AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Psychology and Drama in Education 2

Register Display Schedule
Course unit code:
205PDR2
Course unit title:
Psychology and Drama in Education 2
Mode of delivery:
zkouška
Range:
13/S
Type of course unit:
compulsory subject
Level of course unit:
magisterský
Year of study
1st year
Semester when the course unit is delivered
letní
Number of ECTS credits allocated:
2
Garant předmětu:
Martin SEDLÁČEK
Name of lecturer(s):
Martin SEDLÁČEK
Study Objectives:

Cílem předmětu je poskytnout studentům dostatečnou orientaci v předmětu psychologie pro potřeby jejich pedagogické praxe. Vytvořit kompetenci tvořit smysluplné a relevantní definice psychologických fenoménů, na základě jejich znalosti a znalosti literatury. Poznat vývoj osobnosti a vývojová specifika konkrétních cílových skupin DV (mladší školní věk, důchodci, atp.). Pochopit chování obtížně zvladatelných dětí a rozšířit možnosti zvládaní tohoto chování. Mezi další cíle patří seznámit studenty hlouběji s konceptem osobnosti, naučit se volit vhodný pedagogický přístup na základě znalosti jednotlivých osobnostních typů. V neposlední řadě zmapovat hranice mezi psychoterapii a dramatickou výchovou.

Mode of delivery:

professional literature study, discussion, text analyses, contact instruction, group work

Prerequisites and co-requisites:

- Empathy and ability to cooperate in various large groups.

- Basic knowledge of psychology and education.

Recommended optional programme components

No elective requirements.

Course contents:

This course in psychology and its use for the Drama training instructor contains a survey of psychology, the organization and understanding of psychology terminology, an familiarization with the fundamentals of psychology trends, their paradigms and contributions and psychology disciplines (developmental psychology, social psychology, etc.) Parts also include self-experience, psychological tests and surveys, drama therapy methods and psychotherapy targeting the body.

- Psychology

- General psychology (mental phenomena and processes)

- Psychology methods, psychological and social research methods,

- personality diagnostics

- basic developmental psychology

- basics of personality psychology

- basics of social psychology.

- Applied psychology, education, psychology and actor's psychology.

- Mental problems and psycho-pathology, crisis intervention

- Drama training and pscyhotherapy

- Additional contributions of psychology to Drama training, fairy tale archetypes and psychotherapy targeting the body.

Study materials:

ATKINSON, Rita L.; ATKINSON, Richard C.; SMITH, Edward E.; BEM, Daryl J.; NOLEN-HOEKSEMA, Susan. Psychologie. Přel. Erik Herman, Miroslav Petržela a Dagmar Brejlová. 2., aktul. vyd. Praha: Portál, 2003. 752 s. Přel. z: Hilgard´s Introduction to Psychology. ISBN 80-7178-640-3.

ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum; Praha: H & H, 1993. 416 s. ISBN 80-7066-534-3.

DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. Přel. Karel Balcar. Praha: Portál, 1997. 176 s. Přel. z: Review of personality theories [1987]. ISBN 80-7178-134-7.

GILLERNOVÁ, Ilona. Slovník základních pojmů z psychologie. Praha: Fortuna, 80 s. ISBN 80-7168-683-2.

GILLERNOVÁ, Ilona; BURIÁNEK, Jiří. Základy psychologie, sociologie: základy společenských věd. Praha: Fortuna, 1995. 160 s. ISBN 80-7168-242-X.

HAYES(OVÁ), Nicky. Aplikovaná psychologie. Přel. Dagmar Brejlová. Praha: Portál, 2003. 220 s. Přel. z: Applied psychology [2001]. ISBN 80-7178-807-4.

---. Základy sociální psychologie. Přel. Irena Štěpaníková. 3. vyd. Praha: Portál, 1998. 168 s. Přel. z: Principles of Social Psychology [1993]. ISBN 80-7178-763-9.

HELUS, Zdeněk. Psychologie pro střední školy. Praha: Fortuna, 1995. 120 s. ISBN 80-7168-245-4.

HOSKOVEC, Milan; NAKONEČNÝ, Milan; SEDLÁKOVÁ, Miluše. Psychologie XX. století I. Praha: Karolinum, 1993. 108 s. ISBN 80-7066-714-1.

JANOUŠEK, Jaromír; HOSKOVEC, Jiří; ŠTIKAR, Jiří. Psychologický výkladový atlas. Praha: Karolinum-Academia, 1993. 284 s. ISBN 80-7066-716-8.

NAKONEČNÝ, Milan. Lexikon psychologie. Praha: Vodnář, 1995. 400 s. 80-85255-74-X.

---. Úvod do psychologie. Praha: Academia, 2003. 508 s. ISBN 80-200-0993-0.

ŘÍČAN, Pavel. Psychologie: příručka pro studenty. Praha: Portál, 2005. 288 s. ISBN 80-7178-923-2.

VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: Dětství, dospělost, stáří (Praha: Portál, 2000. 528 s. ISBN 80-7178-308-0.

VÝROST, Jozef; SLAMĚNÍK, Ivan. Sociální psychologie = Sociálna psychológia. Praha: ISV, 1997. 456 s. ISBN 80-85866-20-X.

Planned learning activities and teaching methods

Lecture, classes with practical results

Assessment methods and criteria

Credit is awarded base on class participation.

Conditions for receiving credit: The student has a good bearing in the basic psychological concepts, is able to specify individual developmental periods in relation to drama training, and is able to describe the basic theory of personality and apply it to the education process.

Part of the exam is the defense of the individual work.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Course web page:
Note:
Schedule for winter semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2012-6-25
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205PDR2.html