AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Methodology of Recitation with Children 1

Register Display Schedule
Course unit code:
205MDS1
Course unit title:
Methodology of Recitation with Children 1
Mode of delivery:
zápočet
Range:
20/S
Type of course unit:
Study plan Dramatická výchova (Mgr.) – optional subject
Study plan Dramatická výchova - tříleté kombinované (Mgr.) – optional subject
Level of course unit:
Year of study
předmět nemá určen ročník studia
Semester when the course unit is delivered
letní
Number of ECTS credits allocated:
3
Garant předmětu:
Emílie ZÁMEČNÍKOVÁ
Name of lecturer(s):
Emílie ZÁMEČNÍKOVÁ
Study Objectives:

Cílem předmětu je:

- umětt aplikovat znalosti a dovednosti získané v předmětech Přednes a přednesový projekt a Hlasová výchova na výuku dětského přednesu,

- orientovat se v současném stavu v oboru dětské recitace (sólové a kolektivní),

- orientovat se v dětské literatuře z hlediska výběru textů pro recitaci dětí,

- analyzovat a zhodnotit vystoupení dětského přednašeče či dětského recitačního kolektivu.

Mode of delivery:

Readings, Moderated discussions, Discussions, Media recording analyses, Text analyses, contact instruction, preparation of one's recital performance.

Prerequisites and co-requisites:

Students should have personal reciting experience - required are basic theory and practice skills. A knowledge of the literature for children and youth particularly in poetry, and at least minimal experience in reciting with children is important.

Recommended optional programme components

Participation in some children's or middle-school recital reviews.

Course contents:

Curriculum

1. Why recite?

2. Selection of literature for reciting.

3. The path from literary material to the form.

4. Public performance.

Syllabus

1.1. What can be considered under the term RECITING.

1.2. Use of reciding in forming children's personalities.

1.3. Motivating children to reciting.

2.1. How to begin.

2.2. How to continue in selecting from collected literature, how to judge it.

2.3. Reciting poetry, or prose?

2.4. Selecting a text for a group.

3.1. Selection of a text.

3.2. Script.

3.3. Execution/Perfomance

4.1. Issues connected to children's public performance.

4.2. The task of the Jury in Children's Artistic Recital contests.

Study materials:

BRUKNER, Josef; FILIP, Jiří. Poetický slovník. Praha: Mladá fronta, 1997. 368 s. ISBN 80-204-06506.

DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 148 s.

DISMAN, Miloslav; KUBÁLEK, Vratislav. Dětský přednes a dramatický projev. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968. 160 s.

HRABÁK, Josef. Úvod do teorie verše. 4., rozš. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970. 260 s.

HRAŠE, Jiří; MUSILOVÁ, Dana; NOVOTNÁ-HŮRKOVÁ, Jiřina; MACHKOVÁ, Eva. Stati o dětském přednesu. Praha: Kulturní dům hl. m. Prahy, 1980. 48 s. Ed. Sešity přednesu, č. 3.

JUSTL, Vladimír (ed.). Ano - slyšet se navzájem. Praha: Divadelní ústav, 1985. 240 s., 112 s. obr. příl.

KOLAFA, Jiří. O dětské hudbě, hudbě pro děti, divadelní a loutkové zvláště. Ostrava: Krajské kulturní středisko v Ostravě, 1989. 16 s.

KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. 2., přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1997. 186 s. ISBN 80-210-1694-9 .

KROČA, David. Dětský přednes a současná poezie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000. 28 s. ISBN 80-7204-147-9.

KRÖSCHLOVÁ, Eva. Jevištní pohyb: Herecká pohybová výchova. 2., dopl. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra autorské tvorby a pedagogiky, 1998. 240 s. ISBN 80-85883-32-5.

MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 11., upravené vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2007 [1978]. 156 s. ISBN 978-80-901660-9-0.

---. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.

MISTRÍK, Jozef. Hovory s recitátorem. Přel. Vlastimil Fišar. Praha: Supraphon, 1976. 176 s. Přel. z: Hovory s recitátorom.

MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie I, II. Brno: Host, 2000, 2001. 560, 600 s. Strukturalistická knihovna, sv. sv. 4, sv. 5. ISBN 80-7294-000-7.

PAVELKOVÁ, Soňa; VOBRUBOVÁ, Jana; ŠTEMBERGOVÁ, Šárka. Výchova dětského přednašeče. Praha: ÚKVČ, 1989. 104 s. Umělecký přednes, sv. 36. ISBN 80-7068-011-3.

ŠRÁMKOVÁ, Vítězslava; HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina. Mluvený projev a přednes. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. 304 s.

ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka. Metodika mluvní výchovy dětí. 3., revid. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. 178 s. ISBN 80-901660-1-6.

VODIČKA, Felix aj. Svět literatury I. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1967. 224 s.

VŠETIČKA, František. Podoby prózy: O kompoziční výstavbě české prózy dvacátých let 20. století. Olomouc: Votobia, 1997. 256 s. ISBN 80-7198-262-8.

ZICH, Otakar. O typech básnických. Praha: Orbis, 1937. 100 s. ARS, sbírka rozprav o umění, sv. 19.

ZEMANČÍKOVÁ, Alena. Poznámky o tvorbě scénáře divadla poezie. Praha-Prostějov: IPOS-ARTAMA - Kulturní klub DUHA. 24 s. ISBN 80-7069-157-8.

ZÁMEČNÍKOVÁ, Emilie. Cesta k přednesu aneb Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009. 144 s. ISBN 978-80-7068-236-4.

Planned learning activities and teaching methods

classes, exercises

Assessment methods and criteria

Credit is awarded based on activity in exercises and in class.

Language of instruction:
Work placement(s):
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Course web page:
Note:
Schedule for winter semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2012-6-25
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205MDS1.html