- Course unit code:
- 205ATV2
- Course unit title:
- Mode of delivery:
- zkouška
- Range:
- 10/S
- Type of course unit:
- optional subject
- Level of course unit:
- bez omezení
- Year of study
- předmět nemá určen ročník studia
- Semester when the course unit is delivered
- letní
- Number of ECTS credits allocated:
- 3
- Garant předmětu:
- Irina ULRYCHOVÁ
- Name of lecturer(s):
- Irina ULRYCHOVÁ
- Study Objectives:
-
Elective course in which student primarily consult over their dramatizations.
CURRICULUM
- Selection of basis considering a particular group
- Analysis of basis
- Dramatic directing concept
- Type of dramatization and transformation operations
- Screenplay creation
- Group consultations on individual phases of work.
- Mode of delivery:
-
Readings, moderated discussions, discussions, analyses of literary bases and other texts, creative writing.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Elective course in which student primarily consult over their dramatizations.
CURRICULUM
- Selection of basis considering a particular group
- Analysis of basis
- Dramatic directing concept
- Type of dramatization and transformation operations
- Screenplay creation
- Group consultations on individual phases of work.
- Recommended optional programme components
- Course contents:
-
Elective course in which student primarily consult over their dramatizations.
CURRICULUM
- Selection of basis considering a particular group
- Analysis of basis
- Dramatic directing concept
- Type of dramatization and transformation operations
- Screenplay creation
- Group consultations on individual phases of work.
- Study materials:
-
BRHELOVÁ, Eva. Tvorba dramatického textu a její pedagogické aplikace. Brno: JAMU, 2006. 287 s. ISBN 80-86928-17-9.
FIELD, Syd. Jak napsat dobrý scénář. Praha: Rybka Publishers, 2007. 277 s. ISBN 80-87067-65-7.
KONÝVKOVÁ, Irena. Kroky a hledání při práci s dětským divadelním souborem. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 2-3, s. 18-23. ISSN 1211-8001.
MATHAUSOVÁ, Milena. 12 pádů scenáristiky: scenáristický slabikář. Praha: Victoria Publishing, 1996. 162 s. ISBN 80-7187-071-4.
NOVOTNÝ, David Jan. Chcete psát scénář? Díl 1: Základy dramaturgie. Praha: FAMU, 1995. 96 s. ISBN 80-85883-06-6.
PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Praha: STD; Společnost Amatérské divadlo a svět, 2001. 144 s. ISBN 80-901660-5-9.
PANOVOVÁ, Olga. Cesty detskej literatúry na javisko. Bratislava: Mladé letá, 1989. 136 s. ISBN 80-06-00149-9.
RICHTER, Luděk. Literatura, divadlo a my: převod literárního díla do loutkového divadla. Praha: ÚKVČ; Hradec Králové: KKS Hradec Králové, 1985. 136 s.
---. Od pohádky... ...k pohádce: (Od literatury k divadlu). Praha: Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2005. 96 s. ISBN 80-902975-4-4.
---. Pohádka... a divadlo. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2004. 96 s. ISBN 80-902975-2-8.
SLAVÍK, Mirek. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem. Praha: IPOS-ARTAMA, 1996. 52 s. ISBN 80-7068-094-6.
WATTS, Nigel. Umění psát, Přel. Rostislav Matulík. Praha: Grada Publishing, 1998. 220 s. Přel. z: Writing a novel and getting published [1996]. ISBN 80-7169-570-X.
- Planned learning activities and teaching methods
-
Classes, discussion, creative work.
- Assessment methods and criteria
-
Credit is awarded based on: class participation.
During the semester independent readings and participation in class discussions are required, particularly taking part in the consultation of colleagues' work.
Condtions for successfull completion of the course: class participation, development of one's own dramatization.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- Note:
- Schedule for winter semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Dramatická výchova - tříleté kombinované (Mgr.) (optional subject)