Movement within Methodology 1
- Course unit code:
- 205PVM1
- Course unit title:
- Movement within Methodology 1
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 22/S
- Type of course unit:
- compulsory subject
- Level of course unit:
- magisterský
- Year of study
- 1st year
- Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 1
- Garant předmětu:
- Jiří LÖSSL
- Name of lecturer(s):
- Jiří LÖSSL
- Study Objectives:
-
Knowing your own body as an instrument of communication and willingness to use the body to enter into a conversation so that the body becomes a communication resource.
- Mode of delivery:
-
contact instruction, analyis of media recorded examples, group work
- Prerequisites and co-requisites:
-
- Sense of rhythm
- Elementary movement skills
- Creativity
- Recommended optional programme components
-
No elective requirements.
- Course contents:
-
Anatomy in movement:
Research into the human body as a system of joints and bones based on theoretical knowledge and subsequent partner manipulation. ? information in anatomy and neurology becomes upon experience conscious information which can be used to reveal new movement material, which can effectively be put to use in dance, to help to understand your own body, to get to know it, to use it properly, to save energy and thus avoid accidents from carrying unsuitable loads.
Quality of internal matter:
Work with internal space; with its quality, with teamwork, with density, viscosity, and thus with the changeable quality of internal matter. Based on a transformation in the physical qualities of the material of internal space we reveal a change in the quality of your own body's ability to move, a change in emotionality and subsequent changes in communicating in conversation.
Surface, touch:
Work with the intimate space of the human body; making the surface of the skin more sensitive, listening to touch. Touch as a bearer of information in various qualities, e.g.: ??
- Study materials:
-
BLÁHOVÁ, Eliška. Pohyb, rytmus, výraz: příručka pro učitele rytmiky. Brno: Spolek Vesna Brno, 1928. 168 s., obr. příl.
---. Verše a říkadla pro rytmický výcvik dětí. 2., dopln. a přeprac. vyd. Praha: Česká grafická unie, 1935. 84 s.
BLAHUTKOVÁ, Marie; JONÁŠOVÁ, Daniela. Využití hudebně pohybové výchovy v rytmické gymnastice. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 44 s. ISBN 978-80-210-4838-6.
BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. Brno: Masarykova univerzita, 2003. 92 s. ISBN 80-210-3067-4.
JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 156 s. Odborná literatura pro veřejnost.
KRÖSCHLOVÁ, Eva. Jevištní pohyb: Herecká pohybová výchova. 2., dopl. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra autorské tvorby a pedagogiky, 1998. 240 s. ISBN 80-85883-32-5.
---. Ladění: Psychosomatická příprava k výuce herectví. Praha: DAMU, 1998. 78 s. ISBN 80-85883-38-4
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Nauka o pohybu: Odborný učební text pro pedagogy tance. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974. 144 s.
---. Výrazový tanec. Praha: Orbis, 1964. 262 s., 40 s. příl.
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila; KRÖSCHLOVÁ, Eva. Výrazový tanec: Taneční tvorba. Praha: IPOS-ARTAMA, 2002. 194 s. ISBN 80-7068-106-3.
KURKOVÁ, Libuše. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 104 s.
---. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme. Praha: SPN, 1971. 108 s. Knižnice metodické literatury.
KURKOVÁ, Libuše aj. Hudebně pohybové hry v mateřské škole: Učebnice pro 3. ročník studia oboru Učitelství pro mateřské školy na středních pedagogických školách. Praha: SPN, 1989. 140 s., 72 s. not. příl. Ed. Učebnice pro střední školy.
KURKOVÁ, Libuše; EBEN, Petr. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí: Učební text pro 3. roč. pedagogických škol, obor vychovatelství a odborný text pro učitele lidových škol umění. Praha: SPN, 1975. 62 s.
ZÁDĚROVÁ-KYTÝŘOVÁ, Markéta. Taneční gymnastika. 2., přeprac. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA, 2002. 92 s. ISBN 80-7068-167-5.
---. Základy taneční gymnastiky. Praha: SPN, 1980. 104 s.
LÖSSL, Jiří. Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. I. díl: Rytmická a pohybová výchova mladšího žactva (děti ve věku 6-9 let. Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola, 1996. 132 s.
---. Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. II. díl: Pohybová průprava mladšího žactva v hodinách rytmické a pohybové výchovy. Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola, 1999. 164 s.
---. Tvořivý vztah k pohybu: Deset lekcí rytmické a pohybové výchovy mladšího žactva (děti ve věku 6-9 let). Talent. 2003-2004, roč. 6, č. 1-10.
POLZEROVÁ, Eva. Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy: (Průprava dětí mladšího školního věku). Praha: ARTAMA-IPOS, 1995. 24 s. ISBN 80-7068-068-7.
- Planned learning activities and teaching methods
-
exercises
- Assessment methods and criteria
-
Attendance in class and workshops, written reviews.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- Note:
- Schedule for winter semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Dramatická výchova (Mgr.) (compulsory subject)