AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Methodology of Teaching Classroom Drama 3

Register Display Schedule
Course unit code:
205MDL3
Course unit title:
Methodology of Teaching Classroom Drama 3
Mode of delivery:
zkouška
Range:
35/S
Type of course unit:
compulsory subject
Level of course unit:
magisterský
Year of study
2nd year
Semester when the course unit is delivered
zimní
Number of ECTS credits allocated:
9
Garant předmětu:
Jaroslav PROVAZNÍK, Veronika RODRIGUEZOVÁ, Radek MARUŠÁK
Name of lecturer(s):
Jaroslav PROVAZNÍK, Veronika RODRIGUEZOVÁ, Radek MARUŠÁK
Study Objectives:

1. Seznámit posluchače s různými typy a styly vedení dramatickovýchovných lekcí.

2. Zprostředkovat posluchačům poznání významných osobností současné dramatické výchovy.

3. Vést studenty k tomu, aby dokázali argumentačně zdůvodnit různé způsoby práce a s pochopením základních hodnot a principů je včlenit do kontextu současné neoreformní pedagogiky.

4. Vést studenty k tomu, aby dokázali vyhledat metody dramatické výchovy odpovídající různým obsahům a tématům a aby byli schopni zvážit vhodné strategie a typy lekcí, a to s ohledem na cíle, obsahy, zkušenosti a věk skupiny.

Mode of delivery:

Participation in the workshops, discussions, review, analyses of lessons taught and media recorded analyses.

Prerequisites and co-requisites:

1. completion of Drama Training Practical and Drama Training Didactics.

2. Analytical and interpretation skills.

3. Experience in teaching a drama training lesson with various groups of children and youth

4. Completion of „Children's Stage“

Recommended optional programme components

No elective requirements.

Course contents:

This course introduces students to various styles of working and leads to their review. This course covers the potential application of drama-training in various areas of school curricula, in the conception of projects, and a cross-section of topics.

1. Drama training at ZUŠ and SŠ

2. Drama training as an independent course at ZŠ and SŠ

3. Applied drama training and its potential.

4. Types of lessons

5. Drama training as a part of projects.

Study materials:

BLÁHOVÁ, Krista; VACEK, Pavel; ULRYCHOVÁ, Irina; PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.

BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008 [1984]. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-217-3.

CEJPEK, Václav; HRUBÁ, Jana; HULÁK, Jakub; MACKOVÁ, Silva; PELÁN, Jiří; PROVAZNÍK, Jaroslav; SVOZILOVÁ, Petra; ULRYCHOVÁ, Irina; VALENTA, Josef aj. Dramatická výchova. Tvořivá dramatika. 2002, roč. XIII, č. 2. Viz též: www.drama.cz/osnovy_a_programy/rvp2002.html.

CEJPEK, Václav; HRUBÁ, Jana; HULÁK, Jakub; MACKOVÁ, Silva; PELÁN, Jiří; PROVAZNÍK, Jaroslav; SVOZILOVÁ, Petra; ULRYCHOVÁ, Irina; VALENTA, Josef aj. Dramatický obor. Tvořivá dramatika. 2002, roč. XIII, č. 2. Viz též: www.drama.cz/osnovy_a_programy/rvp_gymn.html.

KONÝVKOVÁ, Irena. Kroky a hledání při práci s dětským divadelním souborem. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 2-3, s. 18-23. ISSN 1211-8001.

KOŤÁTKOVÁ, Soňa; PROVAZNÍK, Jaroslav; BLÁHOVÁ, Krista; SVOBODOVÁ, Radka; TOMKOVÁ; Anna. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 224 s. ISBN 80-7184-756-9.

MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2004. ISBN 80-7331-021-X.

MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga, RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367472-4.

MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. 2., přeprac. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA; Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1997. 152 s. ISBN 80-7068-104-7.

MORGAN(OVÁ), Norah; SAXTON(OVÁ), Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama : a mind of many wonders [1987]. ISBN 80-901660-2-4.

PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Praha: STD; Společnost Amatérské divadlo a svět, 2001. 144 s. ISBN 80-901660-5-9.

PASCH, Marvin; GARDNER, Trevor G.; SPARKS-LANGER(OVÁ), Georgea; STARK(OVÁ), Alane J.; MOODY(OVÁ), Christella D. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Přel. Milan Koldinský, Praha: Portál, 1998. 424 s. Přel. z: Teaching as Decision Making [1991, 1995]. ISBN 80-7178-127-4.

SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno JAMU, 2005. 194 s. ed. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 80-86928-10-1.

ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. 104 s. ISBN 978-80-7331-096-7.

WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Přel. Eva Machsková. Praha: ISV nakladatelství, 1996. 220 s. Přel. z: Development Through Drama. ISBN 80-85866-16-1.

ZÁMEČNÍKOVÁ, Emilie. Cesta k přednesu aneb Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009. 144 s. ISBN 978-80-7068-236-4.

Planned learning activities and teaching methods

exercises, classes

Assessment methods and criteria

Credit is awarded based on:

- class participation

- a presentation based on worshops and trade literature.

During the semester independent study of the trade literature and participation in class discussions are required. The exam is written and oral. The overall grade is comprised of 60% for class participation, 20% for the written part of the exam and 20% for the oral.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Course web page:
Note:
Schedule for winter semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2012-6-25
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205MDL3.html