AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Playing with Object and Puppet 2

Register Display Schedule
Course unit code:
205HPL2
Course unit title:
Playing with Object and Puppet 2
Mode of delivery:
zkouška
Range:
20/S
Type of course unit:
Study plan Dramatická výchova - kombinované (Bc.) – compulsory subject
Study plan Dramatická výchova (Mgr.) – compulsory subject
Study plan Dramatická výchova - tříleté kombinované (Mgr.) – compulsory subject
Level of course unit:
bez omezení
Year of study
Study plan Dramatická výchova - kombinované (Bc.) – 2nd nebo 3rd year
Study plan Dramatická výchova (Mgr.) – 2nd nebo 3rd year
Study plan Dramatická výchova - tříleté kombinované (Mgr.) – 2nd nebo 3rd year
Semester when the course unit is delivered
letní
Number of ECTS credits allocated:
3
Garant předmětu:
Jiří VYŠOHLÍD
Name of lecturer(s):
Jiří VYŠOHLÍD
Study Objectives:

The goal of the course is to develop the sensitivity of the students to sense the metaphoric and metonymical use of an object for a drama training instructor (the characteristics of the subject, transfer of significance, putting the finishing touches on a subject for theatre use, etc.). Items such as substitute props, animated props, props such as a simple puppet.... Preparation of one's own etude, a „mini-staging“ with a prop. The work with the puppet will be focused upon acquiring basic skills and habits of puppetry theory and practice.

Mode of delivery:

Improvisation, discussion, media recording analyses, contact instruction, group instruction.

Prerequisites and co-requisites:

Knowledge of music and creative arts education at the middle-school level. Fundamental aesthetic and theatrical sense. Desire to experiment and „play.“

Recommended optional programme components

Student project prepared and completed outside the study plan.

Course contents:

1. Introduction to issues, some fundamental concepts and relationships:

- puppets

- puppet theatre

- props in a puppet theatre

2. Props as original material:

- Significance and insignificance of a prop.

- searching for appropriate common and specific props.

3. Characteristics of props and their use in drama training.

- characteristics of the material from which the prop is made and the prop itself

- The theatrical use of the prop characteristics in the original and shifted meaning

4. Shifting meaning based on metaphor and metonymics:

- development of imagination in searchinf for metaphor and metonymics

- „lexicalizing“ and special metaphors

- differences of metaphor and metonymics by linguistic and non-linguistic means.

5. Putting the final touches on a prop for theatre use:

- development of the aesthetic sensitivity of the student

- basic technology, set-design, costume design in animating a prop.

- development of manual dexterity in working with different types of materials

6. Animating a prop:

- a prop as a puppet, manners of animating by puppetry techniques

- creation of an etude

- „brainstorming“ for maximal breadth of use of a prop.

7. Creating a mini-staging:

- the role of pace in working with a prop (phases, relationships and dramatic situations)

- the sound design (voice means, sound effects, instrumentation)

8. Fundamental overview of the types of puppets and working with them:

- introduction to individual types of puppets

- basic practical manipulation of them

Study materials:

BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008 [1984]. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-217-3.

DVOŘÁK, Jan V. Herectví s loutkou. Praha: IPOS, 1997. 88 s. 80-7068-069-5.

---. Zkuste to s námi. Ostrava: KKS, 1979. 32 s.

JURKOWSKI, Henryk. Magie loutky. Skici z teorie loutkového divadla. Přel. Jana Pilátová, Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1997. 288 s. Přel. z: Szkice z teorii teatru lalek. ISBN 80-902482-0-9.

MAŠATOVÁ, Milada. Cesty k metafoře: Náměty a úvahy o možnostech rozvíjení metaforického myšlení a sdělování v tvořivé dramatice. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 1996. 54 s. ISBN 80-85883-13-9.

---. Dramatika s loutkou: Metodický materiál literárně dramatického oboru ZUŠ pro potřeby členů STD a zájemců o tvořivou dramatiku. Olomouc: STD, regionální sekce při OKS Olomouc, 1991. 28 s. ISBN 80-85077-36-1.

---. O loutkovém divadle hraném dětmi. Tvořivá dramatika. 2000, roč. XI, č. 2, s. 1-4. ISSN 1211-8001.

OBRAZCOV, Sergej Vladimirovič. Herec s loutkou. Přel. Jan Malík. Praha: Československý Kompas, 1947. 160 s. Příručky Umělecké loutkové scény, sv. 1. Přel. z: ????? ? ?????? [1938].

RICHTER, Luděk. Od předmětu k loutce, od loutky k předmětu: O vzniku a možnostech výpovědi loutky a loutkou. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 1997. 56 s. ISBN 80-7068-097-0.

SOKOL, František (ed.). Svět loutkového divadla. Praha: Albatros, 1987. 360 s.

Planned learning activities and teaching methods

exercises, staging work

Assessment methods and criteria

Credit is awarded based on participation in exercises and in class and in working on small puppet productions.

Condition for successfull completion of the course: presentation of a small puppet production.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Course web page:
Note:

This course may be completed in the 2nd or 3rd year.

Schedule for winter semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2012-6-25
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205HPL2.html