Pedagogy and Psychology of Dramatic Playing 2
- Course unit code:
- 205PHK2
- Course unit title:
- Pedagogy and Psychology of Dramatic Playing 2
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 15/S
- Type of course unit:
- Study plan Dramatická výchova - kombinované (Bc.) – compulsory subject
Study plan Dramatická výchova - tříleté kombinované (Mgr.) – compulsory subject - Level of course unit:
- magisterský
- Year of study
- Study plan Dramatická výchova - kombinované (Bc.) – 4th year
Study plan Dramatická výchova - tříleté kombinované (Mgr.) – 3rd year - Semester when the course unit is delivered
- letní
- Number of ECTS credits allocated:
- 1
- Garant předmětu:
- Josef VALENTA
- Name of lecturer(s):
- Josef VALENTA
- Study Objectives:
-
1. Students explain the concept of vividness, theatricality, drama, educational principle - education systems working with drama - the expressive action of an activity.
2. Students understand the theory and practical foundation of the education instruments of drma education (particularly the pedagogical aspect of drama games) and demonstrate that understanding in the solving of theory problems and practical activities.
3. Students use this understanding for practicual use of the personality, social skills and moral actions developing the drama game potential.
- Mode of delivery:
-
Discussion, evocation experience, practical exercises, communication games and simulations, presentation, observation training and analysis of stage behaviour videos.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Previous instruction in this subject.
- Recommended optional programme components
-
No prerequisites.
- Course contents:
-
1. Theatre, drama education and vividness-theatricality-drama
2. Vividness and drama as a manifestation of everyday existence
3. Scenology and Scenological behaviour, social science of performance, drama-social psychology
4. Vividness/theatricality and drama as educational principles
5. Practical research into personality development activities from the viewpoint of the application of different types and layers of vividness - theatricality and drama.
6. Educational systems using stage, respectively, theatre drama acting as an educational tool (as the main consideration of drama education)
- Study materials:
-
BRAUN, K. Druhá divadelní reforma? Praha: Divadelní ústav-Městská knihovna-AMU-JAMU, 1993. 171 s. ISBN 80-70008-037-X.
CAILLOIS, R. Hry a lidé. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998. 215 s. ISBN 80-902482-2-5
CÍSAŘ, J. Člověk v situaci. Praha: Institut sociálních vztahů, 2000. 144 s. ISBN 80-85866-67-6
GOFFMAN, E. Všichni hrajeme divadlo. Praha: Studio Ypsilon, 1999. 248 s. ISBN 80-902482-4-1
MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy.2. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA, 2007. 200 s. ISBN 80-7068-103-9.
MORGAN, N., SAXTON, J. Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. ISBN 80-901660-2-4
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. 2. vydání.
Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 80-247186-5-0
VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik (srovnání systémů). Praha: ISV nakladatelství, 1999. 84 s. ISBN 80-85866-40-4
VALENTA, J. K odstínění reálného a fiktivního v lidském chování. I, II, III. Disk, 26, 2008, s. 111-131; Disk, 27, 2009, s. 73-91; Disk, 28, 2009, s. 104-121. ISSN 1213-8665
VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006, 226 s. ISBN 80-239-4908-X
VALENTA, J. Scénování v situacích ?běžné každodennosti? (Ke kriteriím rozlišení jeho rozmanitých kvalit). Disk, 30, 2009, s. 59-71. ISSN 1213-8665
VALENTA, J. Maska a tvář. Disk, 32, 2010, s. 107-115 ISSN 1213-8665
VALENTA, M. Dramaterapie. 2. vyd. Praha: Portál, 2001. 150 s. ISBN 80-7178-586-5
VOSTRÝ, J. Herectví v životě a herectví na scéně (scénologie chování). [online] Praha : DAMU 2008. Dostupný na: http://www.damu.cz/umeni-veda-vyzkum/ustavy/ustav-dramaticke-a-scenicke-tvorby-damu/herectvi-v-zivote-a-herectvi-na-scene-scenologie-chovani/
VOSTRÝ, J. O hercích a herectví. Praha: Achát 1998. 274 s. ISBN 80-902221-7-X
VOSTRÝ, J. Scéna a scéničnost v době všeobecné scénovanosti, Disk, 15, 2006, s. 6-18.
VOSTRÝ, J. Scénické působení a zrcadlové neurony, Disk. 28, 2009, s. 7- 28.
VOSTRÝ, J. Scénický smysl a dramatický cit, Disk, 19, 2007, s. 7-18.
- Planned learning activities and teaching methods
-
exercises, course, discussions.
- Assessment methods and criteria
-
The condition for successful completion of the course is; participation.
A basic knowledge of theory and a practical bearing in the issues of the educational potential of the aforementioned.
Completion of analysis of selected methods. Further participation.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- http://www.scénologie.cz http://pedagogika.ff.cuni.cz ─ Odkazy ─ OSV
- Note:
- Schedule for winter semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Dramatická výchova - kombinované (Bc.) (compulsory subject)
- Dramatická výchova - tříleté kombinované (Mgr.) (compulsory subject)