AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Theatre in Education 2

Register Display Schedule
Course unit code:
205DVV2
Course unit title:
Theatre in Education 2
Mode of delivery:
zápočet
Range:
45/S
Type of course unit:
compulsory subject
Level of course unit:
magisterský
Year of study
3rd year
Semester when the course unit is delivered
letní
Number of ECTS credits allocated:
1
Garant předmětu:
Hana KASÍKOVÁ, Josef VALENTA
Name of lecturer(s):
Hana KASÍKOVÁ, Josef VALENTA
Study Objectives:

1. Student popíše principy interaktivního/participativního a divadla ve výchově.

2. Definuje různé formy divadla ve výchově.

3. Student umí zorganizovat sběr materiálu pro představení divadla ve výchově v terénu.

4. Student vede své žáky k výstavbě dramaturgicky náležité výstavbě konceptu představení.

5. Student vede své žáky k realizaci představení divadla ve výchově.

Mode of delivery:

Lectures, field research, improvisation, discussions, setting a script, rehearsals, acting, directing post-performance activites or other educational processes.

Prerequisites and co-requisites:

A knowledge of the inherent rules of dramaturgy and directing and the completion of the pedagogy element preparations.

Recommended optional programme components

No prerequisites.

Course contents:

1. Interactive and particapatory theatre, theatre in education and its types.

2. The struecture of theatre in education events.

3. Methodology elements in the selection of performance material.

4. The aim and potential division of the education sequence for theatre in education events.

5. Research - generating topics and situations - dramaturgy - script

Study materials:

BOAL, Augusto. Games for actors and non-actors. Přel. Adrian Jackson. London-New York: Routlege, 1992. 248 s. Přel. z: Jeux pour actuerus et non-acteurs. ISBN 0-415-06155-5.

ČERMÁKOVÁ, Ivona. Augusto Boal a dramatická výchova. Tvořivá dramatika, 1999, roč. X. č. 1, s. I-XII. ISSN 1211-8001.

HENDL, Jan (ed.). Lidové divadlo Augusta Boala jako prostředek třídního boje v Latinské Americe. Praha: Kulturní dům hl. m, Prahy, 1983. 96 s.

HORÁČEK, Lukáš. Projekty „divadlo ve výchově“: problém cílů. Praha, 2001. 104 s. Diplomová práce (Mgr.). Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, katedra pedagogiky.

JACKSON, Tony (ed.). Learning through Theatre: New Perspectives on Theatre in Education. London-New York: Routledge, 1993. 298 s. ISBN 0-415-08610-8

KASÍKOVÁ, Hana. Divadlo utlačovaných: o zkoušce na revoluci v po(st)revoluční době. Tvořivá dramatika, 2008, roč. XIX, č. 1, s. 8-11. ISSN 1211-8001

KASÍKOVÁ, Hana. Divadlo ve výchově: Holandsko. Tvořivá dramatika, 2001, roč. XII, č. 2, s. 30-32. ISSN 1211-8001

MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.

OPLUŠTILOVÁ, Alena. Divadlo fórum jako nástroj pro změnu postojů. Brno, 2007. Diplomová práce (Bc.). 73 s. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, katedra sociální pedagogiky.

ŠVECOVÁ, Gábina. Divadlo ve výchově. Praha, 1998. Diplomová práce (Mgr.). 71 s. Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.

VALENTA, Josef. Divadlo fórum - nemluv a hraj!(?). Tvořivá dramatika, 2008, roč. XIX, č. 1, s. 1-3. ISSN 1211-8001.

VALENTA, Josef. Divadlo ve výchově. In ASSITEJ, Institut umění-Divadelní ústav [online]. Praha: Institut umění-Divadelní ústav, 2003- Dostupný z WWW: http://www.divadlo.cz/assitej/clanek.asp?id=5110.

VALENTA, Josef. Divadlo ve výchově. Tvořivá dramatika, 2005, roč. XVI, č. 2, s.1-2. ISSN 1211-8001.

Planned learning activities and teaching methods

Subject exercises, course, discussions, plays, performances, workshops.

Assessment methods and criteria

The condition for successful completion of the course is active participation in the performance.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Course web page:
www.spolupospolu.cz/ http://www.vasaugusto.net/ http://moodlinka.ped.muni.cz
Note:
Schedule for winter semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2012-6-25
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205DVV2.html