AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Drama II. - Dramatic Playing and Exercises 1

Register Display Schedule
Course unit code:
205PKB1
Course unit title:
Drama II. - Dramatic Playing and Exercises 1
Mode of delivery:
zkouška
Range:
25/S
Type of course unit:
compulsory subject
Level of course unit:
bakalářský
Year of study
2nd year
Semester when the course unit is delivered
zimní
Number of ECTS credits allocated:
5
Garant předmětu:
Nina MARTÍNKOVÁ
Name of lecturer(s):
Nina MARTÍNKOVÁ
Study Objectives:

Introduction to the activities of a drama training teacher in practice. Participation in games, exercises and improvisations to learn the principles of drama training with „one's own body“ and understand their training-educational ability. To learn the methodic process of constructing individual types of lessons. To independently prepare and execute one's own lesson. To reflect upon one's own and the work of others.

Each student should actively participate in all lessons given by the instructor and students. They should adopt a broad range of drama training methods and be able to use them in their education practice. Students should, based on experience, be able to plan a drama training lesson so it is in tune with the selected motif of the activities and sufficiently formulate goals. Students should be able to react to unplanned newly arising in the class and avoid insensitive steps.

Mode of delivery:

Contact instruction, discussion, lecture, media recorded example analyses, readings.

Prerequisites and co-requisites:

-Desire to take part in group work.

- Cooperative abilities and empathy.

- Analytical skills and consideration.

- Creativity

- Pedagogical talent.

Recommended optional programme components

No elective requirements.

Course contents:

1. Introduction

2. Working with smaller groups and in pairs.

3. Motivation, coaching. Movement.

4. Dialogues: communication without words and with text. Simple situations.

5. What is obligatory in the creation of a lesson, warm-up activities and their sense. Planning.

6. Games with rules and their significance. variations in traditional children's games with enhanced dramatic elements.

7. Games and exercises for the theatre.

8. Real, substitute and imaginary props. Working with material.

9. Sources of creativity: sensory perception, emotional memory, experiences and their processing.

10. Observational skills, memory, Kim's game.

11. A story, narrative, dramatic improvisation. Investigating life situations from various points of view..

12. Entering into a role, character of a figure and characterization.

Study materials:

BAKALÁŘ, Eduard. I dospělí si mohou hrát. Praha: PRESSFOTO, 1976. 196 s.

BLÁHOVÁ, Krista; VACEK, Pavel; ULRYCHOVÁ, Irina; PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.

BOLESLAVSKÝ, Richard. Herectví: Šest prvních lekcí. Přel. Kateřina Borková. Praha: Československé filmové nakladatelství, 1948. Přel. z: Acting. The First Six Lessons [1933]. 124 s.

BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008 [1984]. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-217-3.

DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 148 s.

ERBEN, Karel Jaromír. Prostonárodní české písně a říkadla: S přílohou nápěvů. Nové vydání. Praha: Alois Hynek, 1886. 610 s., 204 s. příl.

KARLÍK, Josef. Úvod do herecké výchovy. Brno: JAMU, 1992. 48 s. ISBN 80-85429-11-X.

MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 11., upravené vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2007 [1978]. 156 s. ISBN 978-80-901660-9-0.

MARTINEC, Václav. Lidské tělo - inspirace a nástroj dramatického projevu. Praha: ÚKVČ, 1975. 100 s. Knihovnička divadelní výchovy, sv. 8.

MAŠATOVÁ, Milada. Dramatika s loutkou: Metodický materiál literárně dramatického oboru ZUŠ pro potřeby členů STD a zájemců o tvořivou dramatiku. Olomouc: STD, regionální sekce při OKS Olomouc, 1991. 28 s. ISBN 80-85077-36-1.

MAZAL, Ferdinand. Soubor pohybových her pro děti mladšího školního věku. 2. vyd. Olomouc, HANEX v nakladatelství ARTAD, 1991. 16 s., 45 prac. listů. Ed. Kdo si hraje, nezlobí. ISBN 80-900925-0-0.

MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. 2., přeprac. vyd. Praha: IPOS ARTAMA, 1997.152 s. ISBN 80-7068-104-7.

MORRIS, Desmond. Lidský živočich: Osobní pohled na lidský druh. Přel. Jaroslav Kovanda. Praha: Euromedia Group-Knižní klub-Balios, 1997. 224 s. Přel. z: The Human animal [1994]. ISBN 80-7176-529-5.

PAVELKOVÁ, Soňa. Dramatická výchova. České Budějovice: Krajské kulturní středisko, 1983. 72 s.

PORTMANN(OVÁ), Rosemarie; SCHNEIDER(OVÁ), Elisabeth. Hry zaměřené na zvýšení koncentrace a uvolnění. Přel. Pavel Kouba. Praha: Portál, 1993. 72 s. Spiele zur Entspannung und Konzentration [1991]. ISBN 80-85282-67-4.

READ, Herbert. Výchova uměním. Přel. Jan Caha. Praha: Odeon, 1967. 424 s. Education through Art [1943].

VINAŘ, Josef. Elementy herectví. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra teorie a kritiky, 1999. 182 s. ISBN 80-85883-41-4.

WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Přel. Eva Machsková. Praha: ISV nakladatelství, 1996. 220 s. Přel. z: Development Through Drama. ISBN 80-85866-16-1.

ZAPLETAL, Miloš. Encyklopedie her I: Hry v přírodě. 2. vyd. Praha: Olympia, 1987 [1985]. 640 s.

---. Encyklopedie her II: Hry v klubovně. Praha: Olympia, 1986. 576 s.

---. Encyklopedie her III: Hry na hřišti a v tělocvičně. Praha: Olympia, 1978. 512 s.

---. Encyklopedie her IV: Hry ve městě a na vsi. Praha: Olympia, 1988. 576 s.

Planned learning activities and teaching methods

classes, exercises

Assessment methods and criteria

Credit is awarded based on:

- Activity in exercises and in class

- completion of the semester paper

- presentation of one's own lesson.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Course web page:
Note:
Schedule for winter semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2012-6-25
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205PKB1.html