiny, ochrana památek. Skripta. Fakulta architektury ČVUT, Praha

Stratton M. ed. (2000): Industrial Buildings. Conservation and regeneration. E & FN Spon, London

Václavová D., Žižka T. a kol. (2009): Site specific. Pražská scéna, Praha

Veselý D. (2008): Architektura ve věku rozdělené reprezentace. Academia, Praha

Žák L. (1947): Obytná krajina. 1-212. S. V. U. Mánes - Svoboda. Praha

Internet references: www.industrialnistopy.cz; www.vcpd.cvut.cz

Planned learning activities and teaching methods

Classes, course paper, commented excursions, project preparations.

Assessment methods and criteria

Teamwork, participation in the colloquium, project concept.

Language of instruction:
Work placement(s):
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Course web page:
Note:
Schedule for winter semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2012-6-25
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet204NPR4.html