AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Drama IV. - Structuring Drama Work 1

Register Display Schedule
Course unit code:
205PKD1
Course unit title:
Drama IV. - Structuring Drama Work 1
Mode of delivery:
zkouška
Range:
30/S
Type of course unit:
compulsory subject
Level of course unit:
bakalářský
Year of study
3rd year
Semester when the course unit is delivered
zimní
Number of ECTS credits allocated:
5
Garant předmětu:
Radek MARUŠÁK, Irina ULRYCHOVÁ
Name of lecturer(s):
Radek MARUŠÁK, Irina ULRYCHOVÁ
Study Objectives:

Obsah kurzu je zaměřen na rozvoj praktických dovedností studentů oboru v oblasti plánování, realizace a hodnocení lekcí využívajících postupů a metod strukturovaní interní dramatické práce (školního, příběhového dramatu). Studenti se prostřednictvím vlastních zážitků a zkušeností seznámí s tímto typem dramatické práce, účelně propojující rovinu emocionální i racionální a ověří si účinnost používaných metod, včetně zapojení učitele do rolové hry. Uvědomí si a budou schopni pojmenovat specifika této práce, její charakter i základní prostředky.

Cílem kurzu je vybavit studenty také teoretickým zázemím pro tento způsob edukační práce. Tyto zkušenosti následně studenti využijí při samostatném plánování, realizaci a reflexi lekcí strukturovaného dramatu s různými věkovými skupinami.

Mode of delivery:

Execution of a drama with the students in acting roles. Review of experience. Analysis, Discussion, Lecture, Assessment and mentoring of student performance.

Prerequisites and co-requisites:

Students should be able to actively take part in role play, collaborate with it's parameters with other players, take part in researching selected topics and reflect upon their experiences and acquired skills.

Recommended optional programme components

No elective requirements.

Course contents:

Curriculum:

- Active participation in drama games.

- Situation and context.

- Drama techniques/conventions.

- Role play

- Problem situations.

Syllabus:

- Active participation in drama games: execution and reflecting upon several large plays/dramas under the guidance of the instructor.

- Situation and context: manners of chain reaction (plot and assembly); significance of a narrative; working with time and means; researching topics from various aspects.

- Drama techniques/conventions: dividing events (discretion, distance and reflecting upon them); gradual play challenge; some classification techniques (Jonothan Neelands, Josef Valenta).

- Role play: various levels of role playing; roles for groups/actors; roles for instructors.

- Problem situations: problem, conflict, problem situation; open and closed situations; consistent and inconsistent situations; manners of setting up; setting in a drama structure.

Study materials:

BLÁHOVÁ, Krista; VACEK, Pavel; ULRYCHOVÁ, Irina; PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.

KASÍKOVÁ; Hana. Betty Jane Wagner: Dorothy Heathcote - Drama as a learning medium. Pokus o recenzi s ukázkami. Tvořivá dramatika. 1995. roč. VI, č. 2, s. 24-28. ISSN 1211-8001.

---. Příběh je zdí. Tvořivá dramatika, 1996, roč. VII, č. 2, s. 9-13. ISSN 1211-8001.

KOŤÁTKOVÁ, Soňa; PROVAZNÍK, Jaroslav; BLÁHOVÁ, Krista; SVOBODOVÁ, Radka; TOMKOVÁ; Anna. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 224 s. ISBN 80-7184-756-9.

MACHKOVÁ, Eva. Dramatický svět Cecily O´Neillové. Tvořivá dramatika. 1997, roč. VIII, č. 3, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.

---. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 1996. 98 s. ISBN 80-85883-16-3.

---. Tři typy dramatu - viděno z USA. Tvořivá dramatika. 1996, roč. VII, č. 1, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.

MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci: Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2010. 196 s. ISBN 978-80-7331-172-8.

MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga, RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367472-4.

MORGAN(OVÁ), Norah; SAXTON(OVÁ), Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama : a mind of many wonders [1987]. ISBN 80-901660-2-4.

NEELANDS, Jonothan. Strukturování dramatické práce. Přel. Radim Svoboda, Deník Dětské scény ´95. Ústí nad Orlicí 1995, č. 1 - 9. Přel. z: Structuring Drama Work.

NEELANDS, Jonothan. Strukturování dramatické práce. Přel. Radim Svoboda, Deník Dětské scény ´95. Ústí nad Orlicí 1995, č. 1 - 9. Přel. z: Structuring Drama Work.

SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno JAMU, 2005. 194 s. ed. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 80-86928-10-1.

---. Síť dramatu Warwicka Dobsona. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 1, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.

ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. 104 s. ISBN 978-80-7331-096-7.

---. Dramatické struktury Cecily O?Neillové a Alana Lamberta. Tvořivá dramatika. 1997, roč. VIII, č. 2.

ULRYCHOVÁ, Irina; GREGOROVÁ, Vlasta; ŠVEJDOVÁ, Hana. Hrajeme si s pohádkami: dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy Praha: Portál, 2000. 120 s. ISBN 80-7178-355-2.

VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.

Planned learning activities and teaching methods

Plays with the students - actors, classes, lecture, directed planned plays and implementation of student performance. Assessment of the final performance.

Assessment methods and criteria

Credit is awarded based on:

- participation in lecture and in class,

- preparation and execution of a drama with a group - in pairs or a small team,

- preparation, execution and written review of one's drama.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Course web page:
Note:
Schedule for winter semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2012-6-25
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205PKD1.html